Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZuzana Krausová
2
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:Nákupy, práva spotřebitelů Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_18_06 Autor:Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření:1.4.2013 Vyučovací předmět:Matematika, Občanská výchova Ročník:9. Vzdělávací oblast:Finanční gramotnost Vzdělávací obor:Matematika a její aplikace, Výchova k občanství
3
Tematický okruh:Hospodaření domácnosti Téma:Základní práva spotřebitelů Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 25 - 30 min Anotace / Metodický list:Prezentace má žákům objasnit práva a povinnosti kupujících a prodávajících. Snímek 4 nabádá žáky k úvodní aktivitě – vytvoření seznamu nejčastěji nakupovaných věcí. Žákům je třeba poskytnout čas (cca 10 min) na sepsání nákupů. Snímky 5 – 7 vysvětlují pojem kupní smlouva, předkládají přehled práva povinností kupujících a prodávajících. Snímky 8 -10 představují podoby dokladu o nákupu, vyučující by měl donést žákům konkrétní příklady účtenek a faktur (stačí kopie). Snímky 11 – 13 seznamují s pojmy reklamace a záruka. Snímky 14 – 20 seznamují s nejčastěji používanými nekalými praktikami obchodníků. Tyto je vhodné doložit konkrétními příklady např. z reklamních letáků nebo emailů.
4
N ÁKUPY, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ
5
N ÁKUPY Napiš seznam deseti věcí nebo služeb, které jsi koupil/a během posledního týdne. Napiš seznam pěti věcí nebo služeb, které nakoupili během posledního týdne tvoji rodiče. Ve skupině vytvořte TOP FIVE (pět nejčastěji nakupovaných věcí nebo služeb).
6
K UPNÍ SMLOUVA Při každém nákupu (jídlo, oblečení, věci do školy, jízdenky, elektřina, benzín atd.) uzavíráme s prodejcem KUPNÍ SMLOUVU. Z kupní smlouvy vyplývají pro prodejce i kupujícího práva a povinnosti.
7
P RÁVA A POVINNOSTI PRODÁVAJÍCÍHO Povinnost – nabízet zboží a služby ve správné kvalitě, za předem známou cenu a v množství, které odpovídá ceně. Za kvalitu výrobku ručí = ZÁRUKA (obvykle dva roky). Právo – za zboží a služby dostat zaplaceno.
8
P RÁVA A POVINNOSTI KUPUJÍCÍHO Povinnost – zaplatit za odebrané zboží a služby. Právo – možnost koupit výrobky a služby ve správné kvalitě a množství, za předem známou cenu.
9
D OKLAD O ZAPLACENÍ Prodávající musí vystavit doklad o nákupu – ÚČTENKU nebo FAKTURU. Doklad o nákupu musí obsahovat údaje o prodávajícím (obchodní název, adresu, IČO), údaje o zboží (název, množství, cena) a datum nákupu.
10
http://www.euroekonom.cz/podnikani/faktura-dph.png
11
http://www.hele.cz/images/reviews/.tmb/thumb_4400_4_1000_1000_.jpg
12
R EKLAMACE Uplatnění záruky na výrobek, u kterého se objevila závada. Kupující musí předložit doklad o nákupu. Prodávající musí reklamaci vyřídit do 30 dnů. Zákazník má právo na výměnu nebo opravu zboží, případně vrácení zaplacené částky.
13
Z ÁRUKA NA POTRAVINY Závadu u potravin můžeme reklamovat do 8 dnů od nákupu. DATUM SPOTŘEBY (spotřebujte do) – po uvedeném datu se zboží nesmí prodávat – např. mléko, uzeniny MINIMÁLNÍ TRVANLIVOST - po uvedeném datu se potraviny mohou prodávat, musí být označené a oddělené od ostatního zboží – např. mouka, těstoviny, sušenky
14
Č ESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE = ČOI Kontrolní úřad, který řeší problematické situace mezi zákazníky a prodávajícími. Může nám pomoci při reklamaci zboží.
15
N EKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY Klamání spotřebitele – nucení ke koupi nátlakem, klamáním o kvalitě výrobku, zdánlivým snižováním ceny apod.
16
„Š KRTY “ NA CENOVKÁCH Prodejce si vymyslí vyšší cenu zboží, tu škrtnou a zboží jakoby zlevní. Často u zboží „v akci“ nebo ve výprodejích. DŘÍVE: 999,- NYNÍ: 599,-
17
N EPRAVDIVÁ INFORMACE O ČASOVÉ OMEZENOSTI NABÍDKY Prodávající nepravdivě uvádí, že zboží je nabízeno jen po omezenou dobu. Nutí tak zákazníky k okamžitému nákupu.
18
Tablety IQuan zvýší Vaše IQ! Stačí užívat dvě tablety denně po dobu jednoho měsíce. Úspěch zaručen! P RODEJCE NEPRAVDIVĚ PROHLAŠUJE, ŽE VÝROBEK MŮŽE VYLÉČIT NEMOC NEBO POSTIŽENÍ
19
M ANIPULACE S DĚTMI Reklama zaměřená na děti – ty jsou nabádány, aby si koupily výrobky nebo k jejich koupi přesvědčily rodiče.
20
N EVYŽÁDANÉ NABÍDKY ZBOŽÍ Opakovaně proti vůli je nabízeno zboží či služby po telefonu, e-mailu nebo při osobní návštěvě.
21
O ZNÁMENÍ O VÝHŘE Případná výhra je podmíněna objednáním zboží. https://email.seznam.cz/#search/v%C3%BDhra/28506
22
Z DROJE : JAKEŠ, Petr a kol. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011, ISBN 978-80-7373-0889-5. Obrázky – MS Office Klipart (není-li uvedeno jinak)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.