Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109."— Transkript prezentace:

1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109

2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ústrojí přenosu energie - základní uspořádání. Spojky vozidel. Převodovky vozidel - základní požadavky, výpočet převodů, řazení rychlostních stupňů. Mechanické stupňové převodovky. Planetové převody - výpočet a možnosti využití. Násobiče točivého momentu. Bezstupňové převodovky. Rozvodovky. Diferenciály nesamosvorné a samosvorné. Viskózní spojka. Koncové převody. Spojovací a kloubové hřídele. Rámy a nápravy mobilních strojů. Odpružení vozidel. Řízení kolových a pásových vozidel. Brzdová ústrojí. Pneumatiky vozidel. Adaptace pojezdového ústrojí kolových vozidel. Pojezdová ústrojí pásových vozidel. Změna hmotnosti. Závěsná zařízení traktorů. Hydraulická zařízení traktorů. Vývodové hřídele traktorů.

3 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Pojezdové ústrojí přenáší celou tíhu vozidla na podložku a směrově vede vozidlo. Hnací kola jsou posledním článkem přenosu hnací síly. Mění kroutící moment na posuvnou sílu. U traktorů také plní funkcí pérování.

4 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Vlastní pojezdové kolo se skládá ze 4 částí: Hlavy kola Disku Ráfku Pneumatiky (obruče)

5 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Pneumatiky jsou tvořeny z: Kostra pneumatiky Patka – tam kde pneumatika přijde namontovat na ráfek, lana – ocelová struna Běhoun- část pneumatiky ve styku s podložkou, Dezén – dává vlastnosti pneumatik Bočnice – bok pneumatiky, musí být měkký Nárazníkový pás – pod běhounem

6 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel 1.Vodivá běhounová směs 2.El. vodivý pás Base Pen 3.Vrchní běhoun s materiálem 4.Nekonečný bezešvý nylonový pás 5.Kostra pneumatiky 6.1.ocelový nárazník 7.2.ocelový nárazník 8.Výztužný pás 9.Výplň patky 10.Ochrana ráfků z lehkých slitin Průřez pneumatikou

7 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel

8 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Pneumatiky -diagonální -radiální - válcová, terapneumatika – vykazuje malé kontaktní tlaky, do terénu, má velký objem vzduchu; může být nahuštěna na menší tlaky -> chová se šetrně k ploše

9 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Šedý otisk půdy: nezatížená pneumatika Tečkovaný otisk půdy: zatížená pneumatika

10 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Pneumatiky DIAGONÁLNÍ KONSTRUKCE V pneumatikách s diagonální konstrukcí vytváří běhoun jeden celek s bočnicí. Všechny její pohyby se přenáší na běhoun, následkem čeho: ■ je významný odpor půdy, ■ průběžně se mění velikost plochy, která se dotýká půdy ■ rychlejší opotřebení, ■ menší záběr, ■ vyšší spotřeba paliva. RADIÁLNÍ KONSTRUKCE Podstatou radiální konstrukce je, že všechny části pneumatiky pracují nezávisle na sobě; pohyby nepřecházejí na běhoun, následkem čeho: ■ je snížený odpor na půdě, ■ nejsou pohyby mezi vrstvami kostry ■ výrazně se sníží změna velikosti plochy, která se dotýká půdy.

11 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Skladování Nepoužívané pneumatiky mají být skladovány v chladném, suchém, temném a lehce větraném prostoru. Pneumatiky, které nejsou namontovány na ráfcích, mají být skladovány ve svislé poloze (ve stoje). Je nutné vyloučit kontakt s palivy, lubrikanty, rozpouštědly a jinými chemikáliemi.

12 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí kolových vozidel Montáž pneumatik Zvláštní péči je nutno věnovat montáži pneumatik. Je nutné používat jen čisté ráfky správné velikosti, bez známek rzi. Ráfky nesmějí být poškozeny nebo vykazovat známky opotřebení nebo odrolení. Volné okraje ráfku je nutné prozkoumat zvláště pečlivě. Pro nové bezdušové pneumatiky je nutné použít vždy nové gumové ventily nebo podložky pro kovové ventily, pro pneumatiky s duší novou duši i vložku. Je zvláště důležité montovat veliké pneumatiky přes okraje ráfků s co nejmenším možným nahuštěním. Za každých okolností musí být zaručen volný přístup k ventilu, a to i tehdy, jsou-li zašpiněné, aby byla zaručena trvalá možnost kontroly tlaku v pneumatice.

13 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel - Značení pneumatik 205/55 R16 91W

14 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik

15 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik

16 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik Systém nouzového dojetí Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

17 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik Systém nouzového dojetí Výhody systémů pro nouzové dojetí: Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu. Pneumatika se může používat na běžný ráfek Nevýhody systémů pro nouzové dojetí: Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8,A6, BMW…) Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců: Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) Continental – SSR (Self Supporting Runflate) Dunlop - DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology

18 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik Diagonální pneumatika Šířka – vnitřní průměr ráfku Průměr pneumatik je dán v palcích Např. 13-28... 13- šířka pneu, 28- vnitřní průměr pneu Radiální pneumatika 14,9R34 165/70R13 Tera pneumatika 31x15,5-15 … vnější průměr x šířka – průměr ráfku Druh dezénu TZ13 – terénní záběrové pneu (se šípama) TP1 – nepoháněná přední náprava

19 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pneumatiky vozidel – Značení pneumatik Únosnost pneumatiky Q = a(V * p) b a, b…a,b=f(PR) součinitele související s pevností kostry V... vnitřní objem pneumatiky p... tlak huštění PR... play raiting – počet vrstev v kostře. (4PR, 6PR, 8PR) PRY... skutečný počet kordových vrstev

20 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel V současné době se v zemědělství klade velký důraz na minimální poškozování a utužování půdy. Proto se při obhospodařování půdy dává přednost co nejmenšímu počtu pojezdů, při kterých se současně vykonává několik operací. Tento přístup přináší i další výhody, především zvyšuje rychlost obdělávání půdy. Celý proces se tak stává mnohem efektivnějším. Těmto podmínkám nejvíce vyhovuje univerzální traktor s pojezdovými pásy. Tento typ traktoru není v současné chvíli příliš rozšířený.

21 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel Podvozek je důležitá část stavby každého motorového vozidla, která obsahuje všechny mechanismy umožňující pojízdnost a řiditelnost. Některé skupiny podvozku mají zvláště u traktoru větší důležitost, protože umožňují jednak nést různé mechanismy a stroje, jednak přímo působí při přenosu hnací síly. U zemědělských traktorů se setkáváme také s dalšími požadavky. U podvozku se vyžaduje možnost měnit světlou výšku, rozchod a rozvor při zachování vyhovujících pracovních vlastností, zvláště stability a řiditelnosti. Hodnoty měrných tlaků na půdu, velikost prokluzu, hloubka stopy, poškozování struktury půdy a celková účinnost traktoru téměř vždy závisí na provedení a vlastnostech pojezdového ústrojí. Podvozek

22 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel Méně utužují podorniční vrstvy větší styková plocha pásu s podložkou nižší prokluz, lepší tahová schopnost menší kontaktní tlak (asi 3x menší než u kolových vozidel) Pás – kovový nebo pryžový Pojezdové kladky- vozíky Napínací kladky Nosné kladky Hnací kolo

23 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel Polotuhé uspořádání samostatný rám, na kterém jsou pojezdové napínací kladky a toto celé je uchyceno výkyvně k rámu traktoru mínusy: obtížné překonávání nerovností; styková plocha se mění; nerovnosti se výrazně přenášejí na vozidlo plusy: větší tuhost; větší boční stabilita; menší nároky na materiál

24 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel Nezávisle odpružené pojezdové kladky jsou uchyceny samostatně, obvykle v podobě pojezdových vozíků, vozík je výkyvný a odpérovaný plusy: přizpůsobení nerovnostem terénu; málo se mění měrný tlak; nerovnosti se méně přenáší na vozidlo mínus: větší namáhání pojezdového ústrojí a horší boční stabilita

25 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pojezdové ústrojí pásových vozidel Pryžové pásy první traktor měl 200kW, 30km/h, tlak 0,33kPa základem je ocelový kord, záběrové zuby jsou šípové jako pneumatiky v bocích jsou výstupky pro vedení pásu hnací kola jsou zdvojená pogumovaná s výstupky, aby pás neprokluzoval napínací ústrojí pásu

26 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Adaptace pojezdového ústrojí vozidel Adaptace znamená přizpůsobení pojezdového ústrojí daným podmínkám tak, aby zvolené pojezdové ústrojí co nejvíce vyhovovalo daným podmínkám jak technicky, tak ekonomicky.

27 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Změna hmotnosti Čím větší výkon se přenáší na podložku a čím nižší je pojezdová rychlost, tím větší je potřeba dotížení tažného prostředku. Při rychlosti nad 9 km/h by mělo stačit 67 kg/kW výkonu, při rychlostech okolo 8 km/h asi 73 kg/kW a při rychlostech pod 6 km/h zhruba 79. Jako příklad lze využít traktor New Holland T 8050. Při nejvyšším zatížení traktoru má naměřený výkon na PTO 205 kW při jmenovitých otáčkách. Pokud se bude pohybovat rychlostí pod 6 km/h, vynásobíme tento údaj hodnotou 79, dostaneme se na hmotnost 16 tun, což je nejvyšší dovolené zatížení traktoru povolené výrobcem. Jak vidno, výrobce to už částečně řeší za nás. Při plném zatížení traktoru, kdy pracuje s motorem využitým na hodnotě blízké 100 %, neuděláme chybu, pokud jej na polní práce při rychlostech pod 6 km/h dotížíme na nejvyšší povolenou hmotnost. V praxi to však znamená jedinou agregaci, a to pluh. Pro ostatní nářadí požadující vyšší pojezdovou rychlost můžeme traktor odlehčit asi na 14 tun a tuto hmotnost bychom neměli nikdy překračovat při nasazení v dopravě.

28 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Změna hmotnosti Prakticky se změna hmotnosti realizuje buď: přídavným závažím v hnacích kolech, popřípadě se současným plněním kapalinou (snížení prokluzu), nebo dotížení přední části traktoru s ohledem na řiditelnost a stabilitu (zvýšení odporu valení).

29 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Změna hmotnosti Plnění pneumatik vodou nebo nemrznoucí směsí kombinované zařízení pro plnění vodou a její vypouštění

30 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Změna hmotnosti Plnění pneumatik vodou nebo nemrznoucí směsí K zajištění stejné pružnosti, jakou má vzduchem plněná pneumatika, je nutné plnit pneumatiku jen na 70–75% jejího objemu. Toho se docílí, nachází-li se ventil v horní poloze a pneumatika je naplněna „po ventil“, jak ukazuje Způsob plnění Po vyzvednutí vozidla na špalky je nutné pneumatikou otočit tak, aby ventil byl v horní pozici. Namísto běžné vložky ventilu se namontuje kombinovaná vložka pro plnění a vypouštění (viz vyobrazení). Ta má postranní otvor, skrze který uniká vzduch při plnění vodou. Pneumatika je dostatečně naplněna (70–75%), když voda uniká odvzdušňovacím otvorem. Zamíchanou nemrznoucí směs je nutno podržet v nádobě výše než se nachází ventil a hadicí ji nalévat plnicím otvorem ventilu do pneumatiky.

31 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Použitá literatura [1] Spojky [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://clanky.katalog-automobilu.cz/slovnik-pojmu-automobily/spojky/ [2] VLK, František. Převody motorových vozidel. 1.vyd. Brno: František Vlk, 2006. 371 s. ISBN: 80-239-6463-1. [3] web2.mendelu.cz/autozkusebna/docs/mep/cv6.ppt [4] Převodovka DSG [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://cs.autolexicon.net/articles/prevodovka-dsg [5] Převody: převodovka [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://www.constructorsf1.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1094 [6] Ing. ZDENĚK,Jan, Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav a Ing. ČUPERA, Jiří. Automobily 2: Převody. 2.vyd. Brno: Avid,spol. s r.o., 2009. 155 s. ISBN: 978-80-87143-12-4


Stáhnout ppt "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109."

Podobné prezentace


Reklamy Google