MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Smyslová soustava člověka
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Čidla receptory.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Receptory: Olga Bürgerová.
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Smyslové vnímání Sluch
HORMONÁLNÍ REGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY – BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium,
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY - OBRATLOVCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Smyslová ústrojí Funkce:
KOŽNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Ontogeneze živočichů II
ČLENOVCI 2. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210221
INTEGUMENT 18. února 2013 VY_32_INOVACE_110215
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
DÝCHACÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ října 2013
MEDÚZOVCI 12. zaří 2013 VY_52_INOVACE_210205
SOCIÁLNÍ HMYZ 8. února 2014 VY_52_INOVACE_210227
SVALOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Smyslové orgány.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ října 2013
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
FYLOGENEZE OBĚHOVÉ SOUSTAVY
INSECTA 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210225
Motolice 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210209
Transkript prezentace:

MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

KDE JE POČÁTEK SMYSLOVÉHO VJEMU? Co je to vjem? barvy, pachy, zvuky, chutě vjemy jsou vyvolány na základě počitků v mozku Co je to počitek? akční potenciál, který přichází do mozku senzorickými neurony

VJEMY ZAČÍNAJÍ SENZORICKOU RECEPCÍ CO JE TO? detekce podnětů senzorickou = smyslovou buňkou detekce podnětu zahrnuje přeměnu jeho energie na změnu membránového potenciálu smyslové buňky změna KMP vede ke vzniku AP [4] [4] [3] [2]

JAKÁ DALŠÍ DĚLENÍ RECEPTORŮ ZNÁTE? SENZORICKÉ RECEPTORY specializované neurony nebo epiteliální buňky existují samostatně nebo v podobě smyslových orgánů exteroreceptory interoreceptory JAKÁ DALŠÍ DĚLENÍ RECEPTORŮ ZNÁTE?

Podle toho, jaký typ energie receptory zachycují, se dělí na: mechanoreceptory receptory bolesti termoreceptory chemoreceptory elektromagnetické receptory [8] [8]

podnětem je jakákoli forma mechanické energie MECHANORECEPTORY [10] podnětem je jakákoli forma mechanické energie reagují na fyzikální deformace způsobené tlakem, dotykem, napnutím, pohybem a zvukem hmat statokinetická čidla sluch svalová vřeténka postranní čára [11] [9] [9]

SLUCH A ROVNOVÁHA u většiny živočichů jsou spolu propojeny sluch a vnímání tělesné rovnováhy – statoakustický orgán základem receptorů jsou řasinkové buňky (smyslové brvy) sluchové ústrojí živočichů žijících na souši má složitější stavbu - Proč?

Vnitřní ucho obratlovců [4]

Cortiho orgán [2] [3]

ECHOLOKACE [1]

GEORECEPTORY „rovnovážné orgány“ –informují živočicha o jeho poloze statocysty – orgány, jejichž dutina má stěny z obrveného smyslového epitelu, je vyplněna tekutinou uvnitř dutiny jsou statolity – zrnka anorganických látek medúzy, korýši

GEORECEPTORY OBRATLOVCŮ vyvíjejí se v podobě blanitého labyrintu – soustava kanálů a váčků vyplněných endolymfou blanitý labyrint tvoří 2 váčky – utriculus a sacculus, ve váčcích jsou statolity v podobě nazývají se otolity k registraci pohybu a jeho změn slouží polokruhové kanálky [5]

Vnitřní ucho obratlovců [6]

POSTRANNÍ ČÁRA vytvářených dalšími objekty (kořistí, predátory) proudový orgán slouží ke vnímání proudění vody, vibrací vytvářených dalšími objekty (kořistí, predátory) řada otvůrků podél obou stran těla funguje pouze ve vodě – paryby, většina ryb, larvy obojživelníků [7]

[8]

Použité zdroje: [1] [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Delfinekko.gif [2] [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear_labyrinth#mediaviewer/File:Cochlea-crosssection.svg [3] [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear_labyrinth#mediaviewer/File:Organ_of_corti.svg [4] BruceBlause. [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear_labyrinth#mediaviewer/File:Blausen_0329_EarAnatomy_InternalEar.png [5] [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Otolith#mediaviewer/File:Bigotolith.jpg [6] [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Otolith#mediaviewer/File:Removing_a_red_snapper_otolith.jpg [7] Chris huh. [cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_line#mediaviewer/File:Sharks_Lateral_Line.svg [8] Thomas.haslwanter[cit.2013-02-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_line#mediaviewer/File:LateralLine_Organ.jpg