Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLadislav Dušek
1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 11. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA – Základní větné členy – Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Základní větné členy – Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Ročník: 9. ročník Klíčová slova: podmět, přísudek, shoda, čárka v několikanásobném podmětu
2
ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o shodě přísudku s podmětem. Formou skupinové práce si žáci procvičují pravopis i, y na pracovních listech, které jsou v archivu autora. Materiál dále rozšiřuje pravidla o shodě přísudku s podmětem.
3
SKLADBA Základní větné členy - Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
4
Otázky na úvod 1)Co tvoří základní skladební dvojice? holý podmět a holý přísudek holý podmět a holý přísudek 2)Jak se ptáme na podmět? Kdo? Co? Kdo? Co? 3)Jak se ptáme na přísudek? Co dělá podmět? Co dělá podmět?
5
Pamatuj: A, I, ANI jednotlivé členy v několikanásobném podmětu se oddělují čárkami, pokud nejsou spojeny spojkami A, I, ANI ve významu slučovacím ani – ani jestliže je užit dvojitý výraz např. ani – ani, členy se čárkou také oddělují NEBO, ČI čárka se také nepíše, jestliže jsou členy spojeny spojkami NEBO, ČI a vyjadřují různé možnosti, ne důrazné vyloučení Maminka nebo tatínek podepisují úkoly. př.: Maminka nebo tatínek podepisují úkoly. Hrát budou jen kluci, nebo jen dívky? Hrát budou jen kluci, nebo jen dívky?
6
Pravopisná pravidla: podmět několikanásobný následuje po přísudku přísudek má tvar příčestí minulého – následuje-li podmět po přísudku může být shoda i podle prvního výrazu v několikanásobném podmětu Na louce se pásly/i ovce i berani. Do třídy přišly/i nejdříve dívky a pak kluci. y/i
7
Nepřehlédni: je-li na výrazu v 1. pádě závislý další výraz s (výrazy) v 7. pádě s předložkou s, který není jeho přívlastkem, může být shoda jak podle výrazu v 1. pádě, tak podle celé skupiny koupil/koupili Tatínek s maminkou mi koupil/koupili knihu. koupila/koupili Maminka s tatínkem mi koupila/koupili knihu.
8
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. Pracovní listy – archiv autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.