Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková."— Transkript prezentace:

1

2 UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková

3 Když nebudete mít čas udělat to dobře, kdy budete mít příležitost to předělat? (Název manažerské příručky) Ve vzdělávání nikdy!

4

5

6

7

8

9 A.Howard Gardner, 1983 teorie mnohočetné inteligence Gardner, Howard (1983; 1993) Frames of Mind: The theory of multiple intelligences I.Mnohačetné inteligence - dimenze "G"

10 1.klíčové kompetence 2.průřezová témata 3.nevyvážená skladba školních předmětů B.Celostní pohled ve škole

11 C.Člověk přemýšlí o světě skrze smysly, kterými je s ním propojený a přes emoce, které vnímá (nebo nevnímá, ale má je)

12 1.jazyková 2.matematicko-logická 3.hudební 4.tělesně-pohybová 5.prostorová 6.interpersonální (sociální) 7.inrapersonální D.Typy inteligencí

13 Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. Jak opravdu čteme?

14 1.Jaká témata žákům nabízet k učení? 2.Jaké situace navozovat pro rozvoj všech typů inteligencí? 3.Jaké problémy předkládat, aby se uplatnily všechny typy inteligencí? F.Klíčová otázka CO?

15 1.učební styly a typy inteligencí u žákůtypy inteligencí 2.past preferovaného učebního stylu u učitelů E.Učební styl

16

17 II.Trojjediný mozek - dimenze "K" A.Suzan Kovaliková, 1993

18 B.Podmínky, za kterých se mozek učí 1.smysluplný obsah 2.možnost volby 3.spolupráce 4.přiměřený čas 5.obohacené prostředí 6.nepřítomnost ohrožení 7.okamžitá zpětná vazba 8.dokonalé zvládnutí

19 C.Čím se „živí“ mozek? 1.energie 2.meditace 3.mezní situace 4.intuice

20 E.Přepínání 1.Přemýšlení a rozhodování je v kritických situacích pomalé 2.Reflexy a podkorové systémy mozku Můžeš-li bojuj Nemůžeš-li bojovat uteč Když není jiná možnost, nedělej nic Z hlediska učení jsou všechny tři možnosti špatně.

21 F.Klíčová otázka KDE? 1.Je výuka organizována tak, aby nastávalo skutečné učení? 2.Jak naučit žáky uspořádat si co nejlépe své prostředí pro učení? 3.Jak změnit prostředí našich škol, které jsou často učení nepřátelské?

22

23

24 III.Harmonie hemisfér -dimenze "S" A.Roger W. Sperry 1981 – Nobelova cena za neurofyziologii

25 B.Hledání rovnováhy 1.levá - logická, racionální "vědecká" 2.pravá - syntetizující, intuitivní, obrazná "umělecká"

26 C.Corpus calosum - spojení obou hemisfér 1.mozková gymnastika

27 D.Celostní pohled 1.Chceme školu pro celý mozek? 2.Chceme školu jen pro polovinu mozku?

28 E.Past dominantní hemisféry u učitelů 1."Matika pro mě byla vždycky strašák. Nevypočítám ani trojčlenku.„ 2."Svět umění není pro každého. Tohle ty nikdy nepochopíš."

29 F.Klíčová otázka JAK? 1.Jak cvičit mozek a hledání rovnováhy? 2.Jak naučit žáky používat celý mozek?

30

31 IV.Víceúrovňové učení - dimenze "B" A. Benjamin Bloom, 1956, 2001 Vývojový psycholog, Universita v Chicagu, 3 oblasti - emocionální, senzomotorická a kognitivní

32 B.Úrovně mentálních operací 6.hodnocení 5.syntéza, tvorba 4.analýza 3.aplikace 2.porozumění 1.znalost

33 C.Dualita více úrovní 1.Jak učit na jednotlivých hladinách? 2.Jak se učit na jednotlivých hladinách?

34 D.Vzdělávací cíle - příklady využití 1.Výstupy ve vzdělávacích programech - Spektrum, Duhový most 2.Duhové metody 3.Referenční rámec profese učitele

35 E.Klíčová otázka KDY? 1.Jaká je optimální úroveň myšlenkové operace v určité učební situaci? 2.Jakou metodu zvolit v dané chvíli?

36 Naučit naše žáky používat celý mozek je nelehký úkol. Zvládnout ho můžeme jedině tak, že - se jím budeme zabývat všichni, - ve všech předmětech, - ve všech ročnících a vyučovacích situacích. Je to úkol číslo jedna. Žádný důležitější úkol jako učitelé nemáme.

37 Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se nashledanou na některém z našich seminářů Anna Doubková, doubkova@infracz.cz, 777 820 424doubkova@infracz.cz Karel Tomek, tomek.trebic @seznam.cz, 607 871 049tomek.trebic @seznam.cz bonus


Stáhnout ppt "UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková."

Podobné prezentace


Reklamy Google