Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2."— Transkript prezentace:

1 Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Předmět Metodický list (anotace): s. 3 Definice předmětu s. 4 – 7 Slovní druhy, kterými bývá předmět vyjádřen s. 8 – 10 Holý, rozvitý a několikanásobný předmět s. 11 – 12 Cvičení k procvičování

2 PŘEDMĚT Pt

3 Předmět vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, které slovesný děj zasahuje, na které přechází, kterých se přímo dotýká nebo které jej nezbytně doplňují. Ptáme se na něj pádovými otázkami kromě 1. a 5. Předmět závisí na slovese nebo přídavném jménu. Př. Tatínek koupil štěně. Po Př sl.jed. Koho, co koupil tatínek? Definice Pt (pád) T k š

4 Předmět Pt Předmět bývá vyjádřen: A, podstatným jménem Př. Muž zasadil strom. Po Př sl. jed. Koho, co zasadil muž? Strom. Pt(4) M z s

5 Předmět Pt Předmět bývá vyjádřen: B, přídavným jménem Př. Bohatý se povyšuje nad chudým. Po Př sl.jed. Nad kým, čím se povyšuje bohatý? Nad chudým. Pt (7) Bse p nad ch

6 Předmět Pt Předmět bývá vyjádřen: C, zájmenem Př. Pavla mě prosila. Po Př sl. jed. Koho, co Pavla prosila? Mě. Pt (4) P p m

7 Předmět Pt Předmět bývá vyjádřen: D, infinitivem slovesa Př. Míša umí bruslit. Po Př sl. jed. Co umí Míša? Bruslit. Pt (4) b uM

8 Předmět Pt Předmět může být: A, holý Př. Tatínek koupil štěně. Po Př sl.jed. Pt (4) š kT

9 Předmět Pt Předmět může být: B, rozvitý Př. Popelka si oblékla krásné šaty. Po Př sl. jed. Pt(4) Co si oblékla? Pk s Jaké šaty? P k š si o

10 Předmět Pt Předmět může být: C, několikanásobný Př. Pěstujeme rajčata, papriky i okurky. Po nev. Př sl. jed. my Pt (4) něk. p r op

11 Předmět Pt - cvičení Vyhledejte v následujících větách předměty a určete jejich pád. 1) Dotkl se mě rukou. 2) Napsal dlouhý dopis bratrovi. 3) Jitka zapomněla na svého kamaráda. 4) Podej mi židli. 5) Poznali jsme jeho nedobré úmysly. 6) Je třeba pamatovat i na babičku a dědečka. 7) Četl jsem dobrou knihu. 8) Zúčastnili jsme se republikového finále ve volejbale. 9) Vít byl podobný matce. 10) Potřebovali jsme nakoupit základní potraviny.

12 Předmět Pt - cvičení 1) Dotkl se mě rukou. 2) Napsal dlouhý dopis bratrovi. 3) Jitka zapomněla na svého kamaráda. 4) Podej mi židli. 5) Poznali jsme jeho nedobré úmysly. 6) Je třeba pamatovat i na babičku a dědečka. 7) Četl jsem dobrou knihu. 8) Zúčastnili jsme se republikového finále ve volejbale. 9) Vít byl podobný matce. 10) Potřebovali jsme nakoupit základní potraviny.

13 Použité zdroje http://zsjak-hum.bloger.cz/CJ-7-A/rozvijejici-vetne- cleny-predmet-2 http://zsjak-hum.bloger.cz/CJ-7-A/rozvijejici-vetne- cleny-predmet-2 eucitel.zskaminky.cz/storage/cjazyk/skladba_predmet.pps ‎ Opakujeme češtinu v 6. ročníku (2. díl), nakladatelství Nová škola Český jazyk s Tobiášem, Skladba, Věta jednoduchá II, nakladatelství Tobiáš 1993 Český jazyk 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005


Stáhnout ppt "Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2."

Podobné prezentace


Reklamy Google