Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilArnošt Dušek
1
Pražská příměstská železniční doprava Ing. Václav Haas 22.9.2008 Ústí nad Labem
2
Historický vývoj Zásadní mezníky: 1971 – 1985 Elektrizace většiny dvoukolejných železničních tratí směřujících do Prahy – to umožnilo nasazení elektrických jednotek 1983 Zav e dení taktové dopravy – osobní vlaky Praha – Kolín (interval 30/60 min.) 1992 První etapa vzniku IDS – integrovány úseky v okolí centra Prahy 1994 Do IDS zahrnuty všechny železniční tratě na území Prahy 1995 – 1996 Vznik vnějších tarifních pásem PID 1997 Taktová doprava zavedena na všech dvoukolejných tratích směřujících do Prahy 1999 První traťové úseky začleněné do tzv. plné integrace (jednotlivé jízdenky) 2000 Do zkušebního provozu uvedeny první nové jednotky řady 471 2002 První pokusy o zahuštění špičkových intervalů pod 30 min. (Český Brod, Lysá n.L.) 2002 Pražská železniční doprava vypomáhá při zvládnutí povodňové situace 2004 Vznik první městské železniční linky Praha-Libeň – Roztoky u Prahy 2006 Systémové posílení taktu pod 30 min. na trati Praha – Řevnice 2007 Vznik systému Esko – Spojení pro město
3
Problémy veřejné dopravy Urbanizace regionu v okolí Prahy (satelitní městečka = silný nárůst osobní dopravy) Infrastruktura nestačila zareagovat, zejména silniční síť nedostatek kapacity Kongesce znamenají sníženou kvalitu IAD i veřejné autobusové dopravy Autobusová doprava se potýká s dalšími problémy: –rostoucí ceny nafty –nedostatek řidičů –výpadky spojů v pražském regionu
4
Řešení přináší preference kolejové Nutné podmínky pro kvalitní začlenění železnice do městské a příměstské dopravy: 1. Pravidelná taktová železniční doprava v co nejkratších intervalech 2. Začlenění železnice do integrovaného dopravního systému 3. Vytvoření návazných autobusových linek, parkovišť P+R, B+R a nových železničních zastávek (zvýšení dostupnosti železnice) Doporučené podmínky: 4. Zajištění co nejvyšší spolehlivosti příměstské železniční dopravy 5. Nasazení moderních nebo alespoň modernizovaných vozidel 6. Zkulturnění prostředí na železničních stanicích a zastávkách dopravy
5
Pražská integrovaná doprava Do PID začleněno 28 železničních tratí, 223 železničních stanic a zastávek, z toho 86 s plnou integrací Integrovány všechny osobní a spěšné vlaky + vybrané rychlíky
6
Pražská integrovaná doprava Podíl používaných jízdních dokladů PID na železnici [% jízdních dokladů PID] Podíl jízdních dokladů PID v integrovaných vlacích dosahoval v roce 2007 63,3 % a stále narůstá V budoucnosti lze předpokládat rozšíření jednotného IDS na zbývající území Středočeského kraje (sloučení IDS PID a SID – Středočeská integrovaná doprava) Počet zapojených železničních stanic a zastávek v PID
7
Esko – spojení pro město Systém Esko uveden do provozu 9. prosince 2007 Vzorem provozy S-bahn v sousedních zemích (Německo, Rakousko, Švýcarsko) Zřízeno 11 linek označených písmenem S a číslicí Marketingový produkt přináší snazší propagaci železniční dopravy
8
Problémy příměstské železniční dopravy v Praze 1. Zastaralá železniční síť – nutná zásadní modernizace 2. Probíhající modernizace přináší rozsáhlé výluky a omezení provozu 3. Silná dálková i příměstská doprava se dělí o shodné koleje = dochází ke konfliktům vyvolaným nedostatečnou kapacitou sítě 4. Nedostatečný technický stav vozidel – jednotky řady 451 a 452 stále zajišťují polovinu výkonů pražské příměstské dopravy 5. Určitým problémem je i poruchovost nových jednotek řady 471 6. Je zapotřebí zkulturnit prostředí na železničních stanicích a zastávkách včetně zavedení doplňkových služeb
9
Modernizace železničních tratí Před rokem 2008 dokončena modernizace úseků: Úvaly – Kolín Praha-Bubeneč – Kralupy nad Vltavou Praha-Hostivař – Strančice V roce 2008 bude dokončena klíčová stavba – tzv. Nové spojení V roce 2008 probíhají modernizace úseků: žst. Praha hl.n. (1. – 4. nástupiště) Praha-Libeň – Praha-Běchovice Strančice – Benešov žst. Kolín Pro další roky jsou připraveny nebo se připravují stavby: Praha-Holešovice – Praha-Bubeneč Praha-Běchovice – Úvaly Praha hl.n. – Praha-Hostivař Praha hl.n. – Praha-Smíchov Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun Praha-Vysočany – Lysá nad Labem (- Kolín) Lysá nad Labem – Milovice (elektrizace) žst. Praha-Malešice a modernizace tzv. „pražských nákladních spojek“
10
Modernizace trati Praha – Kladno Železniční trať spojující největší město Středočeského kraje Kladno a hl.m. Prahu je pouze nevýkonná neelektrifikovaná jednokolejka Doprava Praha – Kladno je realizována nevyhovující autobusovou dopravou Letiště Praha není napojeno kolejovou dopravou vůbec Po roce 2010 se předpokládá modernizace železniční trati Praha – Kladno Plánováno je zřízení odbočky na letiště
11
Nové železniční zastávky Železnice v Praze v mnoha místech prochází kolem významných přestupních uzlů nebo zdrojů a cílů cest, vlaky zde však nezastavují Pro zvýšení dostupnosti železnice a pro její větší začlenění i do městské dopravy připravována výstavba nových železničních zastávek Zastávky ve významných přestupních uzlech: Rajská zahrada, Podbaba, Vyšehrad, Kačerov, Dlouhá Míle, Zahradní Město, Eden, Malešice-Depo Hostivař Další zastávky ve frekvenčně významných bodech: Karlín, Radotín sídliště, Běchovice střed, Třeboradice, Výstaviště, Liboc, Hlubočepy střed, Jahodnice a další
12
Střednědobý stav příměstské železniční Zavedení tzv. poloprůjezdného modelu: - zřízení nových průjezdných linek přes centrum Prahy - zkrácení intervalů na radiálních tratích (špička 15 min., sedlo 30 min.) -zavedení osobní dopravy na tratích dosud užívaných pouze nákladní dopravou (tangenciální linky) - zřízení systému spěšných vlaků průjezdných přes centrum Prahy (rychlá doprava ze vzdálenějších měst Středočeského kraje a ze sídel okolních krajů) dopravy
13
Připravované novinky v prosinci 2008 V souvislosti s dokončením Nového spojení a posilující rolí železniční dopravy v Praze se připravují: nový model železniční dopravy na trati Praha – Kladno (ve spolupráci s dálkovou dopravou) nová železniční linka S29 Praha-Vysočany – Praha hl.n. – Strančice posílení železniční dopravy na lince S7 v úseku Praha – Řevnice taktová doprava na lince S3 Praha – Všetaty posílení dopravy ve špičkách na lince S6 v úseku Praha-Smíchov – Nučice posílení dopravy v sedlech na linkách S1 a S2 (úseky Praha – Úvaly – Český Brod a Praha – Lysá nad Labem)
14
Výhledové záměry Výstavba odtěžovací tratí pro dálkovou dopravu v trasách VRT směr Beroun, Kolín, Benešov, popř. Roudnice n.L. – oddělení dálkové a regionální dopravy Vznik nového propojení tunelem pod centrem Prahy – zavedení plně průjezdného modelu Další zkrácení intervalů na radiálních tratích ve špičce pod 15 minut
15
Děkuji za pozornost Pražská příměstská železniční doprava
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.