Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Informační zdroje a jejich kvalita. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Informační zdroje a jejich kvalita. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Inf Informační zdroje a jejich kvalita

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_04

3 Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s informačními zdroji a způsobem práce v nich. Je mu vysvětlen rozdíl mezi katalogy a fulltextem na internetu a způsobem vyhledávání v nich. Klíčová slova: informace, informační zdroj, knihovna, katalog, fulltext, kritický přístup k informacím, metadata Informační zdroje a jejich kvalita

4 Informace  informace  z latinského slova „informare“ – formovat mínění  znalosti  informace uvedené do souvislostí  informatika  věda, jejímž předmětem a východiskem je počítač a jeho technické a programové vybavení  informační věda  zabývá se informacemi  využívá práce a výsledků informatiky

5 Informační zdroje  kvalitní informační zdroj by měl splňovat:  správnost  informační zdroj by neměl obsahovat chyby  odbornost autora  u informace musí být uveden autor  aktuálnost  informace by měla být opatřena datem vzniku  objektivnost, nezaujatost, nepodjatost  reklamní články musí být výrazně odděleny  ucelenost  informace by měla pokrývat určitou oblast a měla by přiměřeně zacházet do detailu

6 Informační zdroje  dělíme je podle:  smyslů  míry masovosti  komunikačního média  papírové  elektronické  periodicity  impaktový faktor  představuje průměrný počet citací průměrné publikace v daném vědeckém či odborném časopisu

7 Knihovny  instituce zřízené přímo pro poskytování informací  nejstarší knihovna – Alexandrijská (295 př. n. l.)  české online knihovny:  http://www.knihovny.cz/ http://www.knihovny.cz/  http://www.jib.cz http://www.jib.cz  http://www.nkp.cz/ http://www.nkp.cz/  zahraniční online knihovny:  http://www.literature.org/ http://www.literature.org/  http://onlinebooks.library.upenn.edu/ http://onlinebooks.library.upenn.edu/  http://www.thefreelibrary.com/ http://www.thefreelibrary.com/  http://www.ipl.org/ http://www.ipl.org/

8 Služby poskytované knihovnami  katalogy knih, autorů a nakladatelství  pokud známe nějakou informaci o knize, kterou hledáme, můžeme ji zde najít  u mnoho knihoven je to možné i na dálku přes internet  rejstříky, indexy  setříděné seznamy umožňující vyhledávání v popisu knihy podle klíčových slov  fulltext  vyhledávání v obsahu informace  meziknihovní výpůjční služba

9 Katalog a vyhledávač  pokud neznáme přesnou internetovou adresu stránky, kterou chceme navštívit, je potřeba použít buď katalog nebo vyhledávač  vyhledávače a katalogy mají buď široký záběr, nebo se specializují na určitou oblast

10 Katalog  katalogy jsou internetové stránky, které obsahují odkazy na jiné internetové stránky a portály  odkazy jsou tematicky setříděny  můžeme procházet jednotlivými sekcemi nebo vyhledávat podle jednoduchých dotazů  záznam se provádí registrací do příslušné sekce  zahraniční katalogy:  http://www.yahoo.com/ http://www.yahoo.com/  http://www.dmoz.org/ http://www.dmoz.org/  české katalogy:  http://www.seznam.cz/ http://www.seznam.cz/  http://www.centrum.cz/ http://www.centrum.cz/  http://atlas.centrum.cz/ http://atlas.centrum.cz/

11 Katalog  vyhledávání se provádí v nadpisu odkazu, jeho popisu a u některých katalogů i podle URL  samotný obsah hledané stránky nemá na řazení výsledku katalogu žádný vliv  řazení v katalogu lze ovlivnit správným výběrem klíčových slov do nadpisu, popisu stránky a správnou optimalizací URL adres  některé záznamy do katalogů jsou placené ovšem jsou za to většinou nějakým způsobem zvýhodněné

12 Fulltext  fulltextový vyhledávač je program, který vyhledává v celém textu stránky  vyhledávač hledá na internetu webové stránky a dokumenty, které indexuje do své vlastní databáze a následně umožňuje pomocí dotazů přístup do této databáze a vypisuje odkazy na jednotlivé stránky či dokumenty  skládá se ze dvou částí:  robot (crawler) – má na starosti procházení webu, stahování souborů a indexaci  webové rozhraní – to, co vidí uživatel při vypisování dotazů a výsledků při vyhledávání

13 Fulltext  problémem vyhledávačů je obrovské množství výsledků hledání při moc obecném zadání dotazu  vyhledávač hledá stránky, kde jsou všechna hledaná slova najednou  velikost písma se nebere v úvahu při vyhledávání  upřesnění zadání pro vyhledávání:  zadávejte co nejkonkrétnější pojmy  fráze dávejte do uvozovek  nejznámější vyhledávače:  https://www.google.cz/ https://www.google.cz/  http://www.yahoo.com/ http://www.yahoo.com/  http://www.msn.com/ http://www.msn.com/

14 Kritický přístup k informacím  pomáhá ubránit se manipulaci, která je přítomná ve většině sdělení  důležité je uvědomit si, že většina informací je předkládána s cílem změnit naše myšlení nebo jednání – koupit produkt  pravidla  definovat problém a ujasnit si, jaké informace potřebujeme k jeho řešení  najít více informací a vybrat ty relevantní z kvalitních zdrojů  přidat nově nalezené informace do svých stávajících znalostí  formulovat závěry a ověřit jejich kvalitu

15 Kritický přístup k informacím  způsoby, jak zmást náš úsudek se nazývají logické klamy  existuje jich velké množství:  „černobílé“ předkládání problému  něco buď zcela dobře nebo špatně  „hra na city“  zastrašování fatálními výsledky  útoky na autora  použití složitého jazyka  odvolávání se na (neexistující) autoritu  vyvozování obecných závěrů z jednotlivých událostí

16 Metadata  jsou to strukturovaná data o datech  stručně popisují obsah datových souborů z hlediska:  obsahu  času  třídění  umožňují rychlé vyhledávání informace

17 Cvičení  Najděte popis historie i současného stavu Alexandrijské knihovny.  Který panovník jako první zakládal veřejné knihovny v českých zemích?  Co je to projekt Gutenberg? Zkuste na něm najít americkou deklaraci nezávislosti.

18 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Hanušová Lucie. Informační zdroje a jejich kvalita. [online]. 21. 2. 2012. Dostupné z: http://hanuslucy.blog.cz/1202/kvalita-relevance-informacniho- zdroje Gymnázium F. M. Pelcla. Informatika a výpočetní technika. Dostupné z: http://www.grk.cz/public/upload/studenti/online_vyuka/ivt/02_in formatika.pdf Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu www.office.microsoft.com.


Stáhnout ppt "Inf Informační zdroje a jejich kvalita. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google