Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Obranné vlastnosti krve
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Tělní tekutiny.
Digitální učební materiál
Obranný imunitní systém
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny Krev Text: Reprodukce nálevníků.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
krev, míza, tkáňový mok imunita
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Složení a funkce krve Krev je červená tekutá tkáň
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Tělní tekutiny.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Imunita Cholera, 19. století.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Mízní soustava Lymfatická.
Krev SCHÉMATA, OBRÁZKY.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0213.
DARUJ KREV, ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0214.
Tělní tekutiny KREV.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Imunita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Oběhová soustava - krev
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Krev - opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Morfologie a fyziologie člověka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TROFICKÁ POJIVA.
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Červené krvinky - erytrocyty
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Transkript prezentace:

Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“

Rozdělení mimobuněčná (extracelulární ) tekutina - Na+, Cl-, Ca2+, HCO3- - glukóza, mastné kyseliny, O2, CO2 - tkáňový mok, krev nitrobuněčná (intracelulární) tekutina - K+, Mg2+, PO43-

Funkce - přenos látek - přenos plynů

Krev - objem v těle 5,5 l - 2 složky: krevní plazma 91 % vody, 7 % plazmatických bílkovin, glukóza (0,1 %), anorganické soli (0,9 %) - pH 7,4

a) červené krvinky (erytrocyty) - obsahují hemoglobin - nemají jádro krevní buňky a) červené krvinky (erytrocyty) - obsahují hemoglobin - nemají jádro - tvorba – kostní dřeň - životnost cca 120 dní Obr. 1

neutrofilní granulocyt hemolýza = rozpad erytrocytů - uvolňování hemoglobinu b) bílé krvinky (leukocyty) - vznik – kostní dřeň, lymfoidní tkáň - funkce: - většina fagocytóza, v imunitním systému granulocyty neutrofilní granulocyt (50 % - 70 %) Obr. 2

eozinofilní granulocyt (1 % - 9 %) Obr. 3 bazofilní granulocyt (0,5 %) Obr. 4

agranulocyty lymfocyt (20 % - 40 %) monocyt (2 % - 8 %) Obr. 5 Obr. 6 - do tkáně → makrofág - největší

c) krevní destičky (trombocyty) - vznik – kostní dřeň - důležité při zástavě krvácení trombocyt Obr. 7 podstata srážení krve - přeměna fibrinogenu na fibrin (nerozpustný)

Krevní skupiny - dědí se krevní skupina aglutinogen aglutinin A anti-B anti-A AB A a B - anti-A a anti-B aglutinogeny - antigeny shlukování (aglutinace) aglutinin - protilátka

Rh-faktor - přítomnost toho antigenu → Rh pozitivní krev možný problém v těhotenství – matka Rh negativní, plod Rh pozitivní

Onemocnění krve leukémie anémie (chudokrevnost) hemofilie

Otázky V které tělní tekutině převládají ionty Na+ a v které ionty K+? 2. Popište složení krev. 3. Které dvě nejvýznamnější funkce mají bílé krvinky? 4. Popište rozdíl mezi ději v krvi – mezi srážením a shlukováním. (Novotný, Hruška, 2007, s. 43)

Obranný imunitní systém Funkce - ochrana před cizorodými látkami, patogeny Imunita - schopnost odolávat cizorodým látkám a patogenům - specifická x nespecifická

Nespecifická imunita fagocytující buňky pohlcují choroboplodné mikroorganismy, mrtvé buňky a jejich částice schopnost napadených buněk uvolňovat bílkovinu (interferony) zánět ochranná a opravná nespecifická reakce na dráždění tkáně či infekci rozsáhlejší poškození tkáně → účast celého organismu

Specifická imunita - hlavní prvek – lymfocyty (rozpoznají antigeny) antigen (cizorodá látka – bílkovina, polysacharid) x protilátka (imunoglobuliny) vznik specifické reakce - uskutečňována 2 druhy lymfocytů

Specifická imunitní odpověď B-lymfocytů na antigen antigen B-lymfocyt receptor (imunoglobulin) stimulovaný B-lymfocyt plazmatická buňka paměťová buňka protilátky (imunoglobuliny) Obr. 8

Specifická imunitní odpověď T-lymfocytů na antigen - T-lymfocyt dozrává v brzlíku - netvoří se protilátky T-lymfocyty → diferenciace → zneškodnění cizorodých buněk (buněčná imunita) T-lymfocyty mohou omezit nádorové bujení, odvrhovat buňky transplantovaných tkání (potlačení - imunosupresiva)

očkování (vakcinace) aktivní imunizace do těla vpraveny usmrcené nebo oslabené mikroorganismy pasivní imunizace - do těla vpraveny protilátky alergie - přecitlivělost na určitý antigen (alergen)

AIDS úplné selhání obranného mechanismu imunitního systému - původce virus HIV – napadá T-lymfocyty - prevence!

Otázky Definujte pojmy imunita, nespecifická a specifická imunita. 2. Vysvětlete funkci B-lymfocytů a T-lymfocytů. 3. Co je alergie? (Novotný, Hruška, 2007, s. 47)

Zdroje - obrázky: Obr. 1 http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0030000/00072.png Obr. 2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Neutrophil2.jpg Obr. 3 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/PBEosinophil.jpg Obr. 4 http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/8/83/Basophil.jpg/200px-Basophil.jpg Obr. 5 http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/9/9f/Lymfocyt.jpg/200px-Lymfocyt.jpg Obr. 6 http://www.wikiskripta.eu/images/7/7f/Monocyt.jpg Obr. 7 http://kopalniawiedzy.pl/media/lib/5/1175503378_878184-b69fa85aaadc5bb8426016c58c256821.jpeg Obr. 8 NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka: [pro gymnázia]. 4., rozš. a upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007, s. 45. ISBN 978-80-7373-007-9. Zdroje – literatura: HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vyd. 2. Praha: Fragment, 1999, 151 s. ISBN 80-720-0341-0. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka: [pro gymnázia]. 4., rozš. a upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007, 239 s. ISBN 978-80-7373-007-9. ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, s. 538-578. ISBN 978-80-86960-23-4.