Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarek Kadlec
1
Definice marketingu
2
Definic marketingu existuje celá řada, nejčastěji používány jsou následující čtyři: Marketing je sociální a manažerský proces, jehož pomocí získávají lidé to, co potřebují nebo po čem touží, a to na základě produkce komodit a jejich směny za jiné komodity nebo za peníze (KOTLER, 1989).
3
Marketing představuje činnost všech jedinců a organizací zaměřených na zjišťování a uspokojování lidských potřeb, a to na základě směny (SCHOEL, GUILTINAN, 1988).
4
Marketing je souborem všech lidských činností zaměřených na zprostředkování směny hodnot (KOTLER, 1972).
5
Marketing zahrnuje činnost všech výrobních a podnikatelských aktivit, které se spolupodílejí na toku zemědělských produktů a služeb z místa prvovýroby do místa spotřeby (KOHLS, UHL 1990).
6
Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují prostřednictvím tvorby nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními (KOTLER, 1991).
7
Rozbor jednotlivých pojmů Společenský proces Řídící proces Potřeby lidí, skupin, společností Tvorba nabídky a směny Hodnotné výrobky
8
PODNIKATELSKÉ KONCEPCE (KONCEPCE MARKETINGU) Vyjadřují přístupy, vize manažerů, směry myšlení Druhy: Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová koncepce Sociální koncepce marketingu
9
Výrobní nejstarší koncepce, první čtvrtina 20 st. v USA, v Evropě do II. světové války PRINCIP: zákazníci preferují levné a snadno dostupné výrobky: Charakteristický znak: poptávka převyšuje nabídku nedostatek určitého zboží země 3 světa, centrálně plánované ekonomiky, spotřebitelé zainteresováni na získávání výrobků, než na jejich vlastnostech, výrobci – jak zvýšit výrobu
10
Výrobní CÍL: maximalizace zisku přes oblast výroby PŘEDPOKLADY: hromadná výroba, zefektivnění výroby, zvýšení produktivity práce, široká distribuční síť ( minimalizace nákladů na jednotku výroby, tím dosažení vysokého zisku pro firmu a výhodných cen pro zákazníky )
11
Výrobní základní rysem je centrální způsob řízení podniku ( H. Ford ) NEVÝHODA: výrobce nebere ohled na potřeby a přání zákazníka PŘÍKLADY: Fordovy závody ( pásová výroba při výrobě Fordu T ), japonské firmy, USA - Texas Instrument ( spotřební elektronika – kalkulátory, teorie „zvětšete výrobu, snižte cenu), ČR - cestovní kanceláře po revoluci (vysoká poptávka po levném cestování)
12
Výrobková PRINCIP: zákazníci chtějí kvalitní, technický dokonalé, spolehlivé výrobky a za tyto výrobky jsou ochotni zaplatit vysokou cenu CÍL - firmy usilují o vysokou kvalitu, technickou úroveň, image výrobku a jeho zdokonalování
13
Výrobková NEVÝHODA - odklon od skutečných přání a potřeb zákazníků, soustředění se na parametry výrobku PŘÍKLADY -luxusní značkové zboží vyráběné zakázkově a v malých sériích ( originalita, prestiž ) – PORSCHE – zaměření se na výrobek
14
MARKETINGOVÁ KRÁTKOZRAKOST - odtržení výrobce od reality, nereaguje na změnu na trhu ( přání, potřeby a zájmy zákazníků ) a podcení konkurenci ( Porsche )
15
Prodejní koncepce PRINCIP - snaha prodejců přesvědčit zákazníka pro koupi výrobku, služby ( využíváno mnoho nástrojů propagace - reklama, podpora prodeje ) CÍL - prodat vše, co podnikatel vyrobil ( než vyrábět to, co by bylo možné prodat ) PŘEDPOKLAD - při výrobě na sklad
16
Prodejní koncepce NEVÝHODA - velmi riskantní, zákazník může být nespokojen, PŘÍKLADY - u tzv. nehledaného zboží - různé druhy pojistných produktů ( stavební spoření, penzijní připojištění )
17
Marketingová koncepce PRINCIP - uspokojování přání a potřeb zákazníků CÍL - získání věrných zákazníků, kteří budou opakovaně nakupovat výrobky a zároveň je propagovat
18
Má 4 atributy - CÍLENOST NA TRH - určení cílové skupiny (mládež ) ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA - komunikace se zákazníkem, zjištění přání a potřeb, autentické
19
KOORDINOVANÝ MARKETING - vytvoření marketingového mixu DASAŽENÍ CÍLŮ - ekonomické výsledky, výnosnost, konkurenceschopnost, pozice na trhu, dobré jméno PŘÍKLAD - Microsoft - Windows, Office
20
Rozdíly mezi prodejní a marketingovou koncepcí Zdroj: Kotler, 1998
21
Sociální koncepce marketingu V 70. letech 20. století, nejnovější PRINCIP - kompromis mezi cíli firmy, uspokojováním potřeb a přání zákazníků a veřejnými zájmy ( ekologické, zdravotní a morální apely ) NEVÝHODA - firmám se zvýší náklady VÝHODA zvýší se jim společenská prestiž, upevní si pozici na trhu
22
CÍL a PŘÍKLAD - inteligentní spotřeba - žádají spotřebu, která nebude zatěžovat a poškozovat životní prostředí (vratné obaly, odpady, neprovádění pokusů na zvířatech) Vliv na firmy – ochrana životního prostředí exhalace, toxické látky do vod, nebezpečné odpady, neplýtvání přírodními zdroji (uhlí, ropa)
23
MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ Žádná cesta není správná, když neznáme cíl
24
MARKETINGOVÉ PLÁNOVÁNÍ Marketingová situační analýzaMarketingové cíle Marketingový výzkumMarketingové strategie Marketingový program realizace Marketingový plán KONTROLA -porovnání dosažených výsledků s plánem -analýza příčin případných odchylek -návrh opatření marketingový mix -výrobek -cena -distribuce -propagace
25
MARKETINGOVÉ PLÁNOVÁNÍ vychází z marketingové situační analýzy a marketingového výzkumu následuje formulování marketingových cílů a marketingové strategie na jejich základě zpracován marketingový program tím má firma marketingový plán následuje realizace a kontrola podmínkou úspěchu je zpětná vazba - revize plánu
26
Organizační úrovně úroveň společnosti (vrcholový management ⇒ strategický plán společnosti ⇒ alokace zdrojů do jednotlivých divizí) divizní úroveň (divizní plán ⇒ financování jednotlivých podnikatelských aktivit) úroveň podnikatelských jednotek (strategický plán podnikatelské jednotky) výrobková úroveň (podnikatelská jednotka ⇒ marketingový plán)
27
Strategické plánování podniku Uskutečňované činnosti: určení poslání podniku identifikace strategických obchodních jednotek analyzování a vyhodnocování běžného financování obchodů identifikace nových obchodních příležitostí
28
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA hodnocení trhu na kterém firma působí, vnitřní a vnější vlivy, které mají vliv na tržní úspěšnost firmy ZKOUMÁ MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ PŘÍLEŽITOSTI A RIZIKA NA TRHU PARAMETRY TRHU
29
MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ Marketingové prostředí zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují firmu (rozvoj, transakce, vztahy s cílovými zákazníky). žádný tržní subjekt není izolovaný, působí na něj mnoho vlivů
30
Rozdělení - 1.VNITŘNÍ VLIVY (prostředí) 2.VNĚJŠÍ VLIVY (prostředí) A.mikroprostředí B.makroprostředí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.