Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMatyáš Zeman
1
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda
2
2 TYPOLOGIE UČITELE učitelství = činnost řídícího pracovníka styly vedení žáků: 1.) autoritativní 2.) liberální 3.) demokratický
3
3 1.) autoritativní styl vlastnosti: nedůvěra v žáka, jeho kontrolování poskytuje málo samostatnosti a iniciativy málo porozumění žák se nepodílí na řešení problémů vyžadována je kázeň a podřízení rozkazování a tresty nerespektuje žáka jako osobnost
4
4 vyvolává u žáků: napětí, podrážděnost a agresivitu slušnost a nekritické přejímání norem brání rozvoji samostatnosti a tvořivosti nepřátelský postoj vůči učiteli má negativní vliv
5
5 2.) liberální styl vlastnosti: neúčast učitele ve skupinových aktivitách učitel nespolupracuje s žáky nevede a nekontroluje žáka výuka nemá normy a požadavky informace a rady pouze na požádání svoboda
6
6 3.) demokratický styl vlastnosti: učitel má vedoucí roli a spolupracuje má porozumění a podporuje iniciativu respektuje názory a přání žáků žáci mohou navrhovat alternativy přátelský vztah mezi učitelem a žákem žák má vetší uspokojení z práce pro učitele je to obtížnější styl
7
7 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH PROCESŮ UČITELE 1.) vnímání 2.) představivost a tvořivost 3.) myšlení a řeč
8
8 1.) vnímání Sociální vnímání a.) charakter vztahu mezi vnímaným a vnímajícím b.) aktuální psychický stav učitele c.) obecná zaměřenost vnímajícího d.) speciální schopnosti pozorovatele
9
9 Chyby při sociálním vnímání podlehnutí prvnímu dojmu podlehnutí „haló“ efektu nesprávné úsudky chyba projekce chybná tendence figury a pozadí chyba mírnosti a přísnosti chyba centrální tendence žáka
10
10 2.) představivost a tvořivost Představivost tři základní typy: a.) vizuální b.) auditivní c.) kinestetický
11
11 Tvořivost Jejím výsledkem jsou originální výtvory. a.) objektivní b.) subjektivní Důležité jsou tyto schopnosti: senzibila, fluence, flexibilita, originalita,elaborace
12
12 3.) myšlení a řeč bohatá slovní zásoba výstižné vyjadřování schopnost vyjádřit své myšlenky správná výslovnost přiměřená neverbální komunikace
13
13 VLASTNOSTI PSYCHICKÝCH STAVŮ UČITELE 1.) pozornost 2.) citové stavy 3.) chování v náročných životních situacích
14
14 VLASTNOSTI ÚSPĚŠNÉHO UČITELE a.) vřelost b.) integrita osobnosti c.) dynamika osobnosti d.) přiměřený stupeň dominance (výzkum M. Langové a kol.) Psychické stavy úspěšných učitelů vnitřní napětí, náladovost a impulsivnost
15
15 Zdroje: HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele 1. Plzeň : ZČU, 2002. 74 s. ISBN 55-062-02. PETROVSKIJ, A. V. Vývojová a pedagogická psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 260 s. ISBN 14-696-77.
16
16 Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.