Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Flexibilní formy práce Aktivní politika zaměstnanosti – modul Ia
2
Flexibilní formy práce v ČR Flexibilní formy práce nejsou v ČR využívány v adekvátní míře především z důvodu malého zájmu zaměstnavatelů Flexibilní formy práce jsou spojeny s určitou administrativní náročností
3
Nejčastější flexibilní formy práce Sdílení pracovního místa Rotace práce Přestávky v práci Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Pružná pracovní doba Zaměstnávání rodičů na MD a RD Práce na dálku s technologickou podporou Práce z domova Částečný pracovní úvazek Stlačený pracovní týden
4
Právní úprava flexibilních forem práce Flexibilní formy práce nejsou přesně definovány v legislativě, jejich využití je ponecháno na zaměstnavatelích Zákoník práce; Zákon o zaměstnanosti MOŽNOSTI: pracovní smlouva na dobu neurčitou či na dobu určitou; práce na DPP; placené volno; neplacené volno.
5
Uplatnění flexibilních forem práce z pohledu zaměstnavatele Nezbytná je dobrá informovanost vytipovaných zaměstnanců. Řešení nepracovních problémů zaměstnanců – posílení koncentrace na práci. Úspora času při hledání nových pracovníků. Zabezpečení nestandardních situací.
6
Jak by měl zaměstnavatel postupovat? Identifikovat aktuální firemní situaci Promítnout firemní situaci do roviny lidských zdrojů Navrhnout a posoudit možnosti řešení s využitím flexibilních forem práce Vytipovat vhodné pracovníky a zprostředkovat jim možnosti flexibilních forem práce Nastavit vhodný model organizace práce, potřebných pracovně-právních dokumentů a interních předpisů Vlastní realizace vybraného modelu organizace práce Průběžné vyhodnocování výsledků a další vylepšování nastaveného systému
7
Doporučení pro zaměstnavatele Otevřený dialog se zaměstnanci, poznání jejich názorů a potřeb Informovanost zaměstnanců o metodách a možnostech flexibilních forem práce Provádění analýzy pracovních funkcí Příprava interních předpisů Příprava a rozvoj pracovníků pro pracovní flexibilitu
8
Sdílení a rotace práce Princip: dva pracovníci se z různých důvodů dělí o jednu pracovní pozici Výhody: snazší nalezení kompromisu mezi požadavky zaměstnavatele a představami zaměstnance Přínos: osobní a profesní rozvoj zaměstnanců, zisk nových zkušeností, možnost realizovat např. vzdělávací aktivity bez ztráty vazby na zaměstnavatele, zvýšení zaměstnatelnosti daných osob, vyšší produktivita práce
9
Rotace práce JOB-ROTATION = nahrazení pracovníků, kteří musí na určitou dobu opustit pracovní místo, jinými osobami (náhradníky). Náhradníci mohou být z řad osob nezaměstnaných (využití řízené praxe) nebo stávajících pracovníků. Umožňuje realizovat celoživotní vzdělávání pracovníků. Flexibilně využívá spolupráce mezi zaměstnavateli a úřady práce.
10
Rotace práce – základní kroky Nastavení modelu RP pro zaměstnavatele Sestavení projektového týmu Strukturace projektu a stanovení fází průběhu Role aktérů při aplikaci modelu RP Identifikace finančních zdrojů, rozpočet Analýza potřeb zaměstnavatele v oblasti rozvoje lidských zdrojů pro daný model RP Definice konkrétního modelu RP Smlouva Realizace Monitoring
11
Sdílení práce JOB SHARING = TWIN JOB = nejčastěji kombinace dvou částečných úvazků pro výkon jednoho pracovního místa Výhodné při mimořádných událostech jako je nemoc Prospěšné při zaměstnávání specifických skupin osob (např. důchodci, matky s dětmi)
12
Sdílení práce Je výhodné v následujících případech: - snížení úvazku zaměstnance, - předem připravení uchazeči, - sdílení práce mezi organizacemi, - formy sdílení související s demografickým vývojem, - sdílení práce jako trvalá součást plánu rozvoje organizace.
13
Přestávky v práci Jde o přerušení zaměstnání na určitý časový úsek, sabatové volno. Využití za účelem dalšího vzdělávání, péče o blízkou osobu, vyřízení osobní agendy, odpočinku. O přestávku v práci nejde v případě školení daného pracovní smlouvou zaměstnance. Krátkodobé, dlouhodobé, max. však dva roky. Využití dominového efektu.
14
Dobrovolnictví Výhody: získávání praxe, překonání období nezaměstnanosti bez psychosociální krize; pravidelný a spolehlivý zdroj pomoci v organizaci; osobní růst dobrovolníků. Dobrovolníci snižují pracovní zátěž na pracovišti, umožňují realizaci dalšího vzdělávání kmenových zaměstnanců. Dobrovolnictví je také nástrojem výběru budoucích vhodných zaměstnanců; zavedení supervize, metodického vedení, mentoringu.
15
Mgr. Kateřina Sýkorová AABYSS s.r.o. Liberec www.aabyss.cz aabyss@aabyss.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.