Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MALÍŘSTVÍ S KŘESŤANSKÝMI MOTIVY V ČESKÉ REPUBLICE
Advertisements

Průlet liturgickým rokem
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Michelangelo Buonarotti
Gotická kultura.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Průlet liturgickým rokem
Prostor v barokním umění
Věřím v Ducha.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Ikonostas Otevřená kniha o Božím díle spásy. Ikonostas je tvořen ikonami, které připomínají Boží dílo v dějinách spásy. Ukázky z tzv. svátkové řady:
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Architektura tužkou a ve 3D
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Ikonostas Otevřená kniha o Božím díle spásy. Ikonostas je tvořen ikonami, které připomínají Boží dílo v dějinách spásy.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Architektura tužkou a ve 3D
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zobrazení prostoru a optické iluze. Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
LEONARDO DA VINCI – Svatá Anna samotřetí
POSTIMPRESIONISMUS – pracovní sešit
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Svoboda vede lid na barikády
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
Fresky v kapli Arena Giotto di Bondone
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Apollo a Marsyas Tizian
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
De Civitate Dei Rozbor ilustrací
Athénská škola Raffael Santi
Neděle na La Grande Jatte
ve tvorbě Ladislava Šalouna
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
Josef Čapek proti zkáze
Občané z Calais Auguste Rodin
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. MASACCIO – Nejsvětější Trojice VY_32_INOVACE_ února 2014

Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1428, freska, 667 x 317 cm, Santa Maria Novella, Florencie, Itálie 1

Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte. Jaký odkaz skrývá obraz?

„Co jste vy, byl jsem kdysi já, a co jsem já, budete i vy“. Pokuste se o interpretaci myšlenky.

5 03 Golgota : ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… 4. Vyhledej, co znamená golgota. Přemýšlej o souvislostech a významu díla. Místo na tvé poznámky: ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… …………………………………………………………

Jak se jmenují jednotlivé postavy z obrazu?

7 03 Masacciova freska vytváří „dvojí kapli Golgoty“ – tradiční středověké téma. (Golgota je místo, kde byl Kristus ukřižován). Hrob Adama představuje dolní část fresky, symbolizuje hříchy člověka. V prostoru nad ním se odehrává Kristovo Ukřižování. Společně pak tyto prvky symbolizují vykoupení člověka. Modlitby dvou postav klečících vně kaple, s přispěním Panny Marie a sv. Jana Evangelisty, pomáhají duši pochopit tajemství Trojice a dosáhnout spasení. Ačkoli jde na jedné úrovni o zobrazení Trojice, trojjediného spojení Boha Otce, Syna Ježíše a Ducha svatého (později znázorněného holubicí), freska je současně portrétem objednatelů. Domenico Lenzi a jeho manželka, zobrazení jako zbožní přihlížející na vnějším okraji fresky, si objednali tuto nástěnnou malbu pro rodinnou pohřební kapli v Santa Maria Novella. Nejpozoruhodnější je však na tomto díle způsob, jakým používá jednoúběžníkovou perspektivu jako prostředek zorganizování kompozice obrazu. Kristovo tělo je umístěno v architektonickém okolí takovým způsobem, že je třeba je číst jako jedinou geometrickou postavu v komplexním perspektivním schématu.

8 03 Adamova kostra spočívá na hrobě, provázená epitafem „Co jste vy, byl jsem kdysi já, a co jsem já, budete i vy“. Malíř využil jak přirozeného denního světla, které ozařovalo jeho fresku, tak perspektivního iluzionismu, aby dodal dílu sochařské autentičnosti. Perspektiva ve skutečnosti vrhá kostlivce do prostoru chrámu.

9 03 Masacciova freska Nejsvětější Trojice v chrámu Santa Maria Novella ve Florencii je jednou z prvních maleb, v nichž byla nekompromisně aplikována lineární perspektiva. Přesvědčivá iluze dvojúrovňové kaple inspirovala Masacciova životopisce Vasariho k poznámce, že se zdá, že ve stěně, na níž byla freska namalována, „jsou díry“. Masaccio však zahaluje architektonické detaily stínem, čímž do přísné geometrie vnáší tajemství Trojice (trojjediné postavy Boha – Otce, Syna a Ducha svatého). 12

10 03 Perspektiva rozděluje tento prostor ve dva: posvátný prostor klenuté kaple a obyčejný prostor, který klečící postavy a kostlivec sdílejí s pozorovatelem. V obou se ortogonály sbíhají v nízkém úběžníku (Ú) v rovině očí – Panna Maria, sv. Jan a Kristus jsou zachyceni v pohledu zespoda, Bůh – všudypřítomný – je zobrazen čelně.

11 03 Použité zdroje: Obrázky: [1] SAILKO. Masaccio, trinità [online] [cit ]. Dostupné z: [2] COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN