Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarkéta Beranová
1
K AROLINSKÁ A O TONSKÁ RENESANCE Jan Strnad
2
P ROGRAM PREZENTACE Charakteristika předrománského umění Karolinská renesance Osoba Karla Velikého Charakteristické prvky Karolinské renesance Architektura Malířství Sochařství a práce s kovem Otonská renesance Osoba Oty I. Velikého Charakteristické prvky Otonské renesance Architektura Malířství Sochařství a práce s kovem
3
P ŘEDROMÁNSKÉ UMĚNÍ Syntéza antické a křesťanské tradice s kulturou barbarů 5. – 10. století Vývojové úseky Umění křesťanské antiky Umění raného středověku Umění byzantské Nevzniká vyhraněná slohová jednota Vztahuje se k době existence Franské říše
4
P ŘEDROMÁNSKÉ UMĚNÍ – ZÁKLADNÍ PRVKY Architektura – velká hmotnost (baziliky) Výtvarné umění- křesťanské x pohanské motivy Reliéfy a řezbářství Iluminace Zlatnictví a řezba do slonoviny
5
K AREL V ELIKÝ (C HARLEMAGNE ) *742 - †814 Král Franské říše (císař Římské říše) Expanze Franského státu (stává se Evropskou mocností) Po jeho smrti postupný rozpad na Z a V říši (843) Reformy Státní správy Sjednocení jazyka (vznik Karolínské Miniskuly) Rozvoj církevní vzdělanosti
7
K AROLINSKÁ RENESANCE Proč renesance? Ve státní správě návaznost na Konstantina Obroda kultury Nové interpretace antických vzorů Centrum Cáchy (dvorská škola) Vznik Karolinského umění- cca 780 - 900
8
A RCHITEKTURA Římská antika- Karolinská- Románská Hlavní znaky: Kámen (případně cihla) Těžká klenba (valená, křížová) Kamenné zdivo Silné pilíře a sloupy (patka, dřík, hlavice) Malá okna (případně rozety) Typické stavby Centrální kostel (1 loď, čtvercový či kruhový půdorys) Podélný kostel ( více lodí, křížový půdorys, apsidy)- baziliky Císařské falce (Cáchy)
9
K ŘÍŽOVÁ KLENBA
10
V ALENÁ KLENBA
11
K OSTEL SV. PANNY M ARIE V C ÁCHÁCH
12
K APLE V C ÁCHÁCH
13
I NTERIÉR V C ÁCHÁCH
14
P ŮDORYS KOSTELU V C ÁCHÁCH
15
O PATSTVÍ V L ORSCHU
16
D ETAIL SLOUPU V L ORSCHU
17
B AZILIKA SV. M ICHALA VE F ULDĚ
18
E INHARDOVA BAZILIKA
19
M APA S LOKALIZACÍ KOSTELŮ
20
M ALBA Iluminace- nejvíce dochovaných památek Dochované v náboženských rukopisech Kněží (písařské školy) Malba neměla ustálený styl Cáchy- významné centrum (písařská škola), skupina kolem abatyše Ady Význam Tourské školy – bible Karla Holého
21
M ALBA - CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY Zdobnost Strnulost Schematičnost Pevná lineární kresba Objektem se stává lidská figura
22
G ODESCALKŮV EVANGELIÁŘ - DVORNÍ ŠKOLA C ÁCHY
23
E VANGELIÁŘ A UREUSE Z L ORSCHU Slonovinová vazba
24
E VANGELIÁŘ ABATYŠE A DY
25
B IBLE K ARLA H OLÉHO (T OURSKÁ ŠKOLA )
26
M OZAIKA V G REMINI D ES -P RÉS
27
S OCHAŘSTVÍ A VÝROBA Z KOVU Sochařství ve službách architektury Bronzová soška Karla velikého
28
O TA I. V ELIKÝ *912- †973 Východofranský král 962 korunovace na císaře K roku jeho korunovace se datuje vznik Svaté říše římské
29
O TONSKÁ RENESANCE Od poloviny 10. století do cca 1030 Přímo předchází románské epoše (slohu v architektuře) Po rozdělení Franské říše postupný vznik samostatného francouzského a německého umění Posun kulturní renesance směrem na východ a na sever Návaznost na karolinskou renesanci (více byzantského vlivu) Umění= dvory panovníka
30
A RCHITEKTURA Zachování baziliky Snaha o formulaci zákonů pro jednotný styl Rytmické dělení prostoru Částečné odhmotnění (arkády) Westwerk
31
W ESTWERK
33
K OSTEL S V. M ICHALA V H ILDESHEIMU (B ERNWARD )
34
P OUŽITÍ KOVU - H ILDESHEIM ( BERNWARD ) Reliéfy s motivy Starého a Nového zákona
35
B ERNWARDŮV SLOUP (H ILDESHEIM )
36
K OSTEL S V. G ERTRUDY V N IVELLES
37
M APA S LOKALIZACÍ KOSTELŮ
38
M ALBA Stále stěžejní iluminace (na zakázku panovníků, biskupů) Anonymní autoři Středisko malířství- ostrov Reichenau Eternach, Kolín nad Rýnem, Řezno Specializace na iluminaci evangeliářů a liturgických knih
39
E VANGELIÁŘ O TY III.
40
P ERIKOPA J INDŘICHA II.
41
K ODEX AUREA Z E TERNACHU
42
K ODEX AUREA - P ŘEDNÍ DESKA VAZBY
43
N ÁSTĚNNÁ M ALBA - KOSTEL S V. J IŘÍ V O BERZELLU (R EICHENAU )
44
N ÁSTĚNNÁ MALBA V KATEDRÁLE V E SSENU
45
V ÝROBA Z KOVU Dekorační prvky v kostelech Kříže Relikviáře Oltáře Desky vazeb rukopisů Zlato, bronz a drahé kameny
46
L OTHAIRŮV KŘÍŽ
47
O TTŮV A M ATYLDIN KŘÍŽ Z E SSENU
48
Z LATÁ M ADONNA Z E SSENU
49
S OCHAŘSTVÍ - G ERŮV KŘÍŽ
50
Z DROJE Carolingian Art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-10-19]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Carolingian_art ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha : IDEA Servis, 1999. 216 s. ISBN 80-85970-26-0. Kapitola Oblast románsko-germánská, s. 48–50. (česky) DEBICKY, Jacek, a kol Dějiny umění. Praha : Argo, 1998. 319 s. ISBN 80-7203076-0. Kapitola Románské umění, s. 66–81. (česky) GREGAROVÁ, Magda, Svatava NAVRÁTILOVÁ a Marcela GÖTTLICHOVÁ. Studijní opory II: texty pro studující v kombinované formě : bakalářský studijní program : studijní program: Mediální a komunikační studia. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2005, 188 s. ISBN 80-731-8318-8. HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve středověku. Brno:Vysoké učení technické,1973. 05-037-73 17/59 Ottonian Art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-10-19]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Ottonian_art
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.