Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLenka Blažková
1
UMĚNÍ AKCE Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond
2
1960 - 1970 Definice díla(podle Šetlíka): originální výtvor individuální inspirace produktem je uzavřený objekt (obraz, socha) Je proces umění?
3
Charakteristika umění se stává se procesem, jeho výsledkem není obraz, socha 1. odehrává se v prostoru, na určitém místě 2. má časové ohraničení 3. má děj cílem není hmotné dílo divák = spolutvůrce
4
Charakteristika - pokračování 4. dokumentace možná fotografováním, video záznamem 5. rozhraní mezi výtvarným uměním, divadlem a hudbou 6. ruší rozdíl mezi uměním a životem 7. začleňuje umění do společnosti a naopak - divák je spolutvůrcem 8. reaguje na spotřební společnost
5
Základní formy 1. happening 2. event 3. environment 4. performance 5. body art instalace 70.-90. léta
6
Předchůdci dada, futurismus - provokace nebyla cílem, ale prostředkem M. Duchamp - dílo nemusí být trvalé V. Boudník- pouliční akce, domalovávání fleků
7
1. Happening = událost, příhoda název: Alan Kaprow 1958 Amerika Charakteristika sled několika událostí, spojených myšlenkou, prováděných i na několika místech v různých časech, podle scénáře, kdekoliv improvizace náhoda diváci, hudba, zpěv evropský je více politický, důležitější téma než metoda
8
Osobnosti a skupiny John Cage 1912 - 1992 americký skladatel Hnutí Fluxus 1961 NY, Kolín nad Rýnem mezinárodní hnutí pořádají koncerty, festivaly nemají žádná omezení řídí se spontánností, hravostí, humorem
9
Fluxus Fluxus, 1961, NY, Kolín nad Rýnem hlavní myšlenka, která stojí za aktivitami Fluxu, ať mají podobu umění performance, asambláží, her, koncertů nebo publikací, je, že můžeme život prožívat jako umění. termín Fluxus použil poprvé Georgie Maciunas v roce 1961 Fluxus lze chápat jako odrůdu „nedadaistického hnutí“ 50. a 60. let se vztahem k dalším uměleckým aktivitám (beatnickému umění, funku, novému realismu...).
10
Fluxus - pokračování Umělci Fluxu usilovali o těsnější spojení umění se životem a demokratičtější přístup k tvorbě, přijímání a sbírání umění. liší se jen odloučením umělců a publika stejně jako Cage dovolil každému zvuku stát se hudbou, dovolil Fluxus, aby bylo cokoli užito jako umění totéž prohlašoval Maciunas v manifestu z roku 1965 - umělec má za úkol „prokazovat, že umění může být cokoli a může ho dělat kdokoli“.
11
Představitelé Alan Kaprow 1927 – 2006 Josef Beuys 1921 - 1986 Wolf Vostell 1932 - 1998
12
Allan Kaprow
13
Josef Beuys Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci
14
Aktual Aktual 1962 - 1963 Čechy Milan Knížák 1940 Olaf Hanel 1943 - video Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu The Plastik People of the Universe
15
Milan Knížák Procházka po Novém světě
16
2. event událost, příhoda, jednoduchá, krátká akce, uvědomění si, zkušenost, zážitek s jednoduchou základní myšlenkou není nutná účast diváka Georg Brecht
17
3. Environment, prostředí 1. hmotné věci, které zůstaly po happeningu 2. později snaha o vytvoření prostorové kompozice (objekt, instalace)
18
Edd Kienholz
19
4. performance, představení objevuje se na přelomu 60. a 70. let označení pro akce, které se předvádějí před publikem bez zapojení diváka přesnější a promyšlenější scénář bez rušivých vlivů náhody od diváka performer = aktér = herec, který představuje sám sebe
20
Tomáš Ruller 1957 Performace 8.8.88, 1988
21
5. body art, tělové umění 1970 využívá vlastní tělo k poznávání sebe sama prožitek času, prostoru, hraniční situace (bolest, strach, stres) fotodokumentace, videozáznam
22
Jan Mlčoch 1952 Velký spánek
23
Petr Štembera 1945 Štěpování, 1975
24
Chris Burden 1946 Přikovaný
25
Gilbert and Georg
26
Umění INSTALACE jako nová skutečnost Souvisí s environmentem 70.-90. léta pracuje s hotovými materiály (stůl) má být přehledná, tvůrce naznačuje - divák domýšlí mezi předměty vznikají nové vazby mezi prostorem, časem, dějem Typy: 1. Malé (několik objektů) 2. Částečná (část prostoru, zeď) 3. Totální (celá místnost)
27
Osobnosti Zdeněk Burian - Rehabilitační oddělení Edward Kienholz Kabakov Ilja- Člověk, který odletěl do vesmíru Jiří David- "mimino", "srdce"
28
Kabakov Ilja Člověk, který odletěl do vesmíru
29
Jiří David - „socha z klíčů", "srdce"
30
Jiří Sozanský Jobova potyčka s bohem
31
Použité zdroje a literatura Průvodce výtvarným uměním IV.,V.,Pavel Šamšula, Jarmila Hirschová Od impresionismu k postmoderně, Jiří Vávra Časopis Ateliér Internet
32
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Jana Jirušová Předmět: Výtvarná výchova pro OKTÁVY Datum: 20. 1. 2011 Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.