Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/2009 3. blok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Analýza kvantitativních dat I./II. Typy dat Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 26/2/2012 UK FHS Historická sociologie, Řízení a supervize.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MIS = marketingový informační systém
Metody výzkumu Dotazník.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Marketing sportu obecná část
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_10.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Úvod do kvalitativního výzkumu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Sociologický výzkum II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok

Výzkum dokumentů Výhody Výzkumník neovlivňuje realitu, kterou zkoumá Bez nutnosti kontaktovat lidi – poměrně levné Možnost prozkoumat velké množství dokumentů Nevýhody Typ informace velmi omezený Riziko zkreslování reality (zejména oficiální statistiky apod.)

Kvantitativní obsahová analýza Snaha o takovou analýzu obsahu textu, při níž každý čtenář získá z textu stejnou informaci. Základní logika: 1. nadefinuji si, jaký typ jednotek budu v textu hledat – zmínky o uprchlících, vulgární výrazy, citovaní autoři, … 2. pročítám a zaznamenávám, kolikrát se daná jednotka objevila (+ třeba v jakém rozsahu)

Příklad: výzkum mediálního prostoru věnovaného problému uprchlictví v ČR A: výběr novin, rádií, televizí B: shromáždění dostatečného množství materiálu C: hledání informací o uprchlících D: jejich zaznamenání a kódování E: interpretace

Příklad sociogramu

Dotazník a rozhovor Výhody: široká oblast použití (možnost ptát se – použitelnost indikátorů) oproti pozorování časově nenáročné lze snadno statisticky zpracovat – rovnou umožňuje odpovědi kvantifikovat lze do něj napěchovat mnoho informací Nevýhody: nikdy nevypovídá o reálném chování lidí často problém operacionalizace respondent může lhát informace jen hrubá

Rozdíly dotazník x rozhovor DOTAZNÍKROZHOVOR rychlýpomalý drahýlevný málo spolupracovníkůhodně spolupracovníků ne zcela anonymníspolehlivě anonymní mizivá návratnostslušná návratnost vynechávání otázekvyplněn celý vím, kdo vyplnilnevím, kdo vyplnil

TYPY OTÁZEK UZAVŘENÉ –např.: Máte rád/a sociologii? Ano Ne Jakou známku jste ze sociologie dostal/a 123neprospěl/a

TYPY OTÁZEK OTEVŘENÉ Napište jméno svého nejoblíbenějšího školního předmětu. ………………………………….. Z jakého důvodu jste se rozhodl/a studovat tuto školu? ……………………………………………….

TYPY OTÁZEK POLOUZAVŘENÉ Proč jste se rozhodl/a studovat tuto školu? Můžete vybrat i více možností. - na doporučení kamaráda - škola má dobrou pověst - nabízený obor mě zajímá - uplatnění na trhu práce - jiné ………………………………………

Dismanovy kontrolní otázky o otázkách Je otázka opravdu nezbytná? Měří otázka to, co chceme měřit? Je otázka srozumitelná, a to každému stejně? Je respondent sto poskytnout žádanou informaci? Neptá se otázka na dvě věci najednou? Není otázka sugestivní? Je výčet kategorií úplný a vylučují se? Je použití otevřené otázky nezbytné? Nevyžaduje otázka příliš zobecněné údaje? Mají odpovědi respondentů stejnou váhu? Není otázka nepříjemná?