Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída: Číslo materiálu : VY_32_VENOSOVA_CH9_01 9

2 Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Škola - adresa: Ročník: Předmět: Klíčová slova: 9. ročník Chemie Ing. Linda Venosová ZŠ a MŠ Břeclav, Kpt. Nálepky 7 Fotosyntéza, buněčné dýchání, Výklad učiva fotosyntéza a buněčné dýchání, význam fotosyntézy, světelná a temnostní fáze, faktory ovlivňující fotosyntézu.

3 Fotosyntéza Buněčné dýchání http://www.gify.nou.cz/kvety2.htm

4 Co dělají zelené rostliny ve dne?  Fotosyntéza je složitý proces, probíhající v zelených částech rostlin – v chloroplastech. v chloroplastech.  Vytváří se při ní z CO 2 a H 2 O, monosacharid, účinkem světla a zeleného barviva chlorofylu.  Nezbytnými podmínkami fotosyntézy je: světlo, teplo, dostatek vody, CO 2  Rovnice fotosyntézy: 6 CO 2 + 12 H 2 O → C 6 H 12 O 6 + 6 O 2 + 6 H 2 O

5 Význam fotosyntézy  Produkce kyslíku – neustálé obohacování atmosféry  Spotřeba CO2 – jeden z hlavních skleníkových plynů, které se podílí na globálním oteplování Země a tedy i na změnách klimatu.  Produkce organické hmoty – rostlinná strava

6  Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích – světelné (ve dne) a temnostní (v noci). 1.Světelná fáze http://pdphoto.org/PictureDetail.php?mat=pdef&pg=5528 Autor:Jon Sullivan V této fázi zachycují barviva světlo a jeho energii předávají zelenému barvivu – chlorofylu a. V něm se světelná energie přeměňuje na chemickou energii. Jak se jmenují organely, kde je chlorofyl? chloroplasty chloroplasty

7  Vzniklá chemická energie se podílí na dalších reakcích… jako je štěpení molekul vody = fotolýza vody: 2 H 2 O → 4H + O 2 Kyslík jako odpadní látka odchází do atmosféry a vodík rostlina využije k tvorbě enzymů. http://www.gify.nou.cz/kvety2.htm

8 Temnostní fáze fotosyntézy  V této fázi se spotřebovává energie („dobité baterie“) vzniklá ve světelné fázi fotosyntézy…  Dochází ke vzniku molekul monosacharidů. Ty se poté slučují na disacharidy (sacharóza) a polysacharidy (škrob) a ukládají se v zásobních orgánech (hlízy, plody, semena, kořeny…).

9 Faktory ovlivňující fotosyntézu  1. vnější podmínky  Světlo  Teplota (ideální 15-25 °C)  Voda  Množství CO 2  2. vnitřní podmínky  Množství chlorofylu v rostlině  Stáří listů  Minerální výživa rostlin http://www.gify.nou.cz/kvety2.htm

10 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Simple_photosyntesis_overview_cs.pngAutor :Pajast Zjednodušené schéma fotosyntézy

11 Buněčné dýchání  Jeden z nejdůležitějších životních dějů všech živých organismů – člověka, rostlin, hub, živočichů.  Při něm se pomocí kyslíku rozkládají sacharidy a vzniká energie.  Tato energie se používá k vytvoření energeticky bohaté sloučenina – ATP. Odpadem při dýchání je voda a CO 2.

12 Použitá literatura  Chemie 9 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia Autoři PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Autoři PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007 Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007 ISBN 978-80-7238-584-3 ISBN 978-80-7238-584-3


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:"

Podobné prezentace


Reklamy Google