Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,"— Transkript prezentace:

1 Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

2 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva 9.ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje, vysvětluje učivo – chemický průmysl.  Je určen pro předmět chemie a ročník devátý.  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Novotný,P., za kolektiv. Chemie pro 9.ročník základní školy, SPN a.s., Praha 1998.

3 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A CHEMIE

4 V dnešní době se začíná objevovat stále větší množství chemických látek v nových odvětvích ať už jako čistící prostředky, v potravinách, různé obaly, pohonné hmoty, atd.

5 Rozdělení oblastí postiženými chemickými látkami: 1. ovzduší 2. voda 3. půda 4. odpady 5. potraviny

6 1. ovzduší Nečistoty v ovzduší mají různý původ. Největšími znečišťovateli jsou tepelné elektrárny, průmyslová výroba a automobilová doprava. Emise jsou plynné kapalné i pevné látky, které se dostávají do atmosféry. Nejvýznamnějšími složkami emisí jsou SO2, CO, oxidy dusíku, uhlovodíky, sloučeniny chloru, fluoru a těžkých kovů. Imise vznikají reakcí emisí s dalšími složkami atmosféry. Imise působí na živé organismy i materiály jednak přímo, jednak ve formě srážek jako kyselé deště. Smog je směs prachu, mlhy a kouřových zplodin. Vzniká za určitých podmínek (teplotní inverze, špatné rozptylové podmínky). Má velmi nepříznivé účinky na lidský organismus.

7 2. voda ● Moře ● - jsou ohrožována především znečišťováním ropnými produkty při lodní dopravě, při těžbě ropy, při haváriích tankerů ● - znečišťování moří vede ke snížení výnosu rybolovu, ohrožuje celosvětovou produkci kyslíku, vede k znehodnocování mořského pobřeží k rekreaci i život lidí, k hynutí mořských živočichů a rostlin

8 ● Vodní toky ● - Představují silně znečištěné stoky, protože ztrácí samočisticí schopnosti a nestačí k likvidaci stále přibývajících nečistot. Nečistotami jsou např. saponáty, různé kaly, toxické látky, ale i močůvka atd. ● - Podzemní vody jsou znečišťovány z přehnojované půdy, při ropných haváriích i vlivem znečištěných vodních toků.

9 3. půda ● „kyselý“ déšť okyseluje půdu až do hloubky 1 m ● v půdě se z emisí hromadí i některé kovy a pesticidy a způsobují její toxicitu ● často dochází k znečištění půdy odpadními vodami, ropovody nebo přehnojováním ● vážným ohrožením půdy je eroze (odnos půdy) vodní i větrná; eroze se urychluje orbou po spádnici, cestami, odstraňováním mezí, odlesňováním, odrnováním ● vedle kvality půdy je vážně ohrožován její rozsah; stavby sídlišť, silnic, podniků a těžba surovin vyžadují velké plochy půdy

10 4. odpady ● velmi aktuální problém je látka dioxin ● dioxiny jsou extrémně stálé a mají schopnost hromadit se v živých organismech; proto jsou jimi zamořeny i potraviny, hlavně živočišného původu ● ačkoliv jsou dioxiny velmi jedovaté, akutní otrava zpravidla nehrozí; přijímáme je totiž ve velmi malých množstvích (odhaduje se, že člověk průměrné váhy jich za den přijme asi 120 pikogramů = 0,000 000 000 12 gramů)

11 Dioxiny se dostávají do těla kontaminovanou potravou, vdechováním a dotekem přes kůži. Tyto jedy se hromadí v lidském tuku, odkud se pak během let pomalu uvolňují. Dioxiny jsou dnes klasifikovány jako karcinogen první třídy. Štítná žláza Dioxiny narušují hormonální činnost Prsa Během kojení mohou dioxiny přecházet od matky k dítěti Reprodukční systém Nižší počet spermií, afrofie varlat, poruchy plodnosti, ztráta schopnosti donosit plod Kůže Dioxiny mohou způsobit kožní onemocnění zvané chlorakne Tukové tkáně Duioxin se ukládá v tukových tkáních Krev Dioxin může být detekován v krevních testech

12 5. potraviny ● světová organizace uvádí, že strava ovlivňuje zdraví ze 60% zatímco duševní pohoda, lékařská péče, či znečištění ovzduší zůstává daleko vzadu ● jak se vyhnout chemikáliím v potravě: ● - informovat se o tom co je nebezpečné v našem okolí ● - konzumovat výrobky označené: bio produkt ● - vyhýbat se škodlivým emulgátorům ● - omezit jídlo v konzervách, hotová jídla - jen na ohřátí ● - pokud možno nakupovat potraviny přímo od výrobců (od známých z venkova, přímo od zemědělců),...

13 POUŽITÉ ZDROJE: ● Základy chemie 2. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-312-4 ● Chemizace prostředí. Referaty-seminarky.cz [online]. 2008 [cit. 2013-07-10]. Dostupné z: http://referaty- seminarky.cz/chemizace-prostredi/ ● Pozadí chronických onemocnění. Www.nekourit.cz [online]. 2006 [cit. 2013-07-10]. Dostupné z: http://www.nekourit.cz/?clanek=diagnostika ● Ekologické katastrofy (přímo, či nepřímo zaviněny člověkem). In: Www.wkc.cz [online]. 2009 [cit. 2013-07-22]. Dostupné z: http://www.wkc.cz/showthread.php?t=10033 ● Do Dunaje uniklo 20 tisíc litrů ropy. In: Www.denik.cz [online]. 2009 [cit. 2013-07-22]. Dostupné z: http://www.denik.cz/ze_sveta/do-dunaje-uniklo-20-tisic-litru-ropy-20120612.html ● Dobrovoľníci umývajú ropou znečistené pelikány. In: Udalosti.noviny.sk [online]. 2010 [cit. 2013-07-22]. Dostupné z: http://udalosti.noviny.sk/zo-zahranicia/10-06-2010/dobrovolnici-umyvaju-ropou-znecistene- pelikany.html ● Vliv dioxinůna lidské zdraví. In: Old.greenpeace.cz [online]. 2013 [cit. 2013-07-22]. Dostupné z: http://old.greenpeace.cz/magazine/99podz/texty/dioxin.htm


Stáhnout ppt "Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,"

Podobné prezentace


Reklamy Google