Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3."— Transkript prezentace:

1  Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3 Z9_ 26  Téma : Krajinná sféra Ročník : 9.  Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/21.3068

2 Anotace: Materiál byl určen pro interaktivní tabuli. Pro vyplnění pracovního listu lze využívat i funkce pera. Pracovní list se dá použít i tištěný na papíře. Prezentace seznámí žáky se složkami biosféry, základními pojmy používanými v ekologii a základními procesy v biosféře. Pracovní list slouží k opakování účinků složek slunečního záření na biosféru. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli. Pro vyplnění pracovního listu lze využívat i funkce pera. Pracovní list se dá použít i tištěný na papíře. Cílová skupina: 9.ročník

3  Krajinná sféra

4 Krajina je územní celek odlišující se od okolních celků rázem povrchu, podnebí, půd, rostlin, živočichů, svérázným celkovým vzhledem.

5 Krajinná sféra Fyzickogeografická sféra Socioekonomická sféra atmosféra litosféra hydrosféra pedosféra biosféra obyvatelstvo sídla výrobní sféra nevýrobní sféra dopravní sféra

6

7  Složky krajiny:abiotické sluneční zářenísluneční záření litosféralitosféra hydrosférahydrosféra atmosféraatmosféra pedosférapedosféra biotické biosférabiosféra pedosférapedosféra

8

9  Reliéf ovlivňují činitelé: Endogenní velkoplošné, dlouhodobé zemětřesení zemětřesení vrásnění vrásnění kerná činnost kerná činnost sopky sopkyExogenní maloplošné, krátkodobé zvětrávání zvětrávání tekoucí voda tekoucí voda vítr vítr mráz,led mráz,led půdotvorné procesy půdotvorné procesy

10

11

12  Sluneční záření teplo, pohlcovánoteplo, pohlcováno Infračervené denní aktivitadenní aktivita fotosyntézafotosyntéza Viditelné spoluvytváří vitamín Dspoluvytváří vitamín D ničí drobné organizmyničí drobné organizmy zhoubné pro tkánězhoubné pro tkáně Ultrafialové

13 CO 2 H2OH2OH2OH2O O2O2O2O2 cukr světlo

14 UV záření ničí mikroorganizmy změnou jejich genetické informace porušením řetězce DNA

15  Hydrosféra Sladká voda 2% led 1% volná povrchovápovrchová podpovrchovápodpovrchová v atmosféřev atmosféře Slaná světový oceán 97%

16  Voda pro organizmy:tělo rozpouštědlo katalyzátor tepelná regulace vyztužuje vzpružuje

17  Voda tvoří: životní prostředí prostředí pro rozmnožování roztoky – potrava přináší potravu

18

19 Podporuje vstřebávání živin. Přenáší živiny k buňkám. Rozpouští a vylučuje nadbytečné produkty metabolismu. Zvlhčuje vzduch, který vdechujeme. Odpařováním při pocení pomáhá regulovat tělesnou teplotu. VODA

20 Umožňuje ohebnost kloubů. Vytváří pružný ochranný povlak kolem našich životně důležitých orgánů. Reguluje hladinu elektronů a protonů v buňkách. Chrání nás před kosmickým a jiným zářením. VODA

21 Přiřaď jednotlivé složky slunečního záření: teplo vitamín D fotosyntéza destrukce buněk spánek

22 Přiřaď jednotlivé složky slunečního záření: teplo vitamín D fotosyntéza destrukce buněk spánek infračer. UV UV viditelné viditelné

23 Ilustrace – www.office.microsoft.com


Stáhnout ppt " Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3."

Podobné prezentace


Reklamy Google