Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286."— Transkript prezentace:

1 Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286

2 Předškolní dítě a jeho vztah ke knize dle Vl. Gebhartové neliterární podoba dospělý prostředník kniha jako hračka tři fáze předčtenářského období

3 Zdeněk Helas: Charakteristika dnešního dítěte předškolního věku „V prvních letech života se s dalekosáhlými důsledky pro další věkové období a často celý život rozhoduje o tom, bude-li dítě s to přijímat lásku druhých osob a milovat druhé osoby. Bude-li cítit potřebu vrůstat do mezilidských vztahů nebo spíše se jim vyhýbat. Bude-li se lidí spíše bát nebo bude-li po nich toužit.“

4 Proměny dětského čtenářství dle O. Chaloupky věkové vymezení knihy – pouze přibližné psychologická etapizace ontogeneze identifikace, anticipace, kompenzace percepce, kontemplace, perseverace synkretický/fyziognomický přístup naivní realismus

5 Počátek školní docházky socializace závislost x emancipace fantazie introvertní x extrovertní „Má-li fantazie dítěte plnit své poslání v rozvoji dítěte, je pro ni rozhodující úroveň a kvalita stimulace. Není-li tato stimulace přiměřená, chybí posléze fantazii dítěte aktivizační a formativní smysl, dětská fantazie stagnuje, retarduje, stává se neplodnou, neúčinnou a také neuspokojivou.“ (Otakar Chaloupka)

6 předškolní/počátek školního věku ◦psychické dispozice ◦vstupní fáze (nemůže být opakována) ◦konstitutivní význam prepubescence ◦synkretický přístup vystřídán naivním realismem ◦rozlišuje mezi povinnostmi a zájmy ◦motivace k četbě emociální, prožitková ◦vzory ◦literatura koresponduje s jeho potřebami

7 Fáze čtenářské erupce rozhodující význam čtenářská vášeň zájem o příběhovou jedinečnost a syžetový spád identifikace, anticipace čtenářskými postoji se blíží dospělému

8 v každém z těchto období může nastat chyba -> překrytí přirozené chuti dítěte číst -> oslabení spontánní potřeby číst

9 Fáze rozvoje dětského čtenářství dle A. Kreislové, J. Kopála první fáze dětského čtenářství (protočtenářské období) ◦mladší předčtenářský věk: 1.-3. rok věku dítěte ◦starší předčtenářský věk: 4.-6. rok věku dítěte poslechová fáze leporela, omalovánky

10 Druhá fáze rozvoje dětského čtenářství od šesti do osmi let -> hlasité čtení od devíti do deseti či jedenácti let -> tiché čtení poezie pro děti, drobnější epické útvary, knížky prvního čtení

11 Třetí fáze rozvoje dětského čtenářství od jedenácti do patnácti let věku pubescentní diferenciace čtenářských zájmů odklon zájmu o poezii (apoetický věk)

12 Dítě v procesu literární komunikace; interkomunikační činitelé rodina učitelé a škola vrstevníci a kamarádi knihovny a knihovníci knihkupectví internet film časopisy, literární kritika

13 Studijní literatura CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. 1. vyd. 103 s. KRAMPLOVÁ, Iveta; POTUŽNÍKOVÁ, Iveta. Jak (se) učí číst. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. 1. vyd. 95 s. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Vyd. 1. Brno : Host, 2008. 207 s. ISBN 978-80-7294-270- 1 (Host), ISBN 978-80-7050-554-0 (NK ČR). S. 35.ISBN 978-80-7294-270- 1ISBN 978-80-7050-554-0 VĚŘÍŠOVÁ, Irena. Kudy vede cesta ke čtenáři? : rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha : GAC, 2007. Vyd. 1. 218 s.

14 Další studijní literatura: Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007. 82 s. Ladění. Blažek, J., Nedvěd, L., Pospíšilová, M. http://www.inflow.cz/ctenarstviknihovnacz-aneb-knihy-nekousou Gejgušová, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. 117 s. Höflerová, Eva, ed. a Doupalová, Eva, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: problematika tvorby pro děti a mládež a její recepce na konci 20. století: Sborník. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. 93 s. Novák, Radomil, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: svoboda jazyka - jazyk svobody. Sborník. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2012. 275 s. http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/deti- mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/deti- mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html


Stáhnout ppt "Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286."

Podobné prezentace


Reklamy Google