Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtefan Sedláček
1
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
2
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Didakticko-metodické kritérium propojování částí v celek Přihrávání, chytání míče a uvolňování bez míče jako základ kombinace „hoď a běž“ Řešení situace dvou proti dvěma Tvorba celku na základě situační redukce, součinnost hráčů v postupném útoku s využitím herních činností jednotlivce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace učiva, praxe)
3
Didakticko-metodické kritérium propojování částí v celek Přihrávání je útočná činnost jednotlivce vztahového typu. Výrazně přispívá ke komunikaci mezi hráči a stává se základem součinnosti. Rozlišujeme dvě na sobě závislé činnosti – přihrávku a chycení míče. Chycení míče je spojováno s uvolňováním bez míče a s následnou činností, tj. se zastavením (případně s driblingem a se střelbou). Didaktický postup vede od částí (nácvik techniky) k celku, tj. k řešení situace dvou proti dvěma. V tomto řešení jde o základ kombinace „hoď a běž“.
4
Technika základních typů přihrávek Přihrávka obouruč trčením Vrchní přihrávka obouruč
5
Vrchní přihrávka jednoruč Přihrávka jednoruč trčením (pravou)
6
Chytání míče – technika (zdůrazňuje se zejména u začátečníků) Požadavky: vstřícný pohyb paží proti míči; vizuální kontrola míče; uchopení míče pevně do obou rukou.
7
Uvolňování bez míče sleduje tři cíle: uvolnění pro míč (pro přihrávku); poutání pozornosti soupeře; uvolňování prostoru pro činnost spoluhráče s míčem. Uvolňování bez míče patří k nejfrekventovanější činnosti, neboť většinu času se hráči v útoku pohybují bez míče. Ve srovnání s činnostmi s míčem není způsob provedení obtížný, ale obsahuje výrazně taktické aspekty součinnosti: kdy, kam a jak se uvolnit! Při uvolnění pro přihrávku zdůrazňujeme náhlou změnu směru a rychlosti !
8
Chytání míče a zastavování Hráč se po chycení míče v pohybu obvykle zastavuje postupným doskokem levá – pravá nebo pravá – levá. Je přitom důležité, aby hmotnost přenesl okamžitě na obě nohy. Jedině tak je možné předejít pádům na zem nebo porušování pravidla o krocích
9
Přihrávání ve dvojicích na místě se zdůrazněním techniky různých způsobů přihrávek. Přihrávání ve trojicích kolem obránce Příklady MOF :
10
Přihrávání ve trojicích se zdůrazněním chytání míče v pohybu a zastavení. Přihrávání v pohybu ve dvojicích, ve trojicích. Přihrávání ve dvojicích se zdůrazněním uvolnění bez míče, chycení míče a zastavení.
11
Řešení situace dvou proti dvěma Zmíněné řešení je vyústěním nácviku přihrávání, uvolňování bez míče a dalších činností (chytání míče, zastavování, uvolňování s míčem na místě). Tyto činnosti se nejlépe zvýrazní vyloučením driblingu. Provádí se s plnou aktivitou soupeřů (HC 2, PH), nově se objevuje obranná činnost: krytí útočníka bez míče. Lze uplatnit různé modifikace HC a PH (viz schémata).
12
Představuje návrat k principům součinnosti na začátku tématického bloku a zároveň je rozvíjí. Využívá základní rozestavení útočníků (1-2-2) a současně probrané herní činnosti jednotlivce. Hráči se učí rozlišovat silnou a slabou stranu. Základy součinnosti v útoku s využitím herních činností jednotlivce
13
Herní systém obsahuje několik variant. Za základní považujeme variantu A: Útočník na vrcholu rozestavení přihraje spoluhráči k postranní čáře (1). Přihrávka je signálem pro odběhnutí útočníka ze silné strany (2). Po této činnosti se útočník z vrcholu rozestavení okamžitě uvolňuje směrem ke koši (3), získává přihrávku a střílí na koš.
14
Nejde-li uskutečnit zpětná přihrávka, proběhne útočník z vrcholu rozestavení na slabou stranu (3) a na silné straně se objevuje situace jeden proti jednomu (4).
15
Varianta B nabízí ihned řešení situace jeden proti jednomu tím, že útočník ze středu rozestavení odběhne na slabou stranu. Tím dává spoluhráči s míčem najevo, že situaci musí řešit sám. Směrem k míči se však uvolňuje spoluhráč ze slabé strany.
16
Varianta C zdůrazňuje řešení s dvojím uvolněním se pro míč, případně dále řešení situace jeden proti jednomu.
17
Průpravná cvičení (PC 2) se zaměřením na rozvoj kognitivních procesů Součinnost a cíle-směrné herní jednání družstva vyžaduje, aby hráči vzájemně pochopili záměry svých činností. Často se hovoří v imperativu ČTI HRU! Podstatou je však herní (taktické) myšlení a jeho rozvoj. Příklad cvičení: Hráči jsou ve trojicích a stojí v rozích pomyslného rovnostranného trojúhelníku. V trojici je jeden míč. Cvičení má několik možností řešení a tyto možností se přidávají k předchozím: První možnost – hráč přihraje libovolnému spoluhráči a vymění si místo se spoluhráčem bez míče. Druhá možnost – hráč po přihrávce běží za spoluhráčem, kterému přihrál a ten dribluje na jeho místo.
18
Čtvrtá možnost – po přihrávce hráč odběhne na místo spoluhráče bez míče, ten běží na místo hráče s míčem a donutí ho driblingem se dostat na volné místo. Třetí možnost – je obdobná druhé, ale hráč s míčem dribluje ke spoluhráči bez míče a vytlačí ho na uvolněné místo. Pátá možnost – po přihrávce běží hráč na místo spoluhráče bez míče a ten běží za hráčem s míčem. Hráč s míčem dribluje na jeho místo a donutí hráče, který přihrával, k návratu na své původní místo.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.