Témata a metodiky měření Králický Sněžník 8-13.2. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přirozená retence a akumulace (RaA) vod
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6- podnebi_CR
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Povětrnostní podmínky
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
KLIMATICKÉ VLIVY A TEPLOTECHNICKÉ
VODA A VODNÍ REŽIM V ZEMINÁCH PODLOŽÍ
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA Fakulta aplikovaných věd Semestrální práce z předmětu Matematické modelování NESATCIONÁRNÍ VEDENÍ TEPLA – POROVNÁNÍ VÝPOČTU S.
Databáze DIADEM – příklad užití Určete pomocí databáze DIADEM vlastnosti směsi při 25 o C a 101,3 kPa: Vzduch:92,3 mol. % Benzen:7,7 mol. % Určete hustotu,
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
Voda Rozdělení vody: -pevné - led a sníh -kapalné – voda
Na těleso ponořené do kapaliny působí tlakové síly
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
LEDOVCE.
Abiotické faktory prostředí
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Jan Synek Lukáš Bocan Jiří Kratochvíl Hana Kadlecová.
Klasifikace singularit. Singularity liniové – Uzavřené – Otevřené Lze modelovat pomocí předurčených hran Singularity bodové Singularity plošné – Převisy.
Izobarický a adiabatický děj
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Přírodovědný stacionář JEDOVNICE
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
Struktura a vlastnosti kapalin
Normální rozdělení a ověření normality dat
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
TEPLOTNÍ OBJEMOVÁ ROZTAŽNOST
Působení ekologických faktorů
HMYZÍ HERBIVOŘI NA KOPŘIVĚ
Model rozložení sněhové pokrývky v povodí vodárenské nádrže Šance Zpracovává : Bc. Jiří Juroš Vedoucí : doc. Dr. Ing. Jiří Horák Diplomová práce.
STONEK.
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
Výpočet hustoty látky Hustotu látky můžeme vypočítat, známe-li hmotnost a objem tělesa, které je z dané látky zhotoveno. Vzorec pro výpočet hustoty je:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Model rozložení sněhové pokrývky v povodí vodárenské nádrže Šance
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
Hustota a její měření.
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Fyzika hrou-opakování II.
zpracovaný v rámci projektu
Ekologická fyziologie či fyziologická ekologie fotosyntézy
zpracovaný v rámci projektu
Zpracovatel dat: Ing. Roman Musil
Vegetace a sníh.
Kolmé hranoly, ich objem a povrch
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
SPJ TEPELNÁ DYNAMIKA BUDOV V LETNÍM OBDOBÍ
Porovnání bodových srážkových úhrnů s údaji zvážených objemů z odběrových zařízení pro čisté srážky a srážky se spadem aneb kontrola kvality měření objemů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
Vyšší rostliny Teplota ve vztahu k fotosyntéze
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_15-02
Třída 3.A 18. hodina.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Fyzika hrou-opakování II.
Půdy.
Transkript prezentace:

Témata a metodiky měření Králický Sněžník

Seznam úloh 1. Mikroklimatická měření, energetická bilance a vlastnosti sněhové pokrývky (kolektivně) 2. Distribuce sněhové pokrývky (J. Vojta) 3. Zimní ekofyziologie rostlin (P. Sklenář) 4. Zimní hydrobiologie (M. Černý) 5. Bílou stopou (M. Černý) 6. Zimní kryobiologie (L. Nedbalová)

1. Mikroklimatická měření a vlastnosti sněhové pokrývky Mikroklimatické rozdíly na výškovém gradientu a svazích různé orientace teplotní mikroklima nad a pod sněhovou pokrývkou

Noční měření

1. Mikroklimatická měření a vlastnosti sněhové pokrývky Kopaná sněhová sonda → profil, stratigrafie, vlastnosti jednotlivých vrstev hustota sněhu: kopeckého válečky (100 cm 3 ), hmotnost → ρ = m/V (prašan 0.05–0.1 g/cm 3 (50–100 kg/m 3 ), firn 0.4 g/cm 3, čistý led 0.92 g/cm 3 ) tepelný index izolace – izolační kapacita sněhové pokrývky, I T = Σ(z/G); z je výška (cm) a G je hustota (g/cm 3 ) jednotlivých vrstev teplotní gradient – staniční teploměry/jehlové termočlánky, po 10(–20) cm, většinou v rozmezí 0.2°–0.3°C/cm vodní ekvivalent sněhové pokrývky – Σ(hmotnost sněhu x výška vrstvy) vodní obsah sněhu – vizuálně (objemová %) tvrdost sněhu – jednotlivé vrstvy, tzv. ruční test (standardně kladivová sonda) tvar a velikost sněhových zrn

2. Distribuce sněhové pokrývky Výška sněhové pokrývky v závislosti na topografii terénu pravidelná síť bodů (GPS) lavinové sondy, 5 vpichů v každém bodě projekce do digitálního modelu terénu, porovnání s výsledky z roku 2006

3. Zimní ekofyziologie rostlin Tolerance mrazu – přítomnost extracelulárního ledu –1. a 2. exoterma – tvorba extracelulárního ledu (~ –5°C) Vodní bilance – chionofóbní vs. chionofilní druhy (stanoviště)

Tolerance mrazu Větvičky dřevin z rozdílných nadmořských výšek listy (brusinka) nebo stonky (borůvka) chamaefytů z míst s rozdílnou akumulací sněhu –měření teplot Cu-Co termočlánky, registrace dataloggerem –methanolová lázeň, suchý led (–78.5°C) –rozdíly v 1. a 2. exothermě

Vodní bilance Liší se vodní potenciál pletiv rostlin rozdílných stanovišť? Liší se vodní potenciál na výškovém gradientu?