Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T."— Transkript prezentace:

1 Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.

2 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska,M., Kabelka,Z., Havlík,R., Jurovčík,M.: Diagnostika a l é čba těžce sluchově postižených nejmen ší ch dět í Otolaryngologie a Foniatrie 51, 1/2002, s. 100- 107

3

4 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Hodnocení Vývoj komunikačních schopností

5 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Prostředky Reakce na zvukové podněty Reakce na řeč Vývoj řeči sluchově postiženého dítěte

6 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

7 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

8 Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.

9 Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.

10 Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

11 P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment By Michael Dorman Mojmír Lejska Banská Bystrica podzim 2006 Praha Celostátní foniatrický seminář Praha jaro 2007

12 054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal U normálně slyšících latence P1 postupně klesá asi do 4. roku života; pak se nemění Nejprudší pokles latence je do 3. roku Slyšící dítě

13 054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal Neslyšící dítě

14 054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal Dítě 11 měs; vrozená hluchota; HA sluchadla 5 měs poHA 1rok poHA

15 Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí

16 VRA (Visual reinforcement audiometry) 1. Vytvoření podmíněného reflexu mezi definovaným zvukovým stimulem a vizuálním jevem – nejčastěji obrázek nebo hračka 2. Stimulace samotným akustickým podnětem 3. Popis reakce dítěte 4. Odhad prahu sluchu

17 Výhody VRA Jsme schopni posoudit reakci na definovaný akustický stimul Jsme schopni posuzovat vývoj dynamiky rozvoje sluchu Rodiče považují za významný přínos při hodnocení vývoje komunikace

18 Závěry Domníváme se, že v současnosti jsou pro ošetřujícího foniatra mnohem lepší podmínky pro hodnocení komunikačních schopností sluchově postižených dětí Nové metody hodnocení Zlepšená spolupráce s dalšími odborníky

19 VRA: Rozšíření Maximálně se využívá v německy mluvících zemích SRN více jak 100 pracovišť, která se věnují korekci sluchově postižených dětí

20 VRA: Rozšíření v ČR V ČR doposud pouze na Mrázovce Publikace: Audiometrie s vizu á ln í m pos í len í m. Otorinolaryng. A Foniat /Prague/, 49, 2000, No. 4, pp. 191 - 194 Děkujeme za předané zkušenosti; používáme jejich korekční koeficienty

21 VRA: V AUDiO-Fon centru Provedeno vyšetření u 89 pacientů, a to v 364 sezeních Děti od 4 měsíců do 11 let s max. 2-4 roky věku Děti pro postižení sluchu před a po korekci (opakovaně). Děti s OVŘ

22 VRA: V AUDiO-Fon centru Nová indikace pro pracoviště VRA Rehabilitace pacientů s jednostrannou asymetrickou vadou sluchu nebo jednostrannou hluchotou

23

24

25

26

27

28 VRA: Zkušenosti a závěry Významné rozšíření palety vyšetření u sluchově postižených dětí Lze sledovat dynamiku vývoje sluchu a slyšení Neocenitelná informace pro ošetřujícího foniatra při doladění sluchadel Velmi dobře působí na rodiče sluchově postižených dětí

29 VRA: Nedaří se V polovině případů nelze stanovit validně stav sluchu Při jednorázovém vyšetření je nutná matematická korekce

30


Stáhnout ppt "Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T."

Podobné prezentace


Reklamy Google