Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamil Ševčík
1
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Shoda podmětu s přísudkem Metodický list (anotace): Cílem této prezentace je seznámit žáky s učivem o shodě podmětu s přísudkem: s. 3 – 10 postup s. 11, 12 důležitá upozornění s. 13 závěrečný test s. 14 shoda několikanásobného podmětu s přísudkem s. 15 shoda několikanásobného podmětu s přísudkem - procvičování
2
SKLADBA Shoda podmětu s přísudkem
3
Shoda podmětu s přísudkem - postup K tomu, abychom mohli správně rozhodnout, kterou koncovku v určitém slovese použijeme, musíme postupovat podle následujících tří kroků: 1. Určíme podmět věty 2. Určíme rod, ve kterém je podmět 3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku
4
1. Určíme podmět věty Podmět věty určuje to, kdo daný děj vykonává. Většinou jde o podstatné jméno v 1.pádu a zjistíme ho velmi jednoduše. Stačí se pomocí přísudku zeptat 1. pádovou otázkou na vykonavatele děje. Děti si celé odpoledne hrály. Kdo si celé odpoledne hrál? děti Sluníčko pálilo.Kdo/co pálilo?Sluníčko Oči se jí rozšířily překvapením. Kdo/co se jí rozšířily překvapením? oči
5
2. Určíme rod, ve kterém je podmět a) Podmět musí být v jednotném čísle, pokud tomu tak není, musíme si ho nejdříve do jednotného čísla převést. děti - dítě oči - oko chlapci - chlapec maminky – maminka b) Poté si na podmět v jednotném čísle ukážeme ukazovacím zájmenem: to dítě - rod střední ten Jirka a ten Pepa - rod mužský ta vidlička - rod ženský POZOR Pokud je podmět rodu mužského, musíme určit také jeho životnost. Ta se určí např. podle životných a neživotných vzorů.
6
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku ROD ŽENSKÝ Jestliže je podmět v ženském rodu čísla množného, píšeme vždy v přísudku Y. Maminky vařily oběd. Dívky si spolu vesele povídaly. Kočky seděly na střeše a mňoukaly. Růže krásně voněly.
7
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku ROD STŘEDNÍ Jestliže je podmět ve středním rodu čísla množného, píšeme v přísudku A. Koťata se vyhřívala na terase. Všechna letadla bezpečně přistála. Pole byla při loňských povodních zatopena. Údolí se na jaře zazelenala.
8
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme vždy I. Psi štěkali. Lyžaři sjížděli kopec. Chlapci pískali na píšťalku. Na svahu stáli tři sněhuláci
9
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme vždy Y. Talíře spadly na zem a rozbily se. Vrtulníky přistály na střeše nemocnice. Topoly se ohýbaly pod náporem větru. Všechny vlaky měly ten den zpoždění.
10
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT Nevyjádřený podmět je ten, u kterého nemůžeme určit, jakého rodu a osoby je. V tomto případě se u sloves množného čísla v minulém čase píše I. Jeli jsme se podívat na zámek Kačina. Co kdybychom zašli do kina? Nechovali se k sobě příliš hezky.
11
Důležitá upozornění POZOR Slova děti, oči a uši jsou sice rodu středního, ale v množném čísle se chovají jako podstatná jména rodu ženského. Proto musíme v příčestí minulém psát Y. Pomůcka: Děti, oči, uši tvrdé Y jim sluší. Děti celé odpoledne stavěly sněhuláka. Odstávaly mu uši. Ale Ucha od hrnce po prvním použití upadla. Oči se mu rozzářily štěstím. Ale Na punčoše se objevila dvě oka. Žlutá kočičí očka svítila do tmy. Podstatná jména rodiče, koně, lidičky mají koncovky jako neživotná, avšak shodu jako jména životná: Svědomití rodiče by to nedopustili. Podstatné jméno den má v 1. p. č. mn. dva tvary: dny a dni; oba však mají pouze shodu jako jména neživotná: Dny i dni se krátily. Pouze u knižního a zastaralého tvaru dnové je shoda jako u podstatných jmen životných: Krásní dnové minuli.
12
Důležitá upozornění POZOR Ne v každé větě, ve které není vyjádřen podmět, můžeme napsat hned automaticky I. Často totiž není ve větě podmět vyjádřen z toho důvodu, že věta navazuje na předešlou, která podmět obsahuje. Dívky se sešly před kinem. Šly pak na procházku do parku a na zmrzlinu. Kůzlata hopsala na trávě. Chvílemi oškubávala větvičky nízkých stromů. Při shodě podmětu s přísudkem se lze v mnohých případech řídit podle koncovky u podmětu. Např. Mamink y vařil y oběd nebo Chlapc i běžel i na autobus.
13
Závěrečné shrnutí - test Na obloze jasně svítil_ hvězdy. Naši hráči nastoupil_ k zápasu v nových dresech. Rodiče během loňské dovolené navštívil_ Velkou Británii. Vysoké stromy nám zakrýval_ výhled do okolí. Auta zastavil_ na červenou. Psi zuřivě štěkal_ na kočku, která se vyhřívala na střeše verandy. Všechny makové buchty zmizel_ z tácu během chviličky. Jablka ještě nedozrál_. Oba náčelníci spolu vykouřil_ dýmku míru. Na okně stál_ květináče s kvetoucími petrklíči. Dálkové autobusy měl_ kvůli dopravní nehodě na dálnici velká zpoždění. Někteří spolužáci strávil_ část prázdnin na táboře. Naší kočce se narodil_ tři koťata. Některá divadla hrál_ během prázdnin na otevřené scéně. Akrobaté se před vystoupením pro televizi obzvláště pečlivě rozcvičoval_._
14
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem V českém jazyce má rod mužský životný mluvnickou přednost. Je-li mezi členy několikanásobného podmětu takové podstatné jméno, píšeme v koncovce příčestí měkké -i (Chlapci i dívky si svorně hráli na pískovišti. Kočky a psi žili v míru.). Není-li žádný člen několikanásobného podmětu rodu mužského životného, píšeme v koncovce příčestí tvrdé -y (Hrad i domy služebníků stály opodál.). Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu středního rodu v množném čísle, píšeme příčestí koncovku -a (Koťata a štěňata dováděl- a.). Jsou-li všechna podstatná jména v několikanásobném podmětu středního rodu a aspoň jedno z nich v jednotném čísle, píšeme v koncovce příčestí tvrdé -y (Kůzle a jehně společně svačil- y ). Pomůcka: Není-li žádný člen několikanásobného podmětu rodu mužského životného (koncovka -i) a nejsou-li všechny jeho členy rodu středního v množném čísle (koncovka -a), píšeme v koncovce příčestí vždy tvrdé -y.
15
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem - cvičení Děti a psi se venku honil__. Kotě a štěně se dobře snášel__. V zoologické zahradě jsme viděl__ žirafy, zebry, kozy a lvi. Zebry a žirafy právě obědval__, žirafy a lvi již prožíval__ siestu. Norsko a Švédsko zahájil__ spolupráci. Kachňata i ostatní mláďata začal__ hlasitě protestovat. Ve škole jsme se učil__ malovat na plátno. Když jsme byl__ s Kateřinou a Klárou na výletě, Katka i Klára se velmi umazal__. Petra i ostatní dívky v zimě chodil__ bruslit. Dívky a chlapci se pilně připravoval__ na školní představení. Jak města, tak vesnice utichl__ a začal__ velká noc. Deště i mrazy nás nezastavil__. Slepice a kuřata pobíhal__ po dvoře. Měl__ jsme rádi naší paní učitelku, ale ona odešla.
16
Použité zdroje Opakujeme češtinu v 6. ročníku (2. díl), nakladatelství Nová škola Český jazyk s Tobiášem, Skladba, Věta jednoduchá II, nakladatelství Tobiáš 1993 Český jazyk 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005 http://www.mojecestina.cz/article/2008081801- shoda-podmetu-s-prisudkem http://www.zcsol.cz/index.php?s=stranky_predmet u/e_learning/ucebnice_cj/cj6_koncovky_sloves_2
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.