Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLibor Kašpar
1
Preromantismus ● Johann Wolfgang Goethe
2
Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství a ohlašuje blížící se romantismus ● Zdůrazňuje: ● - opravdovost citu, ● - hloubku vášně ● - prožitek srdce ● - právo každého člověka na plný citový život.
3
Inspirace preromantismu: ● Zvýšený zájem o přírodu (kulisou děl bývá neporušená příroda) ● Útěk ze soudobé civilizace do vzdálené minulosti (středověk, pohanství) ● Obdiv k exotickým krajům
5
Silně se preromantismus projevil v Německu ● Johann Wolfgang Goethe ● Friedrich Schiller ● Hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor)
6
Johann Wolfgang Goethe Johann Wolfgang Goethe (1749 - 1832)
7
Základní životopisné údaje ● Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem v rodině zámožného právníka ● Dostalo se mu širokého vzdělání ● Od mládí se zajímal o literaturu, divadlo, přírodní vědy ● Studoval práva v Lipsku, později ve Štrasburku
8
● Od roku 1775 žil ve Výmaru Friedrich Schiller ● Později se sem přistěhoval i Friedrich Schiller působili v hnutí Sturm und Drang ● Spolupracovali spolu, působili v hnutí Sturm und Drang ● Goethe hodně cestoval ● Navštívil Itálii, Sicílii, Řecko ( zde se seznámil s antikou)
9
● Ve Výmaru žil Goethe až do své smrti a zde je také pohřben. ● Již během svého života se stal velmi uznávaným autorem.
10
Goethe a Čechy - Goethe měl také velmi vřelý vztah k Čechám, obzvláště k Mariánským Lázním Ulrikou von Levetzow - na sklonku života se zde seznámil se svojí velkou životní láskou Ulrikou von Levetzow
11
Literární dílo Král duchů, Čarodějův učeň ● Poezie - raná lyrika, balady Král duchů, Čarodějův učeň Utrpení mladého Werthera ● Romány - Utrpení mladého Werthera Faust ● Drama - Faust
12
Utrpení mladého Werthera román v dopisech
13
● Nadaný mladý muž Werther se zamiluje do Lotty, snoubenky svého přítele ● Je k ní poután velkou citovou náklonností, přestává zvládat svá citová hnutí, ztroskotává i v zaměstnání ● Mezitím se Lotta provdá ● Wether si uvědomuje bezvýchodnost situace a spáchá sebevraždu
14
vlnu sebevražd ● Román se ve své době stal bestsellerem, dokonce vyvolal vlnu sebevražd po celé Evropě ● Goethe je touto reakcí zdrcen
15
Provinilý Goethe se vrhá do nové práce ● Uvědomuje si nebezpečí přeceňování citu. ● Chce vyzvednout práci pro společnost, lidstvo.
16
Faust stará lidová pověst ● Podkladem se stala stará lidová pověst o doktoru Faustovi dvoudílné veršované drama ● Goethe vytvořil dvoudílné veršované drama o smyslu lidského života
17
Faust – 1. díl - Bůh a ďábel (Mefistofeles) uzavírají sázku o člověka - vyberou si Fausta, věčně nespokojeného učence - ďábel získá Faustovu duši teprve tehdy, dosáhne-li Faust uspokojení a bude si přát setrvat v dosaženém - Mefistofeles navrátí Faustovi mládí, provází ho bujnými pitkami i čarodějným rejem
18
- pomůže mu získat lásku krásné Markétky - ale ani láska nepřináší Faustovi plné uspokojení - naopak ústí v tragédii, Markétka způsobí smrt svého dítěte a čeká na popravu
19
- Faust se jí v poslední chvíli pokouší zachránit útěkem z vězení - Markétka odmítá, vidí v pozadí ďábla a odevzdává se svému trestu.
20
Faust – 2. díl - Faust je sám, odmítá mládí i lásku - Mefistofeles mu dává slávu - Faust odchází jako učenec k císařskému dvoru. Vynalézá papírové peníze (zachraňuje císaře), vyvolá z podsvětí ducha trojské Heleny
21
- Těmito činy získá císařovu náklonnost a vyžádá si na něm půdu - kus bažinatého mořského pobřeží, které chce odvodnit a zúrodnit - Zde chce vytvořit stát pro svobodné lidi, teprve v práci pro druhé nachází uspokojení
22
„Okamžik směl bych osloviti: jsi tolik krásný, prodli jen! Nemůže ohlas mého živobytí být věky věků přehlušen. - Té strmé slasti předtuchu teď mám a nejvyšší svou chvíli prožívám.“
23
- pronese Faust osudná slova a klesá mrtev. - peklo se chystá pohltit jeho duši, ale zasahují andělé a vzlétají vzhůru – odvolávají se na nesmrtelný princip lásky
24
Prací na Faustovi dosáhl Goethe konečně vytouženého cíle.
25
Úkol: 1) Přečtěte následující ukázku a pokuste se určit: a) dílo, ze kterého ukázka pochází b) k jaké situaci se ukázka vztahuje c) rysy preromantismu
26
Močál se táhne pod horstvem a zamořuje čeho dosaženo. Zlých výparů smět zbavit zem, pak teprv je mé dílo dovršeno! Chci milionů mnoho usídliti, ne v bezpečném, leč volném, činném žití. … Zde uvnitř bude krajina jak ráj. Nechť příboj burácí až na sám kraj: jak chtěl by, mlsný, násilně se přelít, sbratřené přijdou obce otvor scelit. Ba, tímto smyslem proniknut chci býti, poslední závěr moudrosti je ten: jen pak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den
27
2) Pokuste se určit, kdo je zachycen na sousoší
28
Goethe a Schiller ● Pomník dvou velkých německých básníků ve Výmaru
29
Místo opakování virtuální procházka Goethovým životem www.goethezeitportal.de/index.php?id=1665
30
Zdroje: ● Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury (Písemnictví 19. věku), Velryba Praha 2001 ● www.wikipedia.cz www.wikipedia.cz ● www.goethezeitportal.de www.goethezeitportal.de ● www.german-hosiery-muzeum.de/images/thumbnail/10_15_Werther1787.jpg. www.german-hosiery-muzeum.de/images/thumbnail/10_15_Werther1787.jpg ● www.artcyclopedia.com/history/romantism.html www.artcyclopedia.com/history/romantism.html
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.