Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_36_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Střídavé hospodářství.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_36_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Střídavé hospodářství."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_36_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Střídavé hospodářství a manufaktury Anotace: Prezentace k výkladu o hospodářském rozvoji v 16. století Datum: 19. 5. 2013

2 S TŘÍDAVÉ HOSPODÁŘSTVÍ A MANUFAKTURY Prezentace k doplnění výkladu

3 S TŘÍDAVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Nahradilo trojpolní systém. Střídání plodin, aby nedocházelo k zbytečnému vysilování půdy. Vynechával se úhor. Příklad: jetel – ozimá obilovina – okopanina – jarní obilovina

4 S TŘÍDAVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Nové postupy a plodiny: pluh se železnou radlicí a kolečky pícniny (jetel, vojtěška), později brambory a kukuřice plodiny pro manufaktury (len, konopí, chmel), chov ovcí pro vlnu rozšíření pěstování zeleniny, ovoce a luštěnin

5 M ANUFAKTURY Rozptýlená manufaktura Princip: Faktor obešel dělníky pracující v několika dílnách, nebo ve svých domech. Rozdal / prodal jim suroviny, vybral / odkoupil hotové zboží. Přechodný jev: Buď zanikly, nebo byly časem proměněny v soustředěné manufaktury.

6 M ANUFAKTURY Soustředěná manufaktura Velké dílny do nichž byla soustředěna výroba. Pracovníci se naučí pouze část postupu výroby (na rozdíl od řemeslníků). Výroba se zrychlí a zlevní.

7 M ANUFAKTURY Předpoklad vzniku - velká poptávka po určitém druhu zboží. Manus = ruka V manufakturách se pracovalo pouze ručně s pomocí nástrojů.

8 M ANUFAKTURY Textilní obory Sklářství Knihtisk Tiskárna

9 R UČNÍ SPŘÁDACÍ STROJE V MANUFAKTUŘE

10 T ECHNICKÝ POKROK vodní kola – mlýny, hamry, katry, lisovny čerpadla důlní vozíky na dřevěných kolejích zdokonalené způsoby tavení větrné mlýny

11 T KALCOVSKÝ STAV NA TKANÍ GOBELÍNŮ

12 S LÉVÁRNA KOVŮ

13 R UČNÍ VYTAHOVÁNÍ RUDY Z DOLŮ

14 C ITOVÁNO V LICENCI W IKIMEDIA C OMMONS 19. 5. 2013 Snímek 12: Slévárna kovů, Agricola Georgius (1494-1555). http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Agricola_Schmiede.jpg Snímek 13: Ruční vytahování rudy z dolů, Agricola Georgius (1494-1555). http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Agricola_6B_131.p ng http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Agricola_6B_131.p ng Další zdroje: Snímek 8: Tiskárna. http://www.erbproduction.cz/o-nas.html Snímek 9: Ruční spřádací stroje v manufaktuře. http://www.komenskeho66.cz/materialy/dejepis/84.html Snímek 11: Tkalcovský stav na tkaní gobelínů, autor ČT24. http://img2.ct24.cz/multimedia/images/15/1472/big/147131.j pg


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_36_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Střídavé hospodářství."

Podobné prezentace


Reklamy Google