Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Štěpánková
1
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost
2
Funkce rodiny Ekonomicko-zabezpečovací Biologicko-reprodukční Emocionálně-ochranná Výchovně-socializační (Stanislav Střelec, in J.Průcha.Pedagogická encyklopedie)
3
Co ovlivňuje rodina Prenatální období Ekonomické zázemí Emocionální zázemí Výchovné působení Vztahy mezi členy rodiny (rodina nukleární a širší rodina) Rodina orientační a reprodukční(prokreační)
4
Prenatální období Vliv prénatálního vývoje na úspěšnost dítěte (nechtěné děti) Prénatální komunikace Zodpovědnost matky (drogy, HIV, léky, psychika matky) Očekávání dítěte v rodině
5
Ekonomické zázemí Zaměstnanost rodičů, vliv zaměstnanosti na děti Zařazení rodiny do ekonomického makrosystému společnosti Individuální spotřeba rodiny – způsob života v rodině (hodnotová orientace rodičů) Zabezpečení finanční (placené instituce – plavání, cizí jazyk, baby kluby) Nabídka aktivit – jejich hranice Podíl rodiny na finanční gramotnosti dětí
6
Emocionální vývoj Význam těsných kontaktů pro vývoj dítěte Zabezpečení základních psychických potřeb: - potřeba bezpečí - potřeba uznání - potřeba porozumění Čas na dítě je více než hmotné finanční zajištění, přemíra hraček apod. Konflikty mezi rodiči mohou poznamenat dítě na celý život.
7
Socializace Zařazování, včleňování se do společnosti Vyžaduje navazování kontaktů, jejich rozšiřování, prohlubování Primární socializace dítěte – v rodině Sekundární socializace dítěte – více spojována se školou než s rodinou Nepřímé výchovné působení v rodině je důležitější než přímé
8
Oblasti výchovy a rozvoje Pohybový vývoj – součást psychomotorického vývoje Smyslový vývoj Vývoj řeči - Dítě se učí mluvit v rodině, z lásky. Učit se řeč=mít druhého rád. Grafomotorika – kreslení, omalovánky Vědomí povinnosti, odpovědnosti, úcty
9
Funkčnost rodiny Podle úrovně plnění funkcí rozlišuje J.Dunovský 4 pásma funkčnosti: funkční r., problémová r., dysfunkční r., afunkční r. Problémová rodina - Z. Helus rodinu: nezralou, přetíženou, ambiciózní, perfekcionistickou, autoritářskou, rozmazluící, liberální a improvizující, odkládající, disociovanou.
10
Riziko selhání ve škole Výchovná zanedbanost (sociální a hygienické návyky, chování) Problémová rodina Školní zralost Rozumové schopnosti ADHD/ADD Riziko dyslexie Týrané a zneužívané dítě
11
Další faktory, které ovlivňují funkční gramotnost Psychická deprivace Psychická subdeprivace Dítě nemocné Dítě a konflikty mezi rodiči (před rozvodem, rozvod, po rozvodu, styk s otcem, nový partner, noví sourozenci)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.