Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Vlček
2
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, … 2. Osobnost se vyznačuje uspořádáním, strukturou dílčích momentů celého složitého systému 3. Osobnost vyjadřuje rozdíly mezi lidmi, jedinečnost člověka
3
1. Cholerik – Melancholik – Sangvinik – Flegmatik Vychází z antiky (Galén) – vyvážení 4 hlavních tekutin v těle ovlivňuje zdraví a nemoc, jejich poměr = temperament. Postupně se mluví o 4 temperamentech : Krev (Sanguis) – hlen (flégma) – žlutá žluč (cholé) – černá žluč (melaina cholé) 2. Pyknik – Leptosom – Atletik Kretschmer vychází ze stavby těla - endomorfní, ektomorfní a mezomorfní typy. Osobnost chápal jako převahu jednoho ze tří hypotetických hormonů v těle – dědičnost. 3. Introvert – Extrovert Autorem C.G. Jung – extrovert se orientuje na vnější svět a styk s lidmi, introvert na vnitřní prožívání. Každý typ má 4 podtypy podle převahy jednotlivých funkcí : myšlení, vnímání, cítění, intuice
4
A. Činnosti učitele (vychovatele) ve VVP : výchovné vzdělvací řídící a organizátorské plánovací a projektivní administrativníé a ekonomické B. Nároky na psychickou činnost odolnost a emoční stabilita B. Tělesná zdatnost a výkonnost
5
Integrovaný a otevřený systém – mění se, zahrnuje několik faktorů : A. TV-pedagogická zaměřenost prestiž zájem o TV a sport vztah k dětem B. Vědomosti obecné speciální C. Pedagogické schopnosti a dovednosti pohybové didaktické - viz. dále percepční - kognitivní dispozice (vnímání, poznávání, diagnostika, myšlení,…) expresivní a komunikační - viz. dále organizační – plánování, řízení, … mentální a tvůrčí akademické – další vzdělávání
6
Didaktické schopnosti a dovednosti vytyčení cíle obsah aktivit strategie dosažení cíle (metody, postupy,…) optimální zátěž průběžná a finální diagnostika (zpětná vazba)
7
Expresivní a komunikační schopnosti - prostředky komunikace : A. Nonverbální - gesta, mimika, činy,symboly, kódy, … B. Verbální dialog - volný - zaměřený monolog - referát, výklad, přednáška, povely, příkazy
8
Očekávaný způsob chování a reakcí v specifických situacích : informátor - srozumitelné předání podstatných informací, pohotové odpovědi na dotazy důvěrník - schopnost přijmout a uchovat svěřené důvěrné informace ukazňovalel - přiměřené prostředky, přirozená autorita motivátor - zaujmout, získat vychovatel - očekávané reakce v určitých situacích, přiměřené reakce, důslednost, …
9
Dle způsobu distribuce vlivu ve VVP: autokrat - nepřipouští diskusi, řídí VVP dle vlastního uvážení demokrat - řízení VVP ve spolupráci s žáky – nabízí varianty, výběr dle většinového názoru liberál - VVP „řídí“ žáci Dle způsobu práce a metod ve VVP: tradicionalista - osvědčené, standartní metody a postupy inovátor - nové, neotřelé metody a postupy,předem připravené a promyšlené impovizátor - inspirace nastalou situací
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.