Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý

2

3 Slovesný vid dokonavý Dokonavá slovesa – vyjadřují děj jako ohraničený, ukončený v čase, jednorázový, vyjadřují minulost, nebo budoucnost Např.: vyhrál 0 vyhraje přišel 0 přijde pochopil 0 pochopí

4 Nedokonavý vid Slovesa nedokonavá vyjadřují děj jako prostě probíhající, neohraničený, neukončený, stále probíhá Slovesa mohou vyjádřit všechny časy Např.: hrál hrajebude hrát šel jdepůjde chápal chápe bude chápat

5 Jak postupovat při určování vidu? Nejlépe vid poznáme podle 3.osoby j. čísla v prézentu Neurčujme vid z minulého času!!! Př.: uvařilon uvařívid dok. skákal on skáče vid ned. hodilon hodí vid dok. přinášel on přináší vid ned. přineslon přinese vid dok.

6 Musíme rozlišovat, zda děj probíhá, nebo se stal jen jednou, je ukončen kleknoutkleknevid D klečetklečívid N klekatklekávid N sednoutsednevid D sedětsedívid N sedatsedávid N říct řekne vid D říkatříkávid N

7 Slovesa se často liší jen videm, vytváří vidové dvojice Dokonavénedokonavé přijítpřicházet vyhrátvyhrávat uvidívidí vyhodívyhazuje přijdepřichází přinéstnést hoditházet

8 Tvorba vidových dvojic Vid dokonavý často tvoříme přidáním předpony: mýtumýt balitzabalit psátnapsat Vid nedokonavý tvoříme změnou přípony (např. – ávat, ovat, ) získat získávat prodat prodávat střelitstřílet

9 rada Nevíme li si rady, o který vid se jedná, utvořte si rychle budoucí čas, u nedokonavých sloves se budoucí čas tvoří pomocí složeného tvaru BUDU PSÁT BUDU KRESLIT Vždy se ptejte: Trvá děj nebo skončil ? (JEDNOU A DOST)

10 Ale! Slovesa pohybu a některá slovesa stavu vyjadřují budoucí čas tvarem jednoduchým, přesto jsou nedokonavá Př.: běžet poběží jítjdu půjdu jet jedu pojedu

11 cvičení Určujte vid Tušit Vystoupit Nejít Myslet Usnout Ptát se Naučit se Objevovat Objevit Říkat výsledek N D N N D N D N D N

12 Utvoř vidové dvojice Mávat Vidět Krmit Dělat Zvonit Běhat Lovit Spát Vonět Jíst Vařit Zamávat Uvidět Nakrmit Udělat Zazvonit Zaběhat Ulovit Uspat Zavonět Zajíst Uvařit

13 Tvořte řadu přidávání přípon a předpon a určujte vid Př.: néstpřinéstpřinášet mýt umýt umývat snít číst volat učit hodit

14 řešení Snít zasnítsnívat Čístzačístčítávat Volatzavolatvolávat Učitdoučitdoučovat Hoditpřehoditpřehazovat Jsou možné i další varianty: zahodit, zaučit, načíst, dosnít……

15 Mluvnické kategorie sloves Co už vše umíme: U sloves určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid (popř. třídu a vzor) Urči mluvnické kategorie: a)Děti hrály na besídce divadlo b)Mladý zpěvák bude zpívat na Zlatém slavíku. c)Chtěli byste upéct slavnostní dort? d)Náhrada škody byla proplacena pojišťovnou. e)Nekřičte!

16 řešení A) 3.os., č. mn. čas minulý, zp. oznamovací, rod činný, vid nedok, B) 3.os.,č,j. čas budoucí, zp. oznamovací, rod činný, vid nedok. C) 2.os.,č.mn.,čas -.,zp. podmiň přítomný, rod. činný, vid dok. D)3.os., č.j., čas min., zp. oznamovací, rod trpný, vid dok. E) 2.os.,č.mn. čas -., zp. rozkazovací, rod -, vid ned.

17


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý."

Podobné prezentace


Reklamy Google