INOVATIVNÍ METODY VÝUKY v projektu „Nebojme se změny“ "Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky." INOVATIVNÍ METODY VÝUKY v projektu „Nebojme se změny“ Německý jazyk- tříletý učební obor Prodavač 3. ročník Bc. Monika Švrčková, č. 259
Téma: Wohnen Rozsah: 3 vyučovací hodiny
Forma: Stacionární učení
Vyučovací metody: Skupinová práce Práce s neznámým textem Využívání slovníku Řízený rozhovor Hodnocení a sebehodnocení
Cíl vyučování: Procvičení a rozšíření slovní zásoby Nácvik popisu místností a činností v domě Orientace v inzerci s byty Gramatika: užití předložek se 3. a 4. pádem ve spojení s otázkami „wo, wohin?“
PŘÍPRAVA: Zopakování a rozšíření slovní zásoby, týkající se tématu Zopakování místních předložek a jejich užívání Práce s učebnicí
PŘÍPRAVA: Možnosti bydlení. Dům, vlastní byt, byt v pronájmu, zahrada Ceny bydlení, domů Bydlení ve městě , na vesnici Rozhovory, týkající se koupě, pronájmu bydlení
POMŮCKY: Pracovní listy Psací potřeby Slovník
Způsob práce: Je vytvořeno 7 stanic - 7 lavic s předem připravenými úkoly. Žáci pracují stále ve dvojicích. Střídají se u jednotlivých stanic, plní úkoly dle pokynů v německém jazyce. Řešení dle pokynů zapisují do pracovních listů tak, aby bylo možné je později zhodnotit. Všem jsou k dispozici slovníky.
ÚKOL 1 : Das Einfamilienhaus Žáci vkládají do připraveného plánku domu jednotlivé místnosti s německými názvy, schéma domu překreslují do pracovních listů.
ÚKOL 2 : Bei uns zu Hause. Žáci zodpovídají otázky dle připraveného obrázku , své odpovědi si zaznamenávají do PL: Wo sitzt der Hund? Wo ist der Ball? Wohin gibt Vati das Auto? Wo steht das Fahrrad? Wohin gehen Kinder schlafen? Wo arbeiten die Eltern? Wo steht der Baum? Wohin legt man die Kleidung und Schuhe ab? Wo kocht Mutti?
ÚKOL 3: Würfelspiel. Hra s kostkou: 1. hráč si táhne sloveso na obrázku ( kartičky s vyobrazením činností). 2. hráč hodí kostkou, číslo udává osobu podmětu věty. 1. hráč utvoří větu. 2. hráč ji opraví. Dále si vymění role.
ÚKOL 4: Lückentext. Text na doplňování: Das Buch liegt ……Tisch. Ich bin …… Bad. Die Katze schläft …… Haus Ich lege das T- Shirt ……Schrank. Peter geht ……Kinderzimmer. Die Kinder müssen um 8 Uhr……. Bett sein. Stelle das Fahrrad ……Garage!
ÚKOL 5: Wortfolge. Tvořte věty: Žáci sestavují z nastříhaných slov věty, dbají na pořádek slov ve větě. Wir wohnen in der Dreizimmerwohnung. Du siehst jeden Tag fern. Ich muss meiner Mutti zu Hause helfen. Unsere Kinder sollen noch aufräumen. Oma interessiert sich für alle Blumen.
ÚKOL 6: Mietmarkt - Sie suchen eine Wohnung. Welche Anzeige passt? Žáci se orientují v předložených inzerátech s nabídkami bydlení, s pomocí slovníku překládají, snaží se najít vyhovující byt.
MIETMARKT Zimmer frei! In Hamburg, 20qm, ruhig, mit Balkon,190E, 3 Monatsmieten Kaution, ab sofort. Tel. 0125/29293654 Student sucht in Hamburg dringend 1 Zimmer-Wohnung bis 250E warm, ab 01.04., Tel. 0355/22115445 Wohnen auf Zeit. Hamburg. Voll möbliertes 1-Zi- Apartment zu vermieten, großer Wohnraum,74 E pro Person/ Woche, Tel. 017/5869321 Schöne 2-Zi-Wohnung,in Hamburg, zentrale Lage, 350 E, +Nebenkosten 50 E, ab sofort. Tel. 0335/87411232 Hamburg,Glaserstraße, mitten in der City: sehr schöne 4-Zi- Wohnung im Dachgeschoß. 85qm Wohnfläche.1000 E+NK. Tel. 0335/58322114 Ich vermiete 2- Zi- Wohnung, 200E +NK, Hamburg, preiswert, nicht möbliert , 45qm, Balkon. Tel. 0225/88556633.
ÚKOL 7: Mietmarkt – Zimmer frei! Žáci vytvářejí vlastní nabídku pronájmu části svého bytu na určitou dobu. Tvorba inzerátu.
HODNOCENÍ Ke zhodnocení a korekci prací došlo během třetí závěrečné hodiny formou společné opravy. Při prezentaci jednotlivých vypracovaných úkolů žáky byly společně vyhledány a opraveny chyby. Podařilo se procvičit a rozšířit slovní zásobu týkající se tématu, základně se zorientovat v inzerci s byty. Žáci byli schopni vybrat si z inzerce bydlení i vytvořit vlastní nabídku na pronájem bytu. Žáci úspěšně vyhledávali neznámé výrazy ve slovníku.
Využitelnost metody: Během práce formou stacionárního učení dochází k aktivnímu zapojení všech žáků. Ve dvojicích spolupracují, reagují spontánněji a přirozeně využívají nabytých vědomostí. Při použití netradiční formy vyučování je možno pozorovat radost ze splněných úkolů a vytržením z navyklých stereotypů je možno značně zvýšit aktivitu žáků.
Použitá literatura: Fraus, Ing. Jiří Fraus a kol.: Německo- český, česko- německý slovník, Fraus, Ing. Jiří Fraus a kol.: Schritte International 1, Hueber Verlag, Dusilová a kol.: Sprechen Sie Deutsch? 1, Polygot, Doris Start mit Max 2 (Bilder)