Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Historická próza. Datum: 1. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Historická próza. Datum: 1. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr."— Transkript prezentace:

1 Historická próza

2 Datum: 1. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr. Veronika Slavíková Název práce: Historická próza – A. Jirásek Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Vzdělávací cíl: Žák dokáže uvést základní životopisné údaje A. Jiráska, zná základní díla, autora zařadí do literárního kontextu. Pomůcky: Psací potřeby. Poznámka: Tento materiál je součástí tematického celku Český jazyk a literatura pro 2. ročník. Inovace: Zapojení ICT do výuky, využití audio techniky, mezipředmětové vztahy.

3 Alois Jirásek (1851 – 1930) Životopisné údaje: ◦ český prozaik a dramatik ◦ pocházel z Hronova ◦ po maturitě na gymnáziu studoval historii na filosofické fakultě ◦ po ukončení studia se věnoval práci pedagoga na gymnáziu v Litomyšli, později v Praze ◦ přátelil se s M. Alšem, J. V. Myslbekem ◦ podepsal Manifest českých spisovatelů (požadavek na státní samostatnost) Obr. č. 1

4 Tvorba dramatická tvorba  Lucerna, Vojnarka prozaickou tvorbu můžeme rozdělit do několika tematických oblastí: ◦ doba mýtů a pověstí  Staré pověsti české ◦ husitské období  Mezi proudy, Proti všem, Bratrstvo ◦ baroko  Temno, Psohlavci ◦ osvícenství ◦ národní obrození  F. L. Věk, Filosofská historie

5 Charakteristické znaky umění fabulace rozsáhlé popisné pasáže průhledná charakteristika postav archaismy a dialekt – cílem - autentičnost

6 F. L. Věk pětidílná románová kronika inspirační zdroj = spisovatel František Hek na základě studia dobových materiálů představeny skutečnosti: ◦ rušení klášterů, divadelní činnost, novinářská činnost, vlastenecká práce univerzitních pedagogů… ◦ Úkol: Poslechněte si následující ukázku: ◦ http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/dila/_zprava /f-l-vek--832361 http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/dila/_zprava /f-l-vek--832361

7 Psohlavci román skutečná historická postava = Jan Sladký Kozina o selské vzpouře na Chodsku fikce – z Chodů vytvořil poctivé a vykořisťované chudáky

8 Děkuji za pozornost. "Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu."

9 Použitá literatura Kol. aut.: Literatura pro 2. ročník středních škol – Učebnice. 1. vyd. Brno, Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. s. 118 – 119 Prokop,V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov, O. K. – Soft, 2003. s. 50-52 Zdroje: http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/dila/_zprava/f-l-vek--832361 Obr. č. 1 [cit. 2013-03-01] By Michal Maňas (Own work) [CC-BY- 3.0(http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Alois_Jirasek_relief.jpg


Stáhnout ppt "Historická próza. Datum: 1. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google