Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Tomanová
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská sebeobrana AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Spotřebitelská sebeobrana
3
sebeobrana proti zbytečné spotřebě kolem nás existuje mnoho vlivů, které nás motivují spotřebovávat nad skutečnou potřebu nebo spotřebovávat jiné produkty a služby než ty, které bychom si přirozeně vybrali
4
Příčiny nadspotřeby vliv reklamy ovlivňuje vědomí i podvědomí výsledkem je následný preferenční výběr nabízeného zboží, značky, služby (většinou s vyšší cenou než od konkurence)
5
Příčiny nadspotřeby vliv slev a prodejních akcí ovlivňuje především chování zákazníků hypermarketů a supermarketů vyvolávají pocit nabídky, které nelze odolat
6
Příčiny nadspotřeby prostředí velkých obchodů extrémně rozsáhlá nabídka velkých obchodů vytváří atmosféru potřeby nakupovat
7
Příčiny nadspotřeby změna návyků a chování rodin spojování velkých obchodů s centry zábavy, sportu, multikiny, bazény apod. vytváří prostory dlouhodobého pobytu a dlouhodobé spotřeby
8
Příčiny nadspotřeby špatné plánování zásob zvyklost nakupovat jednorázově ve velkém do zásoby nebo naopak bez rozmyslu, přesnějšího plánu a znalosti potřeb domácnosti
9
Nákupy uskutečněné nepřímo nákupy uskutečněné bez styku s prodávajícím nebo dodavatelem nájmy, energie, teplo, voda telekomunikační služby zboží nakoupené přes internet nebo prostřednictvím zásilkových obchodů
10
Nákupy uskutečněné přímo nákupy uskutečněné v interakci s prodávajícím, např.: potraviny drogerie, kosmetika alkohol, cigarety léky, doplňky výživy domácí vybavení bílé zboží, elektronika
11
Nákupy uskutečněné přímo interaktivní nákup je vždy nebezpečnější než nákup na dálku vnitřní uspořádání kamenných obchodů je promyšleně uspořádáno tak, aby přimělo zákazníka k co největšímu nákupu a k co největšímu utracení peněz
12
Nákupy uskutečněné přímo prodavači jsou trénovaní v tom, aby přesvědčili potenciálního kupujícího o výhodnosti a nutnosti koupit to zboží, z jehož prodeje má prodávající největší užitek
13
Pravidla rozumného nakupování mějte připravený plán nákupu vytvořte si např. seznam, který bude vycházet ze skutečných potřeb domácnosti vstupujte do obchodu s tím, že přesně víte jaké zboží a v jakém množství chcete nakoupit
14
Pravidla rozumného nakupování určete si finanční strop definujte si sumu, kterou jste ochotni utratit nad rámec svého seznamu limit se snažte nepřekročit ani pod dojmem slev a různých marketingových akcí
15
Pravidla rozumného nakupování donuťte se ke spěchu vyčleňte si na nakupování jasný a krátký časový úsek spěch vás donutí držet se připraveného plánu nákupu spěch nutí ke střídmosti
16
Pravidla rozumného nakupování nechoďte nakupovat s dětmi děti se při nakupování většinou nudí a vyžadují za svou oběť nějakou odměnu v podobě sladkosti, hračky apod. nákup bez dětí je většinou rychlejší, racionálnější a s méně krizových situací
17
Pravidla rozumného nakupování nenakupujte s pocitem hladu choďte na nákup naopak po jídle je dokázáno, že hladový člověk prokazatelně nakoupí podstatně více potravin než nasycený
18
Pravidla rozumného nakupování využívejte slevy s rozmyslem sleva je vždy relativní pojem sleva na zboží, které nepotřebu- jete, není pro vás reálnou slevou ověřte si, že sleva s sebou nenese žádné další náklady mezi nekalé praktiky patří sleva z nereálné původní ceny
19
Otázky a úkoly 1.Seznamte se s internetovými nákupními rádci jako je např. zbozi.cz nebo heureka.cz. 2.Uveďte konkrétní prvky vnitřního uspořádání supermarketu, jejichž cílem je zvýšení prodeje zboží.
20
Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. 133 s. ISBN 978-80-7394-233-5. DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.