Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuLitosféra (XII. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastGeografie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhLitosféra a georeliéf Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice stavby a složení Země, deskové tektoniky, sopečné činnosti a zemětřesení. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaLitosféra, astenosféra, zemské jádro, zemský plášť, zemská kůra, litosférická deska, sopečná činnost, zemětřesení. Datum LITOSFÉRA (XII. ČÁST)
ZEMĚTŘESENÍ největší intenzita zemětřesení je na povrchu v epicentru, od kterého se postupně snižuje pokud leží ohnisko zemětřesení pod oceánskou hladinou, existuje reálné nebezpečí vzniku vln tsunami průběh izoseist odpovídá geotechnickýcm vlastnostem hornin v dané oblasti intenzita zemětřesení se měří v balech
ZEMĚTŘESENÍ v současnosti se používá škály 12 balů byla sestavena roku 1912 D. Mercallim, A. Cancanim a A. Siebergem (MCS) v roce 1931 byla modifikována Woodem a Neumannem proto se označuje jako modifikovaná Mercalliho škála (MM)
ZEMĚTŘESENÍ kromě této stupnice existuje i stupnice Richterova, která se běžně používá pro klasifikaci intenzity zemětřesení ve sdělovacích prostředcích příčiny, průběh a následky zemětřesení sleduje samostatný vědní obor – seizmika registrace zemětřesení se provádí pomocí citlivých přístrojů – seizmografů
ZEMĚTŘESENÍ podstatnou součástí seizmografu je stacionární hmota ta se v něm vyskytuje ve formě vhodně upraveného kyvadlo o hmotě od několika gramů po několik tun vzájemný posun mezi stacioární hmotou a zemí se automaticky zvětšuje zvětšovacím zařízením a zaznamenává se mechanicky
ZEMĚTŘESENÍ hrotem jehly zapisovacího zařízení univerzální seizmograf zaznamenává dvě horizontální složky (sever-jih a východ-západ) a vertikální složku časový záznam se označuje jako seizmogram
Tsunami na Šrí Lance. Zdroj: PETERSEN, James F, Dorothy Irene SACK a Robert E GABLER. Fundamentals of physical geography. 1st Ed. Belmont, CA: Brooks/Cole, ISBN
Důsledek zemětřesení (Sumatra). Zdroj: PETERSEN, James F, Dorothy Irene SACK a Robert E GABLER. Fundamentals of physical geography. 1st Ed. Belmont, CA: Brooks/Cole, ISBN
OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Co je to tsunami? Jak poznáme tsunami?
ZDROJE A PRAMENY 1.DE BLIJ, H., J., MULLER, P., WILLIAMS, R. Physical geography. New York: Oxford university Press, s. 2.NETOPIL, R. a kol. Fyzická geografie, 1. vydání. Praha: SPN, s. 3.STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New York: John Wiley & Sons, Inc., s. 4.TRIZNA, M. Klimageografia a hydrogeografia, 1. vydání. Bratislava: Geo-grafika, s. 5.STRAHLER, Alan a Zeeya MERALI. Visualising physical geography. United States of America: John Wiley & Sons. 591 s. 6.PETERSEN, James F, Dorothy Irene SACK a Robert E GABLER. Fundamentals of physical geography. 1st Ed. Belmont, CA: Brooks/Cole, ISBN PATOČKOVÁ, Soňa. Geografie: studijní materiály nejen pro maturanty. V Tribunu EU vyd. 1. Uherské Hradiště [i.e. Brno]: Tribun EU, 2008, 193 s. Knihovnicka.cz. ISBN