Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Projektový záměr Gramotnosti Odborná diskuze MŠMT, 28. 6. 2011
2
Obsah prezentace Základní údaje o projektu Východisko Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti projektu Popis cílové skupiny Přínos pro cílovou skupinu Hodnota + inovativnost Klíčové aktivity Udržitelnost projektu
3
Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: MŠMT Partner projektu: Národní institut pro další vzdělávání Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: prioritně pedagogičtí pracovníci škol sekundárně žáci
4
Klíčovým problémem je začlenění účinných a dlouhodobě efektivních metod do výuky a reflexe současných tuzemských i zahraničních trendů ve třech gramotnostech (čtenářské, matematické, finanční) a vnímání jejich společného vlivu na současnou mladou generaci. Proč? Co? Kdo? Komu? Jak? Východisko
5
Cíl projektu Hlavním cílem projektu je zkvalitnit čtenářskou, matematickou a finanční gramotnost žáků v základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií. Poskytnout příležitost pro rozvoj profesních kompetencí učitelů, kteří budou příslušné dovednosti žáků v rámci jednotlivých gramotností rozvíjet ve vzdělávacích oblastech základního vzdělávání s důrazem na realizaci kurikulární reformy a v souladu se záměrem zavádět standardy hodnocení v pátém a devátém ročníku ZŠ.
6
Dílčí cíle projektu Vytvořit novou modulární strategii výuky pro rozvoj čtenářské gramotnosti a ověřit ji v praxi Sestavit a ověřit systém využívání elektronického média ve školách jako prostředku a nástroje k podpoře a rozvoji čtenářské gramotnosti Zavést efektivní pedagogické postupy ve výuce matematiky a metodicky podpořit změny způsobu její výuky Poskytnout strukturovanou tvorbu základní metodicko- didaktické podpory pro zavedení finanční gramotnosti do vzdělávací soustavy
7
Zdůvodnění potřebnosti Absence systematické podpory rané čtenářské, matematické a finanční dovednosti žáků základního vzdělávání, jako jednoho z nejzásadnějších faktorů determinujících výsledky jejich budoucího akademického a profesního života Reakce na nepříznivý vývoj výsledků českých žáků v mezinárodních i národních šetřeních (PISA 2009, TALIS 2007- 08, TIMSS 2007, FACTUM Invenio 2008, Analýza Bílé knihy 2009, McKinsey 2010. Prezentovaná zjištění doplňují výsledky šetření ÚIV a inspekční činnosti ČŠI ČR.) Výsledky analýzy MŠMT Metodická podpora učitele z února 2010 Priorita MŠMT v DZ 2011 - zvyšování profesionality pedagogických pracovníků Zřejmá provázanost kvality profesního rozvoje učitelů s výsledky žáků při získávání jednotlivých druhů gramotností
8
Popis cílové skupiny Všechny aktivity projektu jsou určeny pracovníkům základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií - učitelům, s důrazem na jejich denní pedagogickou praxi, kde budou využívat své nabyté poznatky, osobní zkušenosti, odborné znalosti a dovednosti, dále též členům užšího vedení těchto škol, kterým bude poskytnuta podpora k rozvoji výchovně vzdělávacího procesu školy, sekundárně pak jsou tyto aktivity určeny velké skupině žáků včetně žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pro jejich zvýšenou motivaci k přijímání nových poznatků v současné a budoucí době.
9
Přínos pro cílovou skupinu Realizace připraveného a v praxi ověřeného modelu pro zvyšování úrovně čtenářské, matematické a finanční gramotnosti žáků Nové inspirace a metodické postupy a nástroje pro výuku Proškolení a profesionální metodická podpora od expertů a lektorů Přímé zapojení prostřednictvím pilotáže, expertní i výzkumná činnost, ověřování metodických materiálů a evaluačních nástrojů Další vlastní profesní rozvoj, monitorované zlepšené výsledky u žáků Kvalitní didaktické a metodické pomůcky Rozvoj profesních kompetencí v rámci tohoto projektu = proces získávání, prohlubování, zdokonalování dovedností v souladu se společenskými potřebami a požadavky na výkon učitelské profese.
10
Tvorba nového uceleného systému podpory tří gramotností - expertízy, osnovy, metodiky, příprava lektorů, hodnotitelů, pilotních učitelů a učitelů v praxi i ověření pro využívání ve vyučování Ověřený model profesního rozvoje učitele ve třech gramotnostech - zásadní změny způsobů výuky Každé téma určité gramotnosti je cílové skupině nabízeno v souboru s dalšími souvisejícími tématy dalších dvou gramotností. Významná možnost přijetí ověřených výsledků a výstupů projektu do národního kurikula Hodnota + inovativnost
11
Klíčové aktivity Název aktivityNáklady v tis. Kč KA1 Gramotné čtení20 000 KA2 Inspirativní e-čtenářství10 000 KA3 Tvořivá matematika35 000 KA4 Finanční abeceda19 000 celkem84 000
12
KA1 Gramotné čtení „Cílená podpora ve svých výstupech významně ovlivní inovaci RVP a ŠVP i naplnění připravovaných vzdělávacích standardů.“ Já – Ty – On – Ona - My umíme číst Šárka Dostalová
13
Cíl KA1 Gramotné čtení Vytvořit v ČR zcela nový modulární systém rozvoje čtenářské gramotnosti a k němu metodické materiály a didaktické pomůcky
14
Činnosti KA1 Gramotné čtení 1DAG1 – Tvorba tří modulů: 1. - 3. třída - JÁ ČTU, 4. - 5. třída - TY ČTEŠ, 6. až 9. třída MY ČTEME 1DAG02 – Vzdělávání lektorů a hodnotitelů a činnost lektorského a hodnotitelského týmu 1DAG03 - DVPP, cyklus vzdělávacích seminářů a třídenní konferenční soustředění, nové metodiky, metody a formy a didaktické pomůcky 1DAG04 - Ověření nových metodik evaluačních a diagnostických nástrojů v praxi prostřednictvím pilotáže ve školách, podpora webovou aplikací, e-learningem
15
Výstupy KA1 Gramotné čtení Modulární výukový program pro rozvoj čtenářské gramotnosti v 1. - 9. ročníku Vzdělávací program Aktivace gramotného čtení Metodiky, soubory indikátorů změn ve vyučovacím procesu Soubor nástrojů pro hodnocení změn ve vyučovacím procesu u učitelů 550 proškolených učitelů 30 lektorů didaktiků pro 1.st. ZŠ a 15 lektorů pro 2.st. 10 hodnotitelů pro 1.st. ZŠ a 5 hodnotitelů pro 2.st. 60 pilotních škol Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity 10 500 podpořených žáků
16
KA2 Inspirativní e-čtenářství „Rozvoj čtenářské gramotnosti je mimo jiné podmíněn naší schopností inspirovat a nadchnout žáky ke čtení.“ Přitažlivé technologie - Moderní obsah - Čtenářské vzory- Sdílení čtenářských zážitků Jiří Nekola
17
Cíl KA2 Inspirativní e-čtenářství Tvorba a ověření systém využívání elektronických čteček digitálních knih jako podpůrného prostředku a nástroje vedoucího k zvyšování čtenářské gramotnosti
18
Činnosti KA2 Inspirativní e-čtenářství 2DAC01 - Výběr expertů, autorů, sestavení týmu hlavních lektorů a proškolení lektorského týmu 2DAC02 - Tvorba metodických materiálů, realizace vzdělávacích programů pro pedagogy k problematice e-čtenářství, tvorba metodických listů zapojenými učiteli 2DAC03 - Zajištění digitalizovaných literárních děl pro žáky 2DAC04 - Vytvoření systému pro výpůjčky čteček a literatury školami, monitorování zpětné vazby ze škol, tvorba čtenářské komunity prostřednictvím sociálních sítí
19
Výstupy KA2 Inspirativní e-čtenářství Celorepublikový tým 16 kompetentních lektorů 500 proškolených učitelů Realizace minimálně 250 školení přímo ve školách Vytvoření dvou metodik a 500 metodických listů 100 digitalizovaných literárních děl Funkční výpůjční systém digitalizovaných děl a čteček Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity 9 500 podpořených žáků
20
KA3 Tvořivá matematika „Způsob výuky novou metodou je příležitostí k zásadní změně při podpoře a rozvíjení matematické gramotnosti žáků.“ Učíme se spolu – Sdílíme dobrou praxi – Jsme empatičtí Ivana Shánilová
21
Cíl KA3 Tvořivá matematika Zvýšení efektivity výuky matematiky změnou přístupu učitelů k formě výuky, tj. tlumení transmisivních prvků výuky a naopak zdůrazňování a rozvíjení autonomie žáků, jejich tvořivosti a osobnostního rozvoje s uplatněním diferencovaného přístupu k nim
22
Činnosti KA3 Tvořivá matematika 3DAM01 - Tvorba metodik a vzdělávacích materiálů, program Lektor-didaktik, nová metoda výuky, nástroje pro hodnocení změn, postojů, výsledků. 3DAM02 - Vzdělávání a činnost lektorského týmu, kritéria výběru lektorů 3DAM03 – Výběr pilotních škol a učitelů, vzdělávání učitelů v nové metodě 3DAM04 – Pilotáž, analyzování výsledků a závěrečné hodnocení
23
Výstupy KA3 Tvořivá matematika Vzdělávací programy Lektor-didaktik a Tvořivá matematika ve škole Metodiky, soubory indikátorů změn ve vyučovacím procesu u učitelů a postojů žáků Soubory nástrojů pro hodnocení změn ve vyučovacím procesu 448 proškolených učitelů. 35 lektorů didaktiků pro 1. stupeň, 20 pro 2. stupeň, 10 hodnotitelů pro 1. st. a 6 pro 2. st. 42 pilotních škol Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity 11 000 podpořených žáků
24
KA4 Finanční abeceda „Ve vzdělávacích oblastech je možno systémově rozvíjet též finanční gramotnost přirozeným a efektivním způsobem.“ Motivace – Názornost – Osvěta – Výsledky Dušan Drabina
25
Cíl KA4 Finanční abeceda Vytvořit základní systémovou metodicko- didaktickou oporu pro zavedení výuky finanční gramotnosti do vzdělávací soustavy ČR
26
Činnosti KA4 Finanční abeceda 4DA01 - Tvorba osnov, standardů, tvorba souboru metodik a didaktických pomůcek pro učitele pro výuku žáků 4DA02 - Školení a příprava lektorů 4DA03 - Vzdělávání pedagogických pracovníků, pilotování vytvořených produktů 4DA04 - Identifikace překážek, podpora ředitelů škol testování finančních znalostí žáků – evaluace
27
Výstupy KA4 Finanční abeceda Soubor metodik a standardů Osnovy FG 15 dvouminutových edukativních minipořadů pro ČT1 i použití ve školách 13 desetiminutových audiovizuálních edukativních pořadů - pomůcka při výuce FG 26 lektorů FG 130 proškolených pedagogů Test finančních znalostí žáků na 200 základních školách Pilot souboru metodik na 36 školách v celé ČR Analýza překážek pro zavedení a soubor příkladů dobré praxe, hodnoticí zpráva z klíčové aktivity 12 000 podpořených žáků
28
Udržitelnost projektu spočívá převážně v podpořených učitelích Zvýšení odbornosti cílové skupiny - nositelů těchto metod Používané efektivní postupy ve výuce v č eské republice Vytvořeny podmínky pro sdílení zkušeností a soustavné zkvalitňování práce Proškolená skupina lektorů vně a učitelů ve školách Zdroje a místa předávání poznatků i příkladů dobré praxe Systém přímé lektorské činnosti a průběžné metodické podpory a evaluace prostřednictvím konzultačních center NIDV. Lektoři projektu též působí i nadále v programech zaměřených na podporu tří gramotností. Dostupné metodické materiály pro všechny Metodické pokyny či legislativní kroky MŠMT Zpráva z projektu bude předána pedagogickým fakultám k dalšímu využití při přípravě budoucích učitelů.
29
Významnou hodnotou tohoto projektu bude též jasně definované zjištění, že je nezbytné systematicky podporovat ranou čtenářskou, matematickou a finanční dovednost žáků základního vzdělávání, jelikož jsou jedním z nejzásadnějších faktorů determinujících výsledky vzdělávací cesty i budoucího profesního života každého jedince.
30
Milá kolegyně, milý kolego, těšíme se na vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… Za autorský tým Miloslav Vyskočil
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.