Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEmilie Vítková
1
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomika Název učebního materiáluPoptávka AutorMgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření17. 7. 2013 Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o poptávce. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 16 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.
2
POPTÁVKA OBSAH 1.Poptávka 2.Faktory působící na poptávku 3.Změny poptávky 4.Řešené úlohy 5.Zdroje
3
1. POPTÁVKA Co si představíme pod pojmem poptávka? Množství zboží, které je kupující ochoten koupit na trhu za určitou cenu. Druhy poptávky AgregátníIndividuálníDílčí
4
A)Agregátní poptávka Celková poptávka všech kupujících po veškerém zboží na trhu. B)Individuální poptávka Poptávka jednoho kupujícího. C)Dílčí poptávka Poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.
5
Poptávka je vyjádřena tabulkou poptávky nebo poptávkovou křivkou. Cena (P) v Kč/ks Množství (Q) v ks 10600 20400 35260 55200 Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D) 10 20 35 55 200400600260
6
Zákon klesající poptávky Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Dva důvody klesající poptávky Důchodový efektSubstituční efekt
7
A)Důchodový efekt Spotřebitelé mají omezené peněžní zdroje (důchody). B)Substituční efekt Při vyšší ceně nakupují menší množství daného zboží a naopak. Při vyšší ceně spotřebitelé nakupují náhradní výrobky – substituty, které jsou levnější.
8
2. FAKTORY PŮSOBÍCÍ NA POPTÁVKU A)Ceny příbuzných produktů Zboží, kterým se dá sledované zboží nahradit, např. hovězí maso a vepřové maso, máslo a margarín apod. Zboží, která se ve své spotřebě doplňují, tzn. spotřebovávají se společně, např. auto a benzín, lampa a žárovka apod. Substituty Komplementy
9
B)Důchody (peněžní zdroje) spotřebitelů C)Vkus a preference spotřebitelů D)Počet a věk kupujících E)Očekávání spotřebitelů Počasí – trh deštníků. F)Další faktory Zdravotní a ekologické kampaně – ptačí chřipka.Nařízení – zimní pneumatiky.Týká se budoucí ceny, dostupnosti zboží.Souvisí s módností daného zboží.Malé děti – poptávka po hračkách.
10
3. ZMĚNY POPTÁVKY Rozlišujeme: Změnu poptávaného množstvíZměnu poptávky Posun po křivcePosun křivky
11
A)Posun po křivce poptávky Změna ceny sledovaného zboží.Změna poptávaného množství.Poptávka zůstává stejná. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D)
12
B)Posun celé křivky poptávky Změna jiných faktorů než ceny sledovaného zboží. Změna poptávky. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D) Snížení poptávky Zvýšení poptávky D1D1 D2D2
13
Ke zvýšení poptávky po zboží dojde v následujících případech: Zvyšují se ceny substitutů a snižují se ceny komplementů.Zvyšují se důchody spotřebitelů. V opačných případech se poptávka bude snižovat. Preference spotřebitelů se přesouvají na sledované zboží.Zvyšuje se počet kupujících.Spotřebitelé v budoucnu očekávají vyšší cenu nebo nedostupnost zboží.
14
4. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Zodpovězte následující otázky. Jak zní zákon poptávky? Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Charakterizujte jednotlivé druhy poptávky. Agregátní – poptávka všech kupujících po veškerém zboží. Individuální – poptávka jednoho kupujícího. Dílčí – poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.
15
2. Určete, jak se změní poptávka nebo poptávané množství na trhu aut. Dojde k růstu ceny aut. Sníží se cena benzínu. Očekává se nový model auta. Do dané lokality se přistěhuje 5 000 lidí. Sníží se poptávané množství. Zvýší se poptávka. Sníží se poptávka. Zvýší se poptávka.
16
5. ZDROJE Použitý text, tabulka i obrázky jsou tvorbou autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.