Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR."— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0874. Periferie Vstupní periferie Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová vytvořeno v dubnu 2013

2 Obsah  periferie  dělení periferií  vstupní periferie  klávesnice  myš  skener  tablet  digitální fotoaparát, kamera  dotykový LDC displej  další periferie  otázky k opakování  domácí příprava  zdroje 2

3 Periferie  jsou všechna zařízení, která lze připojit k počítači  také jsou nazývána přídavná zařízení  dělíme:  vstupní  výstupní  vstupně-výstupní 3

4 Vstupní periferie  umožňují vstup dat do počítače  zadávají do počítače nějaké informace, data nebo příkazy  patří sem:  klávesnice, myš  skener, digitální fotoaparát nebo kamera  touchpad, joystick, tablet, mikrofon, webová kamera  dotykový displej, interaktivní tabule, LCD tablet, čtečka otisků prstů, atd. 4

5 Klávesnice  je určena k zadávání dat do počítače a ovládání počítače 5

6 Klávesnice  princip klávesnice:  pod klávesami klávesnice jsou kontakty, které stisknutím klávesy spojíme  do PC se zašlou souřadnice stisknuté klávesy  zobrazení příslušného znaku na obrazovce je věcí operačního systému (záleží jaký je jí přiřazen znak např. český nebo ruský nebo řecký)  podle speciálních kláves, uspořádání kláves a připojení rozeznáváme několik druhů klávesnic  multimediální, ergonomická, bezdrátová 6

7 Myš  patří mezi polohovací zařízení, kterým ovládáme kurzor na obrazovce 7

8 Myš  princip myši:  obsahuje na své spodní straně snímač  ten přenáší pohyb po podložce na pohyb kurzoru na obrazovce  optický princip – myš svítí paprskem pod sebe a snímá odraz paprsku  obsahuje levé a pravé tlačítko, kolečko  podle tvaru, připojení a dalších speciálních tlačítek rozeznáváme několik druhů myší  ergonomická, bezdrátová, herní 8

9 Skener  umožňuje převést ja- koukoli předlohu do formátu počítačového souboru 9

10 Skener  princip skeneru:  základním prvkem skeneru je snímací prvek, schopný převádět odražené světlo na elek- trický signál a ten na obraz  podle konstrukce a použití je dělíme:  ruční a pultové – snímání čárkového kódu  plošné (stolní) – snímá položenou předlohu na skleněné desce  filmové – vkládají se diapozitivy nebo vyvolané filmy 10

11 Tablet  je polohovací zařízení, které se skládá z pevné podložky a z pohyblivého sní- macího pera 11

12 Tablet  princip tabletu:  na pevné podložce je aktivní obdélníková plocha, po které se pohybujeme perem  dotykem hrotu pera na podložku se přenese informace do počítače  použití:  CAD programy  grafické programy 12

13 Digitální fotoaparát, kamera  zpracovávají obraz digitálně a umožňují ho přenést do počítače, kde s ním mohu dále pracovat 13

14 Dotykový LCD displej  je základem mnoha současných IT zařízení  princip displeje:  většinou reaguje na změnu kapacity v místě dotyku prstu  nebo vysílač umístěný na displeji vysílá signál, přijímač ho zpracuje a určí polohu předmětu na displeji  používá se několik druhů technologií výroby dotykových obrazovek 14

15 Další periferie  joystick  webkamera  mikrofon  touchpad 15

16 Otázky k opakování  Co je to periferie a jak je dělíme?  Vysvětlete vstupní periferie a uveďte 4 příklady.  K čemu slouží klávesnice a na jakém principu pracuje?  K čemu slouží myš a na jakém principu pracuje?  Jak dělíme skenery?  Stručně vysvětlete další vstupní periferie, např. tablet, dotykový displej, digitální fotoaparát, kamera. 16

17 Domácí příprava 1.Vyhledejte na Internetu obrázek prototypu myši. 2.Vyhledejte na Internetu následující obrázky klávesnice a)ergonomické, b)multimediální, c)herní, d)bezdrátová. 3.Vyhledejte na Internetu informace a obrázky o interaktivní tabuli, LCD tabletu, čtečce otisků prstů. 17

18 Zdroje  ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-3228-9.  ROUBAL, Pavel. Hardware pro úplné začátečníky. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, 153 s. ISBN 80-722-6730-2.  MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie I. Informatika @ grafika www.gjszlin.cz [online]. 2012 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://www.gjszlin.cz/ivt/esf/ostatni-sin/periferie- 1.php  MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie II. Informatika @ grafika www.gjszlin.cz [online]. 2012 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://www.gjszlin.cz/ivt/esf/ostatni-sin/periferie- 2.php  autor ostatních textů – Mgr. Jana Truxová 18

19 Zdroje  Tablet (polohovací zařízení). Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, 8. 3. 2013 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tablet_(polohovací_zařízení)  Dotykový displej. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, 7. 4. 2013 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dotykový_displej  Scanner. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 8. 3. 2013 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Skener  Počítačová myš. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2. 4. 2013 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Počítačová_myš 19

20 Zdroje – obrázky  Obrázek klávesnice – autor Mgr. Jana Truxová  ANOKHIN, Vadim. Obrázek počítačové myši. Wikimedia Commons [online]. 27. 4. 2013. 2013 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gigabyte_Forc e_M9_ICE.jpg  BOFFY B. Obrázek skeneru. Wikimedia Commons [online]. 10. 9. 2006. 2006 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí public domain z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scanner.view.7 50pix.jpg  RÜTTEN, Tobias. Obrázek tabletu. Wikimedia Commons [online]. 7. 6. 2010. 2010 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wacom_graphi cs_tablet_and_pen.png 20

21 Zdroje – obrázky  AFRANK99. Obrázek joysticku. Wikimedia Commons [online]. 2. 2. 2006. 2006 [cit. 2013-04- 28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quickshot.jpg  DAVE PAPE. Obrázek webkamery. Wikimedia Commons [online]. 19. 12. 2007. 2007 [cit. 2013- 04-28]. Dostupné pod licencí public domain z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logitech_ Quickcam_Pro_4000.jpg  CHRISENGELSMA. Obrázek mikrofonu. Wikimedia Commons [online]. 8. 7. 2011. 2011 [cit. 2013-04- 28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SennMicr ophone.jpg 21

22 Zdroje – obrázky  KARWATH, André aka. Obrázek touchpadu. Wikimedia Commons [online]. 25. 11. 2004. 2004 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Touchpad_- _Trackpoint.jpg  ILLINOIS2011. Obrázek fotoaparátu. Wikimedia Commons [online]. 25. 02. 2012. 2007 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí public domain z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Minolta-9000- M4771.jpg  IQRS. Obrázek videokamery. Wikimedia Commons [online]. 16. 3. 2008. 2008 [cit. 2013-04-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:JVC_Camcord er.jpg 22


Stáhnout ppt "Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR."

Podobné prezentace


Reklamy Google