Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadim Radomír Vacek
1
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mendelovská dědičnost
2
Specifika Nelze provádět pokusy Dlouhá generační doba (4 generace) Málo potomků Velký vliv prostředí (výchova, medicína,….) Metody Pozorování (místo pokusu) Rodokmeny Dědičné nemoci a postižení Jednovaječná dvojčata (0,3% novorozenců) Cytogenetika (FISH) Přímá diagnostika DNA
3
Francis Galton (1822-1911) Dědičnost inteligence, charakteru Výběr genů do dalších generací Nacistické Německo 1934 zákon o zábraně plození dědičně zatíženého potomstva Masové sterilizace (500 000) Masové eutanazie (80 000) Projekt Lebensborn Problémy dneška Kdo má právo se narodit? A kdo má právo, o tom rozhodnout?
4
Johann Gregor Mendel (1822-1884) 1865 „Pokusy s rostlinnými kříženci“ Hrách setý + matematické vyhodnocení výsledky Rodiče nepředávají potomkům hotový znak, pouze vlohu pro znak. Každý znak je podmíněn párem vloh. Mendelovy zákony Znovuobjevení 1900 Hugo de Vries, Erich von Tchermak obr.1
5
Fenotyp Genotyp Hybrid Dihybrid Homozygot Heterozygot hybrid Parentální (rodičovská) generace P Filiální generace F1, F2 Dominantní alela A Recesivní alela a Úplná dominance Mnohotný alelismus
6
O uniformitě hybridů v první generaci P: AA x aa F1: Aa Genotypově i fenotypově uniformní obr. 2
7
O segregaci alel a jejich kombinaci v F2 P: AA x aa F1: Aa F2:1AA : 2Aa : 1aa Genotypový štěpný poměr 1:2:1 Fenotypový štěpný poměr 3:1 obr. 3
8
Vztah alel (pouze projev ve fenotypu) Úplná dominance Ve fenotypu se projeví pouze dominantní alela Neúplná dominance Projeví se obě, jedna více, druhá méně Nová podoba znaku, která se u rodičů nevyskytuje Kodominance Projeví se obě Někdy toto rozlišení jen formální, záleží na použité metodě při zjišťování fenotypu Barva květu x biochemický rozbor barviv Předpoklad 1gen = 1znak, většinou neplatí Monogenní polygenní
9
obr. 4
10
obr. 5
11
Dominantní znak Vlasy na čele do špičky Jazyk do ruličky objevuje se v každé generaci každý nositel znaku má alespoň jednoho rodiče nositele znaku Doplňte genotypy obr. 6
12
Přirostlý ušní lalůček recesivní znak nositel znaku nemá ani jednoho rodiče nositele znaku Doplňte genotypy
13
AA BB
14
BB S jakou pravděpodobností budou mít probandi postižené děti? Nositelé znaků od 2. generace musí být heterozygoti 1.pár 50% pravděpodobnost 2.pár 0%
15
Systém ABO A,B kodominance A,B dominance nad O obr. 7
16
RODIČEDĚTI A x AA, O A x BA, B, AB, O B x BB, O A x OA, O B x OB, O AB x AA, B, AB AB x BA, B, AB AB x OA, B AB x ABA, B, AB O x OO Rh faktor Rh+ dominantní
17
ABAB ABAB BBB OO OO O ABAB
18
ABAB ABAB BBBA OABBO OABO O ABAB
19
obr. 8
20
Alkaptonurie Nejstarší popsaná 1902 Archibald Garrod Metabolismus tyrozinu – ukládání do tkání Postižení kloubů, páteře - invalidizace
21
Nejběžnější letální v Evropě a bělochů v USA 4% přenašeči 1:200 živě narozených Chybí chloridové kanály (hustý sekret – plíce, střeva, pankreas,.. ) Časté infekce obr. 9 obr. 10
22
Dříve dožití 5 let Dnes při léčbě 30 let obr. 11
23
1 : 8 000 Metabolismus fenylalaninu Metabolity toxické pro mozek Nevratné poškození mozku Mentální retardace Dieta Povinný screening novorozenců obr. 12
24
obr. 13 obr. 14
25
Porucha syntézy melaninu Kůže, vlasy,… bez pigmentu Riziko melanomu Poruchy zraku obr. 15
26
Afrika 1 : 400 Mutantní hemoglobin při nedostatku O2 krystalizuje Hemolýza, anemie Poškození sleziny Časté infekce Zanesení cév Poškození mozku, srdce Mentální retardace Léčba Transfuze léky Pleiotropie 1 gen víc fenotypových projevů obr. 16
27
Heterozygoti (sickle-cell trait) Bez vážnějších příznaků Rezistence proti malárii Na molekulární úrovni kodominance alel obr. 16
28
Polydaktylie Achondroplazie (trpasličí vzrůst) Vrozená šeroslepost Letální výjimečně Pouze pokud se projeví až po dosažení reprodukčního věku Huntingtonova choroba Nepolypozní kolorektální karcinom obr. 17
29
v USA 1 : 400 obr. 17 obr. 18
30
Degenerativní onemocnění nervové soustavy Nastupuje 35 - 45 rokem Po nástupu nezvratné 4. chromozom Nejčastější varianta Aa x aa : děti 50% pravděpodobnost onemocnění
31
O volné kombinovatelnosti alel dvou a více genů P: AABB x aabb F1: AaBb F2: 1AABB:2AABb:1AAbb:2AaBB:4AaBb:2Aa bb:1aaBB:2aaBb:1aabb F2 genotypový štěpný poměr 1:2:1:2:4:2:1:2:1 F2 fenotypový štěpný poměr AB:Ab:aB:ab = 9:3:3:1 obr. 19
32
obr. 20
33
aneb Genová vazba Morganovy zákony 1. Geny jsou na chromozomech uspořádány lineárně za sebou a jejich umístění na daném chromozomu je neměnné (lokus). 2. Všechny geny na jednom chromozomu jsou ve vazbě.
34
P: AABB x aabb F1: AaBb F2: 1AABB:2AABb:1AAbb:2A aBB:4AaBb:2Aabb:1aaB B:2aaBb:1aabb Pokud jsou geny na stejném chromozomu: může se dědit jen „svázané“ AB, ab
35
Mendel AaBb x aabb 1AaBb:1Aabb:1aaBb:1aabb Vazba AaBb x aabb 1AaBb:1aabb Skutečnost I genotypy Aabb, aaBb, ale v malé frekvenci Proč?
36
Genetické mapování, genetická vzdálenost, síla vazby -1. polovina 20. stol. Čím vzdálenější, tím pravděpodobnější rekombinace Těsná vazba obr. 21
38
Kočárek, Eduard: Genetika. 2.vyd., Praha: SCIENTIA 2008 Campbell, Neil A.; Reece, Jane B.: Biologie. 1.vyd.,Brno: Computer Press 2006 Snustad, Peter; Simmons, Michael: Genetika. 1.vyd., Brno: Masarykovy univerzita 2009 Rosypal, Stanislav a kol.: Nový přehled biologie. 1.vyd., Praha: SCIENTIA 2003
39
Obrázky: obr. 1 http://www.elabs.com/van/Brochure2CZ_REV.htmhttp://www.elabs.com/van/Brochure2CZ_REV.htm obr. 2,3,20 http://www.jgmendel.wz.cz/jgmendel.htmhttp://www.jgmendel.wz.cz/jgmendel.htm obr. 19 http://mendel- rodnydum.vrazne.cz/tema/tema.phtml?id=4541http://mendel- rodnydum.vrazne.cz/tema/tema.phtml?id=4541 obr. 4, 5,13,14, 18 http://genetika.wz.cz/genealogie.htmhttp://genetika.wz.cz/genealogie.htm obr. 6 http://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps07/genetika/texty/ch01. html http://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps07/genetika/texty/ch01. html obr. 7 http://www.wikiskripta.eu/index.php/Krevn%C3%AD_skupiny http://www.wikiskripta.eu/index.php/Krevn%C3%AD_skupiny obr. 8 http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=ar ticle&id=285&catid=28&Itemid=23 http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=ar ticle&id=285&catid=28&Itemid=23
40
obr. 9,10 http://www.osel.cz/index.php?clanek=3407http://www.osel.cz/index.php?clanek=3407 obr. 11 http://cysticka-fibroza.navajo.cz/http://cysticka-fibroza.navajo.cz/ obr. 12 http://www.stefajir.cz/?q=fenylketonuriehttp://www.stefajir.cz/?q=fenylketonurie obr. 15 http://abc.blesk.cz/clanek/priroda/9727/albini- tezky-zivot-bez-barvy.htmlhttp://abc.blesk.cz/clanek/priroda/9727/albini- tezky-zivot-bez-barvy.html obr. 16 http://www.osel.cz/index.php?clanek=1895http://www.osel.cz/index.php?clanek=1895 obr. 17 http://www.freiepresse.de/TREFFPUNKT/BILDERGALERIEN/ show.php?gal=4168&bild=2 http://www.freiepresse.de/TREFFPUNKT/BILDERGALERIEN/ show.php?gal=4168&bild=2 obr. 21 http://sflc.net/blogs/felbagunu/2009/06/12/crossing- over/ http://sflc.net/blogs/felbagunu/2009/06/12/crossing- over/
41
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Hana-Františka Muchová Předmět: Biologie člověka Datum: 9.2.2011
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.