Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Benešová
1
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
2
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska,M., Kabelka,Z., Havlík,R., Jurovčík,M.: Diagnostika a l é čba těžce sluchově postižených nejmen ší ch dět í Otolaryngologie a Foniatrie 51, 1/2002, s. 100- 107
4
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Hodnocení Vývoj komunikačních schopností
5
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Prostředky Reakce na zvukové podněty Reakce na řeč Vývoj řeči sluchově postiženého dítěte
6
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA
7
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA
8
Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.
9
Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.
10
Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA
11
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment By Michael Dorman Mojmír Lejska Banská Bystrica podzim 2006 Praha Celostátní foniatrický seminář Praha jaro 2007
12
054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal U normálně slyšících latence P1 postupně klesá asi do 4. roku života; pak se nemění Nejprudší pokles latence je do 3. roku Slyšící dítě
13
054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal Neslyšící dítě
14
054321 50 150 100 250 200 350 300 Age / years/ P1 latency /ms/ normal Dítě 11 měs; vrozená hluchota; HA sluchadla 5 měs poHA 1rok poHA
15
Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí
16
VRA (Visual reinforcement audiometry) 1. Vytvoření podmíněného reflexu mezi definovaným zvukovým stimulem a vizuálním jevem – nejčastěji obrázek nebo hračka 2. Stimulace samotným akustickým podnětem 3. Popis reakce dítěte 4. Odhad prahu sluchu
17
Výhody VRA Jsme schopni posoudit reakci na definovaný akustický stimul Jsme schopni posuzovat vývoj dynamiky rozvoje sluchu Rodiče považují za významný přínos při hodnocení vývoje komunikace
18
Závěry Domníváme se, že v současnosti jsou pro ošetřujícího foniatra mnohem lepší podmínky pro hodnocení komunikačních schopností sluchově postižených dětí Nové metody hodnocení Zlepšená spolupráce s dalšími odborníky
19
VRA: Rozšíření Maximálně se využívá v německy mluvících zemích SRN více jak 100 pracovišť, která se věnují korekci sluchově postižených dětí
20
VRA: Rozšíření v ČR V ČR doposud pouze na Mrázovce Publikace: Audiometrie s vizu á ln í m pos í len í m. Otorinolaryng. A Foniat /Prague/, 49, 2000, No. 4, pp. 191 - 194 Děkujeme za předané zkušenosti; používáme jejich korekční koeficienty
21
VRA: V AUDiO-Fon centru Provedeno vyšetření u 89 pacientů, a to v 364 sezeních Děti od 4 měsíců do 11 let s max. 2-4 roky věku Děti pro postižení sluchu před a po korekci (opakovaně). Děti s OVŘ
22
VRA: V AUDiO-Fon centru Nová indikace pro pracoviště VRA Rehabilitace pacientů s jednostrannou asymetrickou vadou sluchu nebo jednostrannou hluchotou
28
VRA: Zkušenosti a závěry Významné rozšíření palety vyšetření u sluchově postižených dětí Lze sledovat dynamiku vývoje sluchu a slyšení Neocenitelná informace pro ošetřujícího foniatra při doladění sluchadel Velmi dobře působí na rodiče sluchově postižených dětí
29
VRA: Nedaří se V polovině případů nelze stanovit validně stav sluchu Při jednorázovém vyšetření je nutná matematická korekce
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.