Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů."— Transkript prezentace:

1

2 Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, … 2. Osobnost se vyznačuje uspořádáním, strukturou dílčích momentů celého složitého systému 3. Osobnost vyjadřuje rozdíly mezi lidmi, jedinečnost člověka

3 1. Cholerik – Melancholik – Sangvinik – Flegmatik Vychází z antiky (Galén) – vyvážení 4 hlavních tekutin v těle ovlivňuje zdraví a nemoc, jejich poměr = temperament. Postupně se mluví o 4 temperamentech : Krev (Sanguis) – hlen (flégma) – žlutá žluč (cholé) – černá žluč (melaina cholé) 2. Pyknik – Leptosom – Atletik Kretschmer vychází ze stavby těla - endomorfní, ektomorfní a mezomorfní typy. Osobnost chápal jako převahu jednoho ze tří hypotetických hormonů v těle – dědičnost. 3. Introvert – Extrovert Autorem C.G. Jung – extrovert se orientuje na vnější svět a styk s lidmi, introvert na vnitřní prožívání. Každý typ má 4 podtypy podle převahy jednotlivých funkcí : myšlení, vnímání, cítění, intuice

4 A. Činnosti učitele (vychovatele) ve VVP :  výchovné  vzdělvací  řídící a organizátorské  plánovací a projektivní  administrativníé a ekonomické B. Nároky na psychickou činnost  odolnost a emoční stabilita B. Tělesná zdatnost a výkonnost

5 Integrovaný a otevřený systém – mění se, zahrnuje několik faktorů : A. TV-pedagogická zaměřenost  prestiž  zájem o TV a sport  vztah k dětem B. Vědomosti  obecné  speciální C. Pedagogické schopnosti a dovednosti  pohybové  didaktické - viz. dále  percepční - kognitivní dispozice (vnímání, poznávání, diagnostika, myšlení,…)  expresivní a komunikační - viz. dále  organizační – plánování, řízení, …  mentální a tvůrčí  akademické – další vzdělávání

6 Didaktické schopnosti a dovednosti vytyčení cíle obsah aktivit strategie dosažení cíle (metody, postupy,…) optimální zátěž průběžná a finální diagnostika (zpětná vazba)

7 Expresivní a komunikační schopnosti - prostředky komunikace : A. Nonverbální - gesta, mimika, činy,symboly, kódy, … B. Verbální  dialog - volný - zaměřený  monolog - referát, výklad, přednáška, povely, příkazy

8 Očekávaný způsob chování a reakcí v specifických situacích :  informátor - srozumitelné předání podstatných informací, pohotové odpovědi na dotazy  důvěrník - schopnost přijmout a uchovat svěřené důvěrné informace  ukazňovalel - přiměřené prostředky, přirozená autorita  motivátor - zaujmout, získat  vychovatel - očekávané reakce v určitých situacích, přiměřené reakce, důslednost, …

9 Dle způsobu distribuce vlivu ve VVP:  autokrat - nepřipouští diskusi, řídí VVP dle vlastního uvážení  demokrat - řízení VVP ve spolupráci s žáky – nabízí varianty, výběr dle většinového názoru  liberál - VVP „řídí“ žáci Dle způsobu práce a metod ve VVP:  tradicionalista - osvědčené, standartní metody a postupy  inovátor - nové, neotřelé metody a postupy,předem připravené a promyšlené  impovizátor - inspirace nastalou situací


Stáhnout ppt "Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů."

Podobné prezentace


Reklamy Google