Spála růžokvětých Erwinia amylovora.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Linking Words and phrases
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
LINKING WORDS ‒ for similar or opposing ideas
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P1 _ 2.17 Tematická oblast: Festivals and Celebrations FAMILY CELEBRATIONS IN THE CZECH REPUBLIC Typ: DUM - kombinovaný.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Present Perfect Tense and Past Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK451 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník.
Christmas in the UK VY_32_INOVACE_02-57 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Anglický jazyk Tematický okruh: Cvičení.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
GE - Vyšší kvalita výuky
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
Revize MGA/Aktualizace AGA
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
The distribution of plants, where can plants grow
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Spála růžokvětých Erwinia amylovora

Charakteristika patogena: Rovné tyčinky s okrouhlým koncem 0,5-1,0 x 1,0-3,0 μm Gram negatiní nesporulující Pohyblivé pomomocí peritrichálních bičíků Na 5% sacharozovém mediu po 2-3 dnrch 27°c jsou kolonie typicky bílé, vypouklé mukoidní, s hustým vločkovitým středem Fakultativní aerobie Optimální teploty pro vývoj 21-28°C

Hostitelský okruh Teoreticky všechny Rosaceae Prakticky mají význam jen některé plodiny: Hloh, jeřáb, jabloň, hrušeň, částečně i maliník, ostružiník, slivoň

Příznaky na různých částech rostlin Infikované květy vodnatí, vadnou, sesychají a hnědnou. Listy v několika hodinách usychají hnědnou až černají, svinují se. Letorosty vodnatějí, později se zbarvují hnědočerveně, usychají a svrašťují se. Jejich vrcholy vadnou a hákovitě se zahýbají. Korové pletivo výhonů vodnatí, nekrotizuje a zbarvuje se červenohnědě, patrné na podélném řezu. Na podzim korové pletivo mírně vpadne.Okraje mohou praskat. Plody, které jsou napadeny vykazují příznaky vodnatých skvrn, a tvorby bakteriálního slizu. V průběhu léta se na napadených orgánech vytváří lepkavé bílé kapky slizu, jež později hnědnou a tuhnou.

Květy a plůdky

Letorosty

Plody

Korové pletivo

Poškození celých rostlin

Diagnostika Vyplývá z možnosti sledovat bakteriální kolonie na živném mediu a jejich morfologických znaků při mikroskopii.

Diagnostika Biochemické testy Serologické testy Aglutinační testy Imunofluorescence Test patogenity Bakteriofágový test Chromatografie mastných kyselin Stanovení aminopeptidázové aktivity

Vývojový cyklus

Ochrana rostlin Preventivní Kurativní Kranténní opatření vnitřní a vnější, zejména pak opatření proti šíření patogena. (ohlašovací povinnost, odstranění hlohů napadených, omezení přesunů včelstev, kontrola sadů, vhodný řez). Opatření před výsadbou Hnojení, závlaha, kultivace půdy Kurativní Kurativní řez stromů Chemická ochrana (měďnaté přípravky, pozor na fytotoxicitu) Antibiotika Insekticidy Biologická ochrana Žádné z těchto opatření však není univerzální, je nutné přihlížet k mnoha faktorům, i přes snahu zabránit devastujícímu účinku spály, někdy nelze nic než přihlížet.

Snížení množství primárního inokula Prevence infekce květů Redukce napadení letorostů One of the most promising developments for shoot blight control is a gibberellic acid synthesis inhibitor called Apogee™ (prohexadione-calcium, BASF) which appears to be on a 'fast track' for registration either this year or next. Excellent results in limiting shoot blight has been developed in Michigan (Al Jones, Michigan State Univ.) and Virginia (Keith Yoder, Virginia Tech) on the use of this material in one or two applications beginning at petal fall. There are few 'magic silver bullets' in plant disease management, however, so that even if Apogee™ does become available soon, it will still be important to continue all basic efforts to reduce the number and distribution of inoculum sources as outlined above. Prořezávání na podzim Aplikace mědnatých přípravků před květem Výběr podnože Snížení množství sekundárního inokula

Prevence infekce květů The prevention of blossom infections has always been and will always be a major emphasis in any fire blight management program. In the past, even the most conservative approaches such as the routine application of 3 to 4 streptomycin antibiotic sprays during the bloom period sometimes failed for unexplained reasons. Now, with the Maryblyt™ program, infection events can be predicted accurately and far enough in advance to allow antibiotic treatments to be made on the day before or the day of an anticipated event so that the level of control is improved and, very often, while using only 1 or 2 and sometimes no sprays in a season. If streptomycin cannot be applied before infection, it can still provide up to 90 percent control if applied 24 to 48 hours after infection which, depending upon the number of blossoms present can still mean a considerable loss and many sources of inoculum for secondary infections. Blight Ban™, a biological control formulation using the bacterium, Pseudomonas fluorescens A-506, which aggressively competes for space on flower stigmas with the pathogen, E. amylovora is also registered for use on apples and pears. To be effective, however, Blight Ban™ needs to be applied 1 or 2 times each season, regardless of whether infection events occur. This biocontrol organism is not effective if it arrives on stigma surfaces at the same time or after the pathogen gets there. Tests using this material in the Mid-Atlantic area have not provided consistent control when compared with streptomycin programs. Another chemical option which is not yet registered for use is Actigard™ (Novartis). This material works very differently than other materials in that it induces the host tree's normal resistance mechanisms to become operable early and shows some promise for fire blight blossom blight control, especially where streptomycin resistance may be a problem. Like biocontrol agents, however, Actigard™ will also need to be applied each season regardless of any immediate risk of infection because it needs about 5 to 7days lead time.

Snížení množství 1 inch- 2,54 cm sekundárního inokula As fire blight epidemics get underway, the number of secondary infections increases rapidly because each infection site supplies additional inoculum for dispersal throughout orchards by wind, water and insects. Even where blossom blight does not occur or is well controlled, vegetative shoot infections can still cause much damage to the tree including a loss of total bearing surface. Cutting out or breaking off infected shoots has been tried often, but its effectiveness has always been questioned because some years it seems to work and some years it seems to fail miserably. There is also the preconceived notion that when cutting has to be done the amount of cutting required is neither practical or economical because of the time and labor required. In truth, cutting out active infections can be extremely effective if done at the right time and in the right way. Cutting out active infections. To be effective in slowing the current season's epidemic, cutting must begin as soon as early symptoms appear. The late Ron Covey in Washington state demonstrated that delaying the first of several cutting efforts by two weeks resulted in the removal of six times more wood than where cutting was begun immediately. 'Early', in this sense, means as soon as wilt symptoms are apparent and before significant necrosis develops. One reason for this is that even before shoot tips wilt, droplets of bacterial ooze are often present on otherwise symptomless shoots and these are sources of inoculum for further dispersal. One advantage of the Maryblyt™ program is that it has proven to be quite accurate (+ 0-2 days) in predicting the early appearance of blossom, canker, shoot and trauma blight symptoms so that orchard monitoring and cutting operations can be anticipated. How the cuts are made is also important and has a substantial amount to do with how much carryover inoculum will be available the following year. Conventional recommendations often suggest that cuts be made 8 to 12 inches below the leading edge of symptoms and that cutting tools be surface sterilized with copper materials or alcohol between each cut. We've found the bacterial pathogen as far as 9 feet back on a branch with a single terminal shoot tip infection. This is far beyond the limit where most growers want to or is necessary to cut. In addition, because the bacteria are already internal in the infected limb, the sterilization of tools between cuts is of little practical value.

When infected shoots and branches are removed, living cells are cut and bruised, allowing their contents to be readily available for immediate colonization by the bacteria already present in xylem tissues so that small cankers (1/4-inch or less) forms around many cuts regardless of whether tools are sterilized. As this infection progresses into healthy wood where reserve carbohydrate levels exceed those of the bacterial ooze, water is denied the bacteria and canker extension stops. If cuts are made back to the next healthy branch union following conventional practice, this small canker will remain in the orchard and provide primary inoculum for next year's epidemic. Through a process I call "ugly stub" cutting, cuts are still made 8 to 12 inches below visible symptoms, but always into 2-year or older wood (high carbohydrates) and then leaving a 4- to 5-inch naked stub above the next leaf, spur or branch. Although small cankers will still form around a significant number of these cuts, the ugly stubs can be easily recognized during the dormant pruning operation and removed at that time. A number of growers adopting this practice on a regular basis routinely spray paint the ugly stub bright orange so that they can be more easily located during the winter. This procedure is an important step in that it removes sources of inoculum in the orchard quickly which reduces the rate at which secondary infections occur and it has longer term effects in that fewer cankers are left in the orchard to fuel next year's epidemic. It also has the very practical advantage of being much faster in that the tedious job of sterilizing tools between cuts is not necessary so long as the only consideration at the time is the removal of infected shoots. This last caution is important because such cutting forays should never be combined with routine summer pruning efforts.

Degree of Susceptibility Varietal susceptibility to fire blight. Host Degree of Susceptibility Extreme Moderate Resistant Apple Braeburn Fuji Gala Jonathan Lodi Rome Beauty Yellow Transparent Early McIntosh Granny Smith Grimes Golden Golden Delicious Jonafree Jonagold Missouri Pippin Sharon Red Delicious Winesap Haralson Liberty Prima Priscilla Redfree Pear Aurora Bartlett Bosc Clapp's Favorite Comice Max-Red Bartlett Starkrimson Winter Nallis Anjou Dawn Douglas Kieffer Seckel Sparklett Harrow Delight Magness Moonglow Starking Delicious (Maxine)

Vliv faktorů na vznik infekce Monitoring výskytu Vliv faktorů na vznik infekce Vnitřní faktory: Rezistence x náchylnost stáří napadaných pletiv dusík a jeho zastoupení Vnější faktory: meteorologické faktory teplota, déšť, vlhko, kroupy půdní faktory (kolísání vlhkosti, výživa, pH) řez stromů

Monitoring v době primární infekce JARO Monitoring na podzim Monitoring v době primární infekce JARO Rostliny vykazují přítomnost typických příznaků Sledování počasních činitelů Zničení napadených stromů či jejich kurativní řez ošetření rostlin

Různé přístupy pro signalizaci chemického ošetření proti spále růžokvětých Kromě meteorologických faktorů je nutné brát v úvahu i fenofázi rostliny a konrétní podmínky stanoviště. Millsův systém 18°C a vlhkost 70% Powellův systém Po posledním nočním mrazu se načítá minimálně 16,5 °C z denních průměrů nad 18°C SET. Kalifornský předpovědní systém Monitoring epifitních bakterií v květech.

DDH (daily degree hours) Systém dle Billingové DDH (daily degree hours) MARYBLYT™ MIS Cougarblight model

Systém dle Billingové Stanovení potenciálních dnů infekce a rychlosti vývoje. Přehledový graf vývoje během vegetace. Pro vznik infekce je nejdůležitějším faktorem zdvojnásobení počtu přezimujících bakterií

Cougarblight model °F = °C x 9/5 + 32 °C = (°F - 32) x 5/9 Na základě denních stupňů a odpovídající růstové křivky bakteriálních kolonií lze predikovat růst BC kolonií na květech. Tato křivka vznikla na základě laboratorních testů růstu patogena, teploty jsou akumulovány od doby kdy je dosaženo minima 15,5 °C. Ve chvíli, kdy suma denních stupňů dosáhne cca 260, lze předpokládat zahájení infekčního procesu. Maximálního infekčního tlaku je pak dosaženo v době kdy suma denních stupňů dosáhne 426. Jistě že realita je závislá na potenciálním napadení, které je funkcí přezimujících bakterií v sadu. °F = °C x 9/5 + 32 °C = (°F - 32) x 5/9

°F = °C x 9/5 + 32 °C = (°F - 32) x 5/9 Date DAILY HIGH TEMP LOW TEMP.  DAILY DEGR.Hrs. (CHART)  4- DAY TOTAL DEGR. HOURS  RAIN/ BLOSSOMS WET?  COMMENTS:  4/14  63 49 9   9    4/15  61 44 2  11  4/16  68 43 33  44  Full Bloom Pear  4/17  69 40 42  86  4/18  70 52 129  1st Bloom Apple  4/19  74 48 100  227  4/20  77 146  340  4/21  82 47 228 526  4/22  78 45 162 636  Rain Shower  Infection occurred  4/23  71  62 598  Apple Full Bloom  4/24  64  10 462  4/25  60  0 234 °F = °C x 9/5 + 32 °C = (°F - 32) x 5/9

Jako příklad jednoho z modelů lze považovat model využívající výpočet DDH (daily degree hours). V průběhu dní je sledována teplota minimální a maximální viz výše. K vytvoření předpovědního modelu na této úrovni je nutné sledovat danou lokalitu i několik let a disponovat informacemi o stupni na¨padení. °F = °C x 9/5 + 32 °C = (°F - 32) x 5/9

Predictive Model for Fire Blight Infection* and Symptom Development MARYBLYT™ Predictive Model for Fire Blight Infection* and Symptom Development * Infection via blossoms. The following codes represent RISK ESTIMATES for blossom infection: “0” = little or no probability of infection; “L” = low probability of infection; “L-M” = low risk of infection unless blight was local last year; “M” = moderate risk of infection; “M-H” = moderate risk of infection unless blight was local last year; "H" = high probability of infection; “I” = an infection has probably taken place.   Recent Risk Estimates Forecasted Risk Estimates Orchard Sites (Counties) 2 days ago (4/23/05) Yesterday (4/24/05) Today (4/25/05) Tomorrow (4/26/05) 4/27/05 Logan (Cache) Perry (Box Elder) L M Kaysville (Davis) SLC (Salt Lake) H Provo (Utah) Payson (Utah)

Situace v ČR Většina území vykazuje přítomnost Erwinia amylovora, monitoringem se provádí na stanici VURV ve Slaném, již několik let je upravován a optimalizován model Billingové. Výstup byl upraven o srážky a z toho vyplývající ovlhčení listů. MIS- program pro monitoring umožňuje charakterizovat optimální dny vývoje a tudíž i ošetření.