Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI 15. 9. 2011 Lenka M. Maléřová
2
FINANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ vede ke zvyšování znalostí a dovedností souvisejících s: – nakládáním s financemi – rozhodováním se a orientací na finančním trhu – rozhodováním se a orientací ve finančních produktech (úvěry, účty atd.) – řešením běžných záležitostí spojených s financemi (rodinný rozpočet)
3
NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (2010) cílem je vytvoření systému finančního vzdělávání pro zvyšování úrovně finanční gramotnosti v ČR první vládou schválená koncepce – tzn. závazná pro státní správu vychází z doporučení EU a OECD Měření úrovně finanční gramotnosti v roce 2010 probíhá srovnávání finanční gramotnosti obyvatel ČR (65.000 žáků ZŠ a SŠ) zájem o zapojení do globálního měření finanční gramotnosti v rámci OECD
4
3 PILÍŘE OCHRANY SPOTŘEBITELE NA FINANČNÍM TRHU I. informovanost – přiměřený rozsah, transparentnost, srozumitelnost II. adekvátní postavení spotřebitele ve smluvním vztahu – ochrana a efektivní prosazování spotřebitelských práv III. finanční vzdělávání: – žáci v počátečním vzdělávání (ZŠ, SŠ) – standardy finanční gramotnosti (MŠMT, 2007), zařazení do rámcových vzdělávacích programů, metodické doporučení školám, vzdělávání budoucích i stávajících pedagogů – občané v dalším vzdělávání - spotřebitelé finančních produktů; sdružení spotřebitelů, profesní organizace finančních institucí
5
CÍLOVÁ SKUPINA: SOCIÁLNÍ PRACOVNÍCI národní strategie se zaměřuje na vzdělávání pedagogických pracovníků (výuka na ZŠ a SŠ), chybí systematická příprava budoucích sociálních pracovníků příprava pracovníků na to, jak pracovat se zadluženým klientem (široká cílová skupina řešící zadluženost) významně se zvyšuje zadluženost domácností; podíl domácností, které ztratily schopnost plnit své závazky; počet nařízených exekucí (za rok 2009 nově nařízeno 600.000 exekucí, v roce 2010 700.000 nově nařízených exekucí, pouze 25% zcela uhrazeno)
6
CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI klienti, kteří si chtějí vzít půjčku – informování o rizicích při nesplácení, sankčních poplatcích atd., pomoc při tvorbě rozpočtu, hledání vhodných řešení finanční situace Finanční vzdělávání probíhá formou běžné sociální práce s klienty v jejich životních situacích
7
CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI téma nebezpečnosti podpisu smlouvy bez prostudování nebo bez dostatečného porozumění, možnost přečtení smlouvy s právníkem před jejím podpisem (podmínky smlouvy, rizika a důsledky) příprava rodinného rozpočtu upozorňování na nezbytné platby (např. komunální odpad 1x ročně)
8
CÍLOVÁ SKUPINA: DOSPĚLÍ KLIENTI zvyšování orientace klienta v procesu vymáhání – od vymáhací agentury po exekuci, práva klienta vysvětlování nezabavitelných částek na konkrétních situacích kampaně zaměřené na klienty (zejména prevence půjček před Vánoci, dluhy na dopravním podniku atd.) finanční vzdělávání v souvislosti s bydlením (finanční potíže vedoucí ke ztrátě bydlení a výraznému prohloubení problémů rodin)
9
CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ – smyslem je poskytnout žákům a studentům informace o dané problematice – témata: hospodaření s penězi, zaměření se na zbytné a nezbytné výdaje domácnosti, řešení modelových situací rodinných rozpočtů atd. – důraz je kladen na interaktivnost a zaujetí pozornosti žáků Skupinové vzdělávání formou lekcí realizovaných pracovníky neziskové organizace
10
CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ aktivity v nízkoprahovém klubu – formou tematických her a besed, prostor pro individuální konzultace při řešení vlastní finanční situace či vznikající zadluženosti Reality show pro klienty nízkoprahového klubu -vyzkoušení si na „životě v klubu“ nakládání s penězi – možnost vydělat si a utrácet fiktivní peníze, půjčit si z banky na úrok, vložit peníze na spořící účet, na závěr nákup v klubovém obchodě - na závěr 3 výherci
11
CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI A MLÁDEŽ Reality show pro klienty nízkoprahového klubu -vyzkoušení si na „životě v klubu“ nakládání s penězi – možnost vydělat si a utrácet fiktivní peníze, půjčit si z banky na úrok, vložit peníze na spořící účet, na závěr nákup v klubovém obchodě
12
Děkuji za pozornost Mgr. Lenka M. Maléřová vedoucí sociálního programu IQ Roma servis, o. s. Hybešova 41, 602 00 Brno tel.: 774 224 511 lenka.malerova@iqrs.cz www.iqrs.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.