Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Seberegulační vlastnosti osobnosti
2
Seberegulační vlastnosti osobnosti
- vlastnosti, kterými člověk řídí ( ovládá, usměrňuje ) vlastní prožívání a chování
3
Do těchto vlastností patří:
- Svědomí, sebekritika Sebevýchova Sebevzdělávání Sebeuvědomování Sebepoznávání Sebekoncepce
4
Sebeuvědomování - uvědomování si vlastní individuální existence
projevuje se aktuálním poznáváním vlastního duševního života vyjadřuje se pojmy – já, jáství, ego
5
Sebepoznávání uvědomění si zvláštností svého prožívání a chování
dochází k ní prostřednictvím a) hodnocení jiných lidí b) rozboru vlastního chování, jednání c) výsledků činnosti
6
Kdy se začíná výrazněji utvářet proces sebepoznávání ?
7
Odpověď: Sepoznávání se začíná utvářet při vstupu do kolektivu, kdy dítě má srovnání s vrstevníky. Poznává v jaké činnosti je lepší, v jaké horší.
8
Sebekoncepce vztah člověka k sobě samému
založený na sebeuvědomování, sebepoznávání a sebehodnocení zahrnuje i postoje a hodnoty, které si člověk osvojil
9
Svědomí Vnitřní proces - odráží konflikt mezi
a)zvnitřněnými mravními zásadami člověka b) jeho aktuálním chováním, jednáním
10
- určuje hranice mezi tím – co smí
- co nesmí - jedná se o zvnitřněný systém zákazů a příkazů dané společnosti - „hlas svědomí“
11
Jaké faktory ovlivňují svědomí ?
Kdy se ozve „hlas svědomí?“
12
Odpověď: Bude záležet na výchově jedince, akceptované morálce, charakteru, světovém názoru atd.
13
Sebekritika - verbalizované sebehodnocení
(zejména vlastních nedostatků) - veřejné slovní hodnocení z vlastní vůle, event. na výzvu jiných lidí
14
Sebevýchova Cílevědomý, plánovitý a systematický
proces formování vlastní osobnosti
15
Plán sebevýchovy – určit krátkodobé a dlouhodobé úkoly a cíle
16
Denní režim rozdělení času na povinnosti a aktivní odpočinek
17
Pravidelná sebekontrola
– na konci dne, týdne, měsíce
18
Sebevzdělávání Předpokládá se zvládnutí všech seberegulačních vlastností osobnosti Jedinec si sám stanoví cíle - způsob sebevzdělávání - sám sebe motivuje - sám sebe hodnotí
19
Jaké existují možnosti sebevzdělávání ?
20
Odpověď: - školení - semináře - kurzy - odborná literatura - učebnice - odborný tisk - běžný tisk
21
Použitá literatura a zdroje
Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.