Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. MASACCIO – Nejsvětější Trojice VY_32_INOVACE_ února 2014
Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1428, freska, 667 x 317 cm, Santa Maria Novella, Florencie, Itálie 1
Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte. Jaký odkaz skrývá obraz?
„Co jste vy, byl jsem kdysi já, a co jsem já, budete i vy“. Pokuste se o interpretaci myšlenky.
5 03 Golgota : ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… 4. Vyhledej, co znamená golgota. Přemýšlej o souvislostech a významu díla. Místo na tvé poznámky: ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… …………………………………………………………
Jak se jmenují jednotlivé postavy z obrazu?
7 03 Masacciova freska vytváří „dvojí kapli Golgoty“ – tradiční středověké téma. (Golgota je místo, kde byl Kristus ukřižován). Hrob Adama představuje dolní část fresky, symbolizuje hříchy člověka. V prostoru nad ním se odehrává Kristovo Ukřižování. Společně pak tyto prvky symbolizují vykoupení člověka. Modlitby dvou postav klečících vně kaple, s přispěním Panny Marie a sv. Jana Evangelisty, pomáhají duši pochopit tajemství Trojice a dosáhnout spasení. Ačkoli jde na jedné úrovni o zobrazení Trojice, trojjediného spojení Boha Otce, Syna Ježíše a Ducha svatého (později znázorněného holubicí), freska je současně portrétem objednatelů. Domenico Lenzi a jeho manželka, zobrazení jako zbožní přihlížející na vnějším okraji fresky, si objednali tuto nástěnnou malbu pro rodinnou pohřební kapli v Santa Maria Novella. Nejpozoruhodnější je však na tomto díle způsob, jakým používá jednoúběžníkovou perspektivu jako prostředek zorganizování kompozice obrazu. Kristovo tělo je umístěno v architektonickém okolí takovým způsobem, že je třeba je číst jako jedinou geometrickou postavu v komplexním perspektivním schématu.
8 03 Adamova kostra spočívá na hrobě, provázená epitafem „Co jste vy, byl jsem kdysi já, a co jsem já, budete i vy“. Malíř využil jak přirozeného denního světla, které ozařovalo jeho fresku, tak perspektivního iluzionismu, aby dodal dílu sochařské autentičnosti. Perspektiva ve skutečnosti vrhá kostlivce do prostoru chrámu.
9 03 Masacciova freska Nejsvětější Trojice v chrámu Santa Maria Novella ve Florencii je jednou z prvních maleb, v nichž byla nekompromisně aplikována lineární perspektiva. Přesvědčivá iluze dvojúrovňové kaple inspirovala Masacciova životopisce Vasariho k poznámce, že se zdá, že ve stěně, na níž byla freska namalována, „jsou díry“. Masaccio však zahaluje architektonické detaily stínem, čímž do přísné geometrie vnáší tajemství Trojice (trojjediné postavy Boha – Otce, Syna a Ducha svatého). 12
10 03 Perspektiva rozděluje tento prostor ve dva: posvátný prostor klenuté kaple a obyčejný prostor, který klečící postavy a kostlivec sdílejí s pozorovatelem. V obou se ortogonály sbíhají v nízkém úběžníku (Ú) v rovině očí – Panna Maria, sv. Jan a Kristus jsou zachyceni v pohledu zespoda, Bůh – všudypřítomný – je zobrazen čelně.
11 03 Použité zdroje: Obrázky: [1] SAILKO. Masaccio, trinità [online] [cit ]. Dostupné z: [2] COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN