Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikola Holubová
1
VÝZNAM & PŘÍNOSY VÝVOJE V POTRAVINÁŘSKÉM PRŮMYSLU Doc. Ing. Michal Voldřich, CSc. Ing. Rudolf Ševčík, Ph.D. Ing. Jan Pivoňka, Ph.D.
2
Obsah prezentace Inovace, definice a marketing Vývoj potravin na úrovni podniku – požadavky standardů Potraviny nového typu Očekávané trendy ve vývoji potravin
3
Proč inovace? Zlepšení konkurenčního postavení: Produkty lépe vyhovují uživatelů (výrobek) X Produkty jsou levnější (produktivita) Co je inovace: Produkt je nový nebo je alespoň považován za nový Posouzení rozsahu inovace je subjektivní proces.
4
Členění inovací Inovace výrobkové Zlepšení stávajících výrobků Vývoj nových výrobků Inovace procesní Produktivita Snížení nákladů na vstupy Ochrana prostředí (pracovního i životního) Snížení zmetkovitosti
5
Výhody X Rizika Růst zisků (dočasný) Zlepšení image společnosti Získání postavení na trhu (inovované produkty se snadněji prodávají a otevírají tak dveře dalším produktům) Chráněnou inovaci je možné zpeněžit Náklady na vývoj inovace Investice do technologií Inovace je příliš brzy překonána Nejistota úspěchu inovace V potravinářství značná legislativní omezení
6
Inovativní X verikální marketing Obsazení nasycených trhů Tvorba nových kategorií výrobků Vyšší riziko Možnost dosažení vyšších tržeb Tvorba nových koncepcí Tvořící se trhy Obsazování rostoucích trhů Malé ale jisté přírůstky prodeje Nízké riziko Definování nových poslání
7
Inovace v podobě modifikací Změna funkčních nebo fyzikálních vlastností (zvýšení nebo snížení obsahu složek apod.) Změna velikosti balení Změna podoby balení Změna vnější úpravy výrobku Inovace spočívající v doplňcích Usnadnění koupě produktu
8
Inovace podstaty produktu Inovované produkty vznikají mimo předem definované kategorie (např. müsli tyčinky X müsli, cereálie s čokoládou, jogurtové nápoje apod.) Vytvoření nového trhu Významná konkurenční výhoda
9
Marketing inovací Zaměření inovace Trh Produkt Marketingový mix Potřeba – cílová skupina – využití produktu – produkt – trh – marketingový mix
10
Vývoj produktů a inovace technologií Požadavky standardů
11
Standardy pro potravinářský průmysl HACCP ISO 22 000 IFS verze 5 BRC verze 5 Tesco standard Jednotlivé standardy se velmi málo liší
12
Inovace výrobního postupu, surovin a materiálů Vývoj zcela nového výrobku Změna receptury Změna surovin Změna obalového materiálu Změna technologie, pořízení nového stroje Změna kontroly kvality a zdravotní nezávadnosti výrobku
13
Změna suroviny a obalového materiálu Dodržení legislativních požadavků Odsouhlasení specifikace s dodavateli- alergeny migrační testy Odsouhlasení specifikace s dodavateli- Pravidelná kontrola dodavatelů
14
Proč prověřovat dodavatele?
15
Nové technologie Stejné pravidla jako obalový materiál Materiály a předměty určené pro styk s potravinami – prohlášení o shodě - Migrační testy v akreditované laboratoři (ne starší 3 let)
16
Potraviny nového typu Možné úskalí při inovování
17
Potraviny nového typu Potraviny a složky, které dosud nebyly ve významné míře používány ve Společenství k lidské spotřebě: s novou nebo záměrně modifikovanou primární molekulární strukturou skládající se nebo izolované z mikroorganismů, hub nebo řas; skládající se z rostlin nebo izolované z rostlin a složky potravin izolované z živočichů, s výjimkou potravin a složek potravin získaných tradičními metodami šlechtění a chovu; potraviny a složky potravin, u nichž byl použit výrobní postup, který není běžně používán a který způsobuje významné změny ve složení nebo struktuře potravin nebo složek potravin, což ovlivňuje jejich výživovou hodnotu, metabolismus nebo obsah nežádoucích látek. PODLÉHAJÍ SCHVALOVÁNÍ
18
Trendy v oblasti PNT Fytosteroly Netradiční rostlinné produkty Netradiční bílkoviny Netradiční oleje Netradiční sacharidy Netradiční antioxidanty
19
Předpokládaný vývoj v oblasti potravinářství Technologická platforma pro potraviny
20
Cíle potravinářského výzkumu Zlepšení zdravotního stavu a blahobytu obyvatelstva Prohloubení důvěry spotřebitelů v potravinový řetězec Udržitelná a etická výroba Zajištění dostatečného množství potravin
21
Priority ČTP Potraviny a zdraví Kvalita potravin Potraviny a spotřebitel Bezpečnost potravin
22
Trendy v oblasti technologií Konzervace potravin Vysoký tlak Vysokopulzní elektrické pole Světelné záblesky Bakteriofágy Aktivní obalové prvky Inteligentní obaly MAP
23
Funkční potraviny Cíle: Odstranění nežádoucích složek (např.: alergizující bílkoviny) Zvýšení obsahu přírodních složek se zdravotními benefity Zlepšení využitelnosti jednotlivých složek potravin Prostředky: Funkční potraviny Nutraceutika Fytochemikálie Mikroenkapsulace složek Probiotika, prebiotika, symbiotika
24
Potraviny a spotřebitel Vnímání kvality potraviny spotřebitelem Pravdivé informování spotřebitelů Odstranění předsudků i falešně pozitivního vnímání Vývoj „zdravých“ potravin na bázi: „Healthy choice is easy choice“ Personalizované potraviny
25
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.