Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBožena Hájková
1
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Vypařování a kapalnění – příklady k procvičení Autor: VY_32_INOVACE_5_2_8 Mgr. Jan Zach
2
Vypa ř ování, kapaln ě ní - p ř íklady k procvi č ení VY_32_INOVACE_5_2_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.
4
Proč, když v létě při koupání vylezeme z vody, pociťujeme zimu? O to větší když vane i slabý větřík. Člověk se kvůli tomu třese a naskočí mu „husí kůže“. Proč?
5
Na povrchu těla je voda. Ta se vypařuje a v případě vanutí větříku se vypařuje rychleji. Při vypařování voda přijímá teplo ze svého okolí, tedy i z našeho těla. Tím nás ochlazuje a my cítíme chlad. Třesení je:obranný reflex těla na chlad. Svalovým třesem svaly konají práci a tím se zahřívají. Husí kůže je:obranný reflex těla na chlad. Zůstal z doby, kdy měl člověk srst. Napřímení chlupů vytvoří kolem těla izolační vrstvu (něco jako huňatý svetr). Znáte nějakého živočicha, u kterého tento reflex zůstal?
7
2 kg ledu s poč. teplotou -10 °C necháme rozpustit. Vzniklou vodu přivedeme k varu a necháme zcela vypařit. Jaké celkové teplo musíme dodat? c led =2090 J.kg -1.K -1, c H2O =4180 J.kg -1.K -1, l V =2,26 MJ.kg -1, děj proběhne za norm. tlaku a l V považujeme za konstantu, množství odpařené vody při zahřívání zanedbejte Proč je 100 °C horká pára nebezpečnější než 100 °C horká voda?
8
m=2 kg t 1 =-10°C l V =2,26 MJ.kg -1 t V =100°C c H2O =4180 J.kg -1.K -1 Porovnejte teplo Q 2 a L V. 100 °C horká pára má o 3684000 J více energie než 100 °C horká voda. t t =0°C c led =2090 J.kg -1.K -1 l t =330 kJ.kg -1
10
Urči množství tepla, které musíme dodat 1,5 litru vody o teplotě 15°C, aby se vyvařila. Jak dlouho se bude voda vyvařovat ve varné konvici o výkonu 2000 W? c H2O =4180 J.kg -1.K -1, l V =2,26 MJ.kg -1 Předpoklad: děj proběhne za norm. tlaku, l V považujeme za konstantu, množství odpařené vody při zahřívání a ztráty konvice zanedbáme.
11
m=1,5 kg t 1 =15°C l V =2,26 MJ.kg -1 c H2O =4180 J.kg -1.K -1 t V =100°C P=2000 W
13
Rozhodněte i s pomocí MFCH tabulek, kdy bude vypařování probíhat rychleji. Své tvrzení zdůvodněte. A B 1 2 3 AA B B
14
1 AB správná odpověďB Vypařování z větší plochy probíhá rychleji. A 2 B správná odpověďB Líh má měrné skupenské teplo vypařování 879 kJ.kg -1 a měrnou tepelnou kapacitu 2 460 J.kg -1.K -1, voda 2,26 MJ.kg -1 a 4180 J.kg -1.K -1. správná odpověďA Rychlost vypařování roste s teplotou látky. B 3 A
16
Téma sady: Termika a Mechanika II. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Tání a tuhnutí Anotace: V pracovním listu žáci řeší úkoly týkající se vypařování látek. Při řešení žák využívá poznatky z běžného života. Příklady jsou voleny tak, aby posílily znalosti dané problematiky a posílily mezipředmětové vztahy s předmětem biologie. Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Vypařování a kapalnění – příklady k procvičení Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák dokáže vypočítat zadané příklady a dokáže najít odpovědi na zadané úkoly. Speciální vzděl. potřeby: Klíčová slova: Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina:16 -19 let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít k procvičení typových příkladů k tématu vypařování látek. Na listu „řešení“ je možné používat kliknutí nebo rolování pro zobrazení dalšího kroku řešení. List s nabídkou příkladů je záměrně vložen vícekrát kvůli častému nechtěnému přeskoku na další příklad v pořadí. V prezentaci jsou použity ilustrační obrázky z galerie MS Office nebo vlastní tvorby.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.