Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B 4.5.2016. Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B 4.5.2016. Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj."— Transkript prezentace:

1 Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B 4.5.2016

2 Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj  Vývojový úkol: získávání základní důvěry ke světu  získávání zkušeností z mnoha podnětů -> základy budoucích postojů  „poznávací stádium“ -> Freud – „orální stadium“

3 Fyzické změny  váha vzroste 3x  tělo se prodlouží o 20 cm -> rozvoj kůže (pokožky), trupu, končetin  výrazná pohybová aktivita  rozvoj jemné i hrubé motoriky - dítě se učí ovládat své tělo  jemná motorika: úchop, tleskání, zacházení s předměty => poznávací funkce + osamostatňování

4 Rozvoj hrubé motoriky  3. měsíc: - pasení koníčků – opírání o předloktí, držení hlavičky - sed s pomocí -> musí být podepřeno pod pažemi, hlavička je již vzpřímená  5. - 6. měsíc: - spontánně se přitahuje do sedu - s oporou sedí, bez opory sedí v tzv. žabím sedu - převracení ze zad na bříško (důležitý moment) - už není tak odkázán na pečovatele, do které polohy jej položí

5  6. - 9. měsíc :  v poloze na bříšku se začíná stavět na dlaně a kolena => důležitá příprava k lezení  9. měsíc :  lezení po čtyřech  pokouší se pohybově osamostatnit  dokáže se samo posadit - sedí pevně bez vrávorání  opory se vzpřimuje do stoje, vnímá hloubku  12. měsíc :  chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku  první samostatné krůčky

6 Psychika  ubývá spánku – redukce na 14 hodin  většinou cyklus 12 + 2 hodiny denně  rozvoj psychické kapacity  neustálé přijímání a zpracovávání podnětů  podnětů by nemělo být přemíru  rozvoj myšlení vazbou příčina – následek  spojování (př: ťuknutí do hračky způsobí zvuk) => schopnost předvídat následky činnosti

7  rozpoznávání barev, lokalizace zdroje zvuku, rozlišení hlasů  převážné množství informací pomocí zraku  jídlo hlavním zdrojem potěšení  Freud – „orální stadium“ => poznávání nejčastěji pomocí úst  postupné uvědomování si vlastní osoby = separace  rozeznávání nejbližších příbuzných

8  Emoce:  zájem - zaujetí něčím jiným  neonatální smích bez sociálního kontextu  úzkost - reakce na bolest  Odpor - reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni  strach z neznámého  krize – důvěra x nedůvěra

9 Dítě a rodič  prvních 6. týdnů - vyjít dítěti vstříc  od 6. týdne - potřeba ritualizace denního cyklu -> v 6. měsíci schopno rozpoznat noc a den  Řešení krize:  interakci matky a dítěte - pravidelně například u kojení  Senzitivita matky – citlivost, schopnost rychle reagovat  matčina empatická péče vytváří základ v sebepojetí dítěte  nejdůležitější = zabezpečit dítěti základní potřeby - jistota a bezpečí (vřelé, laskavé a stálé sociální prostředí)

10 Komunikace  Socializace  prostředkem = mezilidská interakce  postupné uvědomování účinků vlastního chování + jejich záměrné užívání -> vede dospělé ke specifickému chování  pohyby  emoční projevy – smích, pláč  rozvíjející se řeč  reakce na vnější vjemy od rodičů – hlas, doteky

11 Rozvoj řeči  od 4. měsíce : - broukání = napodobování zvuků podobných slovům  6. a 8. měsíc: - žvatlání = opakování podobných slabik  konec 1. roku: - první smysluplná slova - porozumění slovům: ne, nesmíš, dej + vlastní jméno (dříve)

12 Otázky  Jak je časově definované kojenecké období?  Hlavní úkol tohoto období?  Jaká činnosti dominuje u kojence?

13 Děkuju za pozornost

14 Zdroje  https://wikisofia.cz/wiki/Prenat%C3%A1ln%C3%AD_obdob%C3%AD https://wikisofia.cz/wiki/Prenat%C3%A1ln%C3%AD_obdob%C3%AD  http://www.ssvp.wz.cz/Texty/vyvojovka.pdf http://www.ssvp.wz.cz/Texty/vyvojovka.pdf  http://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/3- prenatal-novorozenec-kojenec.html http://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/3- prenatal-novorozenec-kojenec.html  http://www.ssvp.wz.cz/vyvojovka.html http://www.ssvp.wz.cz/vyvojovka.html  http://www.fi.muni.cz/~qprokes/socka/socka3.html http://www.fi.muni.cz/~qprokes/socka/socka3.html


Stáhnout ppt "Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B 4.5.2016. Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google