Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda."— Transkript prezentace:

1 OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda

2 2 TYPOLOGIE UČITELE učitelství = činnost řídícího pracovníka styly vedení žáků: 1.) autoritativní 2.) liberální 3.) demokratický

3 3 1.) autoritativní styl vlastnosti: nedůvěra v žáka, jeho kontrolování poskytuje málo samostatnosti a iniciativy málo porozumění žák se nepodílí na řešení problémů vyžadována je kázeň a podřízení rozkazování a tresty nerespektuje žáka jako osobnost

4 4 vyvolává u žáků: napětí, podrážděnost a agresivitu slušnost a nekritické přejímání norem brání rozvoji samostatnosti a tvořivosti nepřátelský postoj vůči učiteli má negativní vliv

5 5 2.) liberální styl vlastnosti: neúčast učitele ve skupinových aktivitách učitel nespolupracuje s žáky nevede a nekontroluje žáka výuka nemá normy a požadavky informace a rady pouze na požádání svoboda

6 6 3.) demokratický styl vlastnosti: učitel má vedoucí roli a spolupracuje má porozumění a podporuje iniciativu respektuje názory a přání žáků žáci mohou navrhovat alternativy přátelský vztah mezi učitelem a žákem žák má vetší uspokojení z práce pro učitele je to obtížnější styl

7 7 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH PROCESŮ UČITELE 1.) vnímání 2.) představivost a tvořivost 3.) myšlení a řeč

8 8 1.) vnímání Sociální vnímání a.) charakter vztahu mezi vnímaným a vnímajícím b.) aktuální psychický stav učitele c.) obecná zaměřenost vnímajícího d.) speciální schopnosti pozorovatele

9 9 Chyby při sociálním vnímání podlehnutí prvnímu dojmu podlehnutí „haló“ efektu nesprávné úsudky chyba projekce chybná tendence figury a pozadí chyba mírnosti a přísnosti chyba centrální tendence žáka

10 10 2.) představivost a tvořivost Představivost tři základní typy: a.) vizuální b.) auditivní c.) kinestetický

11 11 Tvořivost Jejím výsledkem jsou originální výtvory. a.) objektivní b.) subjektivní Důležité jsou tyto schopnosti: senzibila, fluence, flexibilita, originalita,elaborace

12 12 3.) myšlení a řeč bohatá slovní zásoba výstižné vyjadřování schopnost vyjádřit své myšlenky správná výslovnost přiměřená neverbální komunikace

13 13 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH STAVŮ UČITELE 1.) pozornost 2.) citové stavy 3.) chování v náročných životních situacích

14 14 VLASTNOSTI ÚSPĚŠNÉHO UČITELE a.) vřelost b.) integrita osobnosti c.) dynamika osobnosti d.) přiměřený stupeň dominance (výzkum M. Langové a kol.) Psychické stavy úspěšných učitelů vnitřní napětí, náladovost a impulsivnost

15 15 Zdroje: HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele 1. Plzeň : ZČU, 2002. 74 s. ISBN 55-062-02. PETROVSKIJ, A. V. Vývojová a pedagogická psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 260 s. ISBN 14-696-77.

16 16 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda."

Podobné prezentace


Reklamy Google