Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Radost ze vzdělávání v perinatologii? Pavel Čepický
2
Co jest to perinatologie? Porodnictví? Fetomaternální medicína? Fetální medicína? Něco jiného? Subspecializace se jmenuje: „perinatologie a fetomaternální medicína“
3
Tak či onak Příprava na atestaci z gynekologie a porodnictví Celoživotní vzdělávání po atestaci Příprava na atestaci z perinatologie a fetomatermální medicíny
4
Postgraduální vzdělávání Je zcela formalizováno Je zcela v rozkladu Nevíme a nejsme schopni se domluvit -co učit -kde to učit -jak dlouho to učit -k čemu to má opravňovat
5
Většina lékařů po atestaci odejde do ambulance – pro tuto práci se nenaučili nic a ani z toho nebyli zkoušeni. Zato všichni by měli dobře umět abdominální hysterektomii, která se už téměř neprovádí.
6
Základem postgraduálního vzdělávání je nepochybně v první řadě praxe. Kvalita většiny primářů je špatná. V lepším případě to jsou rutinéři. Standardní postup je přežitek.
7
Nepostupující porod, více než 1 hod. zašlá branka, hlavička naléhá na pánevní vchod v.s. ve vysokém přímém stavu. CTG – F. Vag. branka zašlá, paracentrálně u č. 4-5 hmatná velká fontanela se švem šípovým v téměř příčném průměru, MF nehmatná. Hlavička za kontrakce maximálně vstupuje malým oddílem, po kontrakci se vrací, dosahuji pohodlně horního okraje spony. Závěr: Grav. hebd. 39+5, I/I, nepostupující porod, positio occipitalis alta sacralis v.s. Dop. ukončit porod per sectionem
8
Praktické vzdělání v perinatologii Anamnéza je zbytečnost Porodnické vyšetření je přežitek Vyšetření v zrcadlech po porodu je přežitek Forceps je zbytečnost KP stejně rodíme jenom sekcí CTG hodnotíme metodou „to už jsem viděl“ Blbý pak je, když se přihodí ruptura hráze III. stupně
9
Celoživotní vzdělávání Přednášky Publikace Internet V systematické formě neexistuje
10
Nejméně třetina gynekologů se neúčastní ani doškolovacích akcí v místě bydliště, zadarmo a s rautem
11
Přednášky Témata jsou často motivována spíše zájmy sponzorů, v lepším případě osobními zájmy organizátora Výběr témat i přednášejících je zásadně ovlivněn ochotou přednášet vůbec, přednášet právě zde, přednášet za malý až žádný honorář V důsledku toho se témata i přednášející chtě nechtě opakují
12
V perinatologii je to zdůrazněno Firmy nejsou téměř žádné Kvalitních a ochotných přednášejících je minimum Stále víc se tíhne k tématům pro pár specialistů nebo k tematům „psychologicko- alternativním“
13
Publikace Česká gynekologie se mění v impaktovaný časopis Ostatní časopisy zápasí o přežití Ostatně souborné referáty jsou ve všech bodovacích hodnoceních zcela nedoceněné (za to nikdo docenturu nedostane, ba ani Ph.D. ne)
14
Knížky Témata odrážejí zájmy a motivace autorů. Takže mnohé chybí, jiné se překrývá. Paradoxně máme pět učebnic porodnictví (Čech, Zwinger, Roztočil, Hájek, Pařízek)
15
Radujeme se ze vzdělávání v perinatologii? Já se tedy neraduji.
16
Ceterum censeo artem obstetriciam si non quidem medicinam totam relinquendam vobis necdum deletis. Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.