Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Pešková
2
V této práci se budu věnovat solím. Zaměřím se na 3 odlišné druhy solí. Toto téma jsem si vybrala, protože mě chemie baví a mám jí ráda. Chtěla jsem se též dozvědět něco víc o těchto látkách. Chemii bych se chtěla věnovat i nadále. Dalším cílem proč jsem si vybrala toto téma je že si každý představí pod pojmem sůl jen tu sůl čím solíme potraviny,polévky atd……. Ale sůl se dá využít i jinde například v papírenském průmyslu ve sklářství atd……..
3
Sůl je sloučenina, která se skládá z iontu kovu a zůstatku kyseliny. Obsahují kladnou (kationty) i zápornou složku (anionty), takže celá sloučenina je neutrální. Soli jsou většinou pevné krystalické látky. Mají typicky vysoký bod tání, nízkou tvrdost a nízkou stlačitelnost. Jsou-li roztaveny nebo rozpuštěny ve vodě, vedou elektrický proud.
4
Chlorid sodný (NaCl) Sýran měďnatí (CuSO4) Manganistan draselný (KMnO4)
5
Chlorid sodný (NaCl), známý v běžném životě pod označením kuchyňská sůl a nejčastěji prostě sůl. Je to chemická sloučenina, vyskytující se v přírodě v podobě nerostu halitu, známého též pod označením sůl kamenná. Je to velmi důležitá sloučenina potřebná pro životní funkce většiny organismů. Při nahřátí nad plamenem se sůl dá roztavit a uvolňuje přitom chlor. Krystalický chlorid sodný je bezbarvý nebo bílý, skelně lesklý a krystaluje v krychlové soustavě tzn. tvoří krychlové krystalky má krychlovou odlučnost.
6
Krystalky (NaCl) Krystaly NaCl vzniklé rychlým odpařením vody z roztoku
7
Klasická ložiska soli vznikla tedy asi před 200 milióny let a to především působením tepla a při dlouhodobě suchém klimatu, kdy došlo k vysychání v uvozovkách vnitrozemských moří - tedy jezer se slanou vodou, a tedy k odpaření vody, s tím že sůl zůstala usazena na dně. Následnými horotvornými procesy a přesuny půd bylo způsobeno to, že se sůl v současné době nachází pod zemí. Důležité je ovšem to, že jako surovina vznikla sůl ještě v době, kdy se nedalo hovořit o jakémkoliv sebemenším znečistění ovzduší, a tím jsou ložiska vlastně do dnešní doby nedotčena.
8
Sůl byla dovážena do naší země již od doby bronzové. Do naší země proudila sůl především po bájných solných stezkách (významné především na Šumavě). Nejvíce proslaveným dolem či spíše ložiskem soli je hora Salzberk - Solná hora u města Hallstatt. Těžba soli probíhala v dřívějších dobách hlavně povrchově. Byly dolovány kusy soli, které tzv. nosiči nosili v kožených vacích přes rameno. Váha byla asi okolo 45 kg. Některé kusy byly přímo používány jako sůl krmná pro zvířata, samozřejmě většina kusové soli byla dále zpracována.
9
Chlorid sodný je důležitá surovina pro potravinářský a chemický průmysl. V potravinářství se kromě běžné úpravy potravin (a ochucení) používá při konzervaci masa nasolením. V chemickém průmyslu je surovinou pro výrobu sodíku, jedlé sody, chlóru, kyselin chlorovodíkové a mnoha dalších sloučenin. Jeho další využití je například při výrobě mýdla, sklářství a v papírenském průmyslu, či při výrobě barev.
10
Chlorid sodný se také používá jako zimní posyp komunikací.
11
Vzhledem k tomu, že v ČR nejsou bohužel žádná ložiska soli je prakticky ze 100% jakákoliv sůl na našem trhu z dovozu. Jsme vlastně, ještě s Maďarskem jediný větší stát v Evropě, který nemá vlastní ložiska soli. Výjimkou jsou pouze ložiska Slaný, Mnichovo Hradiště a Dvůr Králové, ze kterých se ovšem již netěží. Dříve měla ČSSR(Československá socialistická republika - Prešov je na Slovensku jediný důl, a to v Prešově - ten vyrábí sůl vakuovou.
12
Dovoz je tedy uskutečňován především z Polska (kamenná i vakuová sůl), Rakouska (pouze vakuová sůl), Německa (opět kamenná i vakuová sůl) ale i Ruska, Běloruska, výjimečně Makedonie, Itálie, Holandska, USA (speciální prachová sůl pro výrobu pražené kukuřice Pop-corn).
13
Mořská sůl může být sklizena metodou nazývanou - Slunce Sklizeň
14
Slunce sklizeň je jeden způsob, jak získat mořskou sůl přímo z oceánu. Mělké obdélníky jsou vykopány do země a lemované hlínou nebo kamenem. Mořská voda se nalije do těchto mělkých obdélníků. Slunce praží do vytvořených bazénů s mořskou vodou a pomalu odpařuje kapalinu. Jak se kapalina vypařuje, sůl začne plavat na hladině, nebo se objeví v malých hromádkách. Pracovníci přetáhnou široké dřevěné motyky ve vodě, aby shrabali sůl a přenesou jí do nádob, aby se lehce opláchla a připravila pro balení.
16
Síran měďnatý (CuSO 4 ) je pentahydrát znám také pod názvem modrá skalice, dříve i jako modrý vitriol(vitriol = alchymistický název pro kyselinu sírovou či její soli). Patří k nejběžnějším sloučeninám mědi. Jedná se o průmyslově nejvyráběnější měďnatou sůl. V bezvodném stavu tvoří bílý prášek, který přijímáním vody modrá. Proto se užívá k důkazu vody v organických kapalinách nebo jako sušidla. Z vodného roztoku krystalizuje jako pentahydrát (skalice modrá), CuSO 4 ·5H 2 O, v azurově modrých, průhledných, trojklonných krystalech, které na vzduchu na povrchu větrají. Modrá skalice je technickou nejdůležitější solí mědi.
18
Materiál pro výrobu minerálních barev. Impregnace dřeva proti hnilobě. Konzervování vycpanin. Moření osiva. Připravuje se z ní bordoská jícha (směs roztoku modré skalice a vápenného mléka) - prostředek k hubení škůdců rostlinných kultur. Součást poměďovacích lázní. Barvení kůží. Svíravý, leptací a dávicí prostředek v lékařství. Jako veterinární léčivo či jejich součást (například v akvaristice) a jako první pomoc při otravě fosfidem zinku.
19
Vyrábí se rozpouštěním měděných odpadků v horké koncentrované kyselině sírové Mimoto nacházíme brochantit, zásaditý síran měďnatý. Z těchto přírodních síranových rud můžeme modrou skalici získat rozpouštěním ve zředěné kyselině sírové. Zahřívá-li se modrá skalice, odštěpuje se z ní voda ve dvou krocích. Při teplotě 110 °C vzniká monohydrát (CuSO4 · H2O) a po zahřátí na 150 °C dojde k úplné dehydrataci za vzniku síranu měďnatého(CuSO4). Při zahřívání na teplotu 650 °C se rozkládá.
20
SÍRAN MĚĎNATÝ S VODOU SÍRAN MĚĎNATÝ BEZ VODY
21
Manganistan draselný (KMnO 4 ) známý též pod označením hypermangan. Rozpouští se ve vodě přičemž vzniká silně fialový roztok. účinná dezinfekce) Hypermangan se používá i jako antiseptikum v lékařství. (účinná dezinfekce) Najít ho můžeme i při výrobě deodorantů. Kromě vody je rozpustný v kyselině sírové, kyselině dusičné a acetonu. Likviduje bakterie i plísně. Manganistan draselný je velmi silné oxidační činidlo, které dokáže zoxidovat za podmínek vodárenské úpravy železo i mangan. Pro oxidaci manganu se u nás pro svou vysokou účinnost používá téměř vždy.
23
Téměř všechny způsoby využití manganistanu draselného jsou odvozeny od toho, že je oxidační činidlo použitelné v různých chemických reakcích v laboratořích i v průmyslu.
24
Manganistan draselný je dobře rozpustný ve vodě za vzniku temně fialového (při nízké koncentraci růžového) roztoku. Díky silným oxidačním vlastnostem manganistanu dochází pomalu k jeho částečnému rozkladu na oxid manganičitý (MnO 2 ) a z vody se uvolňuje kyslík. Při delším stání roztoku je rozklad manganistanu znatelný a na dně se objevuje černý prášek oxidu manganičitého. Rozpustný je manganistan draselný dále v kyselině sírové, vodném roztoku kyseliny dusičné a acetonu.
25
Kyselinu chlorovodíkovou oxiduje manganistan na chlor a ethanol na oxid uhličitý. Reaguje s peroxidem vodíku za vzniku burelu (oxid manganičitý), peroxidu draslíku, vody a uvolňuje se kyslík.
26
Manganistan draselný je vyráběn ve velkém měřítku, kvůli jeho univerzálnímu použití v laboratořích. V první fázi pyrolýzy, v níž je oxid manganičitý ve své přirozené podobě, je taven s hydroxidem draselným a zahříván v atmosféře s dusičnanem draselným (zdroj kyslíku). ¨¨ Takto vznikne mangan draselný, který při elektrolýze v alkalickém roztoku přechází v manganistan draselný. MnO 2 + 2OH - + O 2 → MnO 4 2- + H 2 O MnO 4 2- + Cl 2 → MnO 4 - + 2Cl - Manganistany mohou být připraveny smícháním roztoků Mn 2+ kationtů s velmi silným oxidační činidlem, které ochotně přidá dioxid, PbO 2 nebo NaBiO 3. Tyto reakce byly používány pro testování přítomnosti manganu očekávaného ve formě fialové barvy manganistanu.
27
Toto téma se mi velice líbilo dalo mi to nové informace,které jsem ještě nevěděla. Ráda jsem toto téma zpracovávala už kvůli tomu že mám ráda chemii. Bavilo mě to a vyhrála jsem si s tím.
28
http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_sodn%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_sodn%C3%BD http://radosv.blog.cz/0703/chlorid-sodny http://radosv.blog.cz/0703/chlorid-sodny https://www.google.cz/search?q=chlorid+sodn%C3% BD&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ei=ilc2VY3FGe6t7AbojICoAw&sqi=2&ved=0CAYQ_ AUoAQ https://www.google.cz/search?q=chlorid+sodn%C3% BD&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ei=ilc2VY3FGe6t7AbojICoAw&sqi=2&ved=0CAYQ_ AUoAQ http://ireferaty.cz/303/5281/Chlorid-sodny-NaCl http://ireferaty.cz/303/5281/Chlorid-sodny-NaCl http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADran_m%C4%9 B%C4%8Fnat%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADran_m%C4%9 B%C4%8Fnat%C3%BD http://www.prohopo.cz/cs/p-3617-siran-mednaty- skalice-modra-0-5kg/ http://www.prohopo.cz/cs/p-3617-siran-mednaty- skalice-modra-0-5kg/
29
https://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=i sch&source=hp&biw=1366&bih=667&q=s%C3%ADran+ m%C4%9B%C4%8Fnat%C3%BD&oq=s%C3%ADra&gs_l =img.1.2.0l10.1166.7730.0.10015.12.7.4.1.1.0.147.828.0j7.7.0.msedr...0...1ac.1.64.img..1.11.852.HaQmge4_C UM https://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=i sch&source=hp&biw=1366&bih=667&q=s%C3%ADran+ m%C4%9B%C4%8Fnat%C3%BD&oq=s%C3%ADra&gs_l =img.1.2.0l10.1166.7730.0.10015.12.7.4.1.1.0.147.828.0j7.7.0.msedr...0...1ac.1.64.img..1.11.852.HaQmge4_C UM http://cs.wikipedia.org/wiki/Manganistan_draseln%C3% BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Manganistan_draseln%C3% BD http://anl.zshk.cz/vyuka/manganometrie.aspx http://anl.zshk.cz/vyuka/manganometrie.aspx http://euroclean.cz/slovnik/manganistan-draselny- hypermangan/ http://euroclean.cz/slovnik/manganistan-draselny- hypermangan/ https://www.google.cz/search?q=manganistan+draseln %C3%BD&hl=cs&biw=1366&bih=667&site=imghp&sour ce=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=llk2VdCrIsGd7AanmoDYB w&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ https://www.google.cz/search?q=manganistan+draseln %C3%BD&hl=cs&biw=1366&bih=667&site=imghp&sour ce=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=llk2VdCrIsGd7AanmoDYB w&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
30
Téma:Není sůl,jako sůl Vypracovala:Leona Kratochvílová 9.třída Školní rok:2014/15 Oponent:Lenka Zavazalová Vedoucí práce:Mgr. Milada Rehová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.