Novorozenecké období SZŠ a VOŠZ Zlín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Fetální období.
Psychické stavy.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
První pomoc při poranění elektrickým proudem
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Kostra.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
PLNÝ DECH.
VITAMÍNY A MINERÁLY.
Nervová soustava a smyslové orgány
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Multikultura stáří Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Kožní soustava.
GENETICKÉ VADY.
Od narození do šesti týdnů
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: informace navíc Autor: Mgr. Eva Palovská,2011 Ověření ve vyuce: ,
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Zdenka Hánečková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMu OV H Stupeň a typ.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Anotace Prezentaci slouží jako úvod do nové kapitoly: Svalová soustava
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
ODBORNÝ VÝCVIK - OŠETŘENÍ HŘÍBĚTE PO PORODU
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Období lidského života
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Novorozenecké období SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Novorozenecké období Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Název sady  Novorozenecké období Tematická oblast  Psychologie Anotace  Výukový materiál pomáhá žákům lépe chápat problematiku tohoto vývojového období Očekávaný výstup  Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor  Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list  Cílová skupina  Žáci 16 -17let Stupeň a typ vzdělávání  Střední odborné Vytvořeno  Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Novorozenec -od narození do 1 měsíce Novorozenecká fáze se označuje jako doba adaptace. V děloze matky mělo stálou teplotu, nulové zrakové podněty a všechny zvuky, doteky a nárazy byly tlumené. Po porodu dítě musí samo dýchat, regulovat tělesnou teplotu a zvyknout si na hlučné, přesvětlené a "tvrdé" prostředí. Období novorozence je vyčleněno a je spojeno s šestinedělím matky. Všechny projevy jsou vrozené, zajišťují základní potřeby pro přežití dítěte. Má nekoordinované pohyby. Převážnou dobu tráví spánkem (20-22 hodin). Plíce fungují ihned, ale zdokonalují se do 2 měsíců. Srdeční činnost rychlejší, tep velmi labilní a nenahmatatelný, krevní tlak nižší, má velmi jemnou, tenkou pokožku, velmi snadno zranitelná. Lanugo: může pokrývat větší část těla, mizí jemné ochlupení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Znaky zralého novorozence Výška: kolem 50 cm Váha: 2500 – 4000g Obvod hlavičky: 31 – 35,5 cm Obvod Hrudníku: 30,5 – 33 cm Kůže je po porodu promodralá kolem úst a na dolních částech ručiček a nožiček. Po zahřátí je sytě červená, krytá mázkem, a to hlavně v záhybech. Na zádech a ramínkách mohou být jemné chloupky. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Nervová soustava: Obrovský vývoj v průběhu 1. roku, zvětšuje se plocha mozku Není rozlišena bílá a šedá hmota Probíhá gyrifikace – vytvoření záhybů v mozku Označuje se i jako období negativní pasivity – reaguje projevem nelibosti ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Zvláštnosti projevu novorozence: Robinsonův reflex (opičí) dítě je schopno do 2 hodin po porodu chytit a zmáčknout prst člověka Moorův reflex ( úlekový objímací) po silném zvukovém podnětu nebo při ztrátě rovnováhy, dítě rozhodí končetiny a vzápětí je pokrčí do fetální polohy, 2 hodiny po porodu by ho mělo být dítě schopno, stejná reakce – trhnutí podložkou Tonický šíjový reflex položíme dítě na záda a hlavu natočíme jedním směrem (př. nalevo → levá ruka a noha se skrčí, pravá strana je uvolněná), dítě je na zádech a hlavičku má na jednu stranu, na té straně dojde zároveň k pokrčení končetin, na opačné straně je snížený svalový tonus

Zvláštnosti projevu novorozence: Hledací reflex dítě leží na zádech, pošimráme ho na jedné straně tváře a ono tím směrem natáčí hlavičku a otevírá ústa Základní obranné: objeví se po porodu a přetrvávají celý život ( dýchání, polykání, kašel, vyměšování), Sací: je specifický, mizí, ale dá se naučit zpět Reflexy s pozůstatkem fylogeneze: úchopový: visí na prstech na tyčce- neumí se pustit Babinského reflex: polechtání na plosce- vějířovitě roztáhne prsty Nepodmíněné reflexy: projeví se až za určitou dobu. Sekrece z oči( slzy)- 4.–5.týden Vokalizace: vydávání zvuků, i hluché dítě ( zůstanou na této úrovni) těmito reflexy se zjišťuje psychicko – motorická vyspělost dítěte. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Novorozenec nedovede soustředit svou pozornost déle než jen několik vteřin a zaujmou ho pouze nové a intenzivní podněty. Pro normální vývoj dítěte je třeba zajistit mu přiměřeně podnětné prostředí. Zrak novorozence je fixován pro ostré vidění ve vzdálenosti cca 25 cm. Dítě upřednostňuje kontrastní a tvarově bohaté objekty. Rádo pozoruje lidský obličej. Již z prenatálního období si dítě pamatuje hlas své matky, který preferuje před hlasem ostatních lidí. Z chutí a vůní dává přednost sladkému. Nejdůležitější v tomto období je pro dítě doteková stimulace při chování, krmení apod. Během krátké doby si novorozenec spojí např. zvednutí do určité výšky s kojením, což je již výsledek učení. Malé dítě rozlišuje jen dvě emoce - příjemnou a nepříjemnou. Dítě dovede napodobovat mimické výrazy – úsměv matky, špulení rtů apod. To jsou podněty k prvnímu učení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Novorozenec může působit dojmem totální bezmocnosti, není tomu tak. Neobejde se bez péče druhých lidí, ale zdaleka není jen pasivním příjemcem informací z okolí. Tím, že některým podnětům věnuje více pozornosti než jiným a rozličně na tyto podněty reaguje, se podílí na vlastním vývoji (např. hračku, na kterou reaguje kladně, mu budou rodiče dávat častěji než takovou, vůči které je lhostejné). ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Mezi dítětem a rodiči funguje od samého počátku oboustranná komunikace a vzájemné působení. Aby další vývoj člověka probíhal zdravě, je třeba, aby mu byly v novorozeneckém období uspokojovány jeho biologické potřeby. Důležitý a zásadní je také vztah mezi dítětem a matkou, vytvoření tzv. vazby matka – dítě, co nejdříve po porodu. Přítomnost otce u porodu i jeho rostoucí účast na péči o novorozence, potvrzuje v poslední době stoupající význam otce ve vztahu k nově narozenému dítěti. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Novorozenecká žloutenka V látkové přeměně novorozence hrají důležitou roli játra: Je to největší žláza lidského těla. Podílí se na tvorbě zásob, zabraňují škodlivému působení cizorodých látek i látek tělu vlastních. Produkují žluč, obsahují žlučová barviva, cholesterol, alkalické fosfatázy. 3. až 4. den po narození stoupá u dítěte hladina bilirubinu - žlučového barviva v krvi. Nadměrná hladina tohoto barviva se vyskytuje asi u jedné třetiny novorozenců. Závisí na nevyzrálé jaterní funkci a na urychleném rozpadu červených krvinek, přispívá k ní zvýšená propustnost kapilár a oběhové poměry v kůži a jiných tkáních. Projevuje se žlutým zbarvením kůže a sliznic novorozence (novorozenecká žloutenka). ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Zevní vzhled novorozence odlišný poměr velikosti hlavy, trupu a končetin Hlava je poměrně velká, tvoří ¼ těla, převažuje mozková část nad obličejovou. Bývá asymetrická, deformovaná otoky vznikajícími nadměrným tlakem porodních cest. Novorozeně má poměrně velký jazyk, rty poduškovité, mnohdy vzniká až dojem mozolů. Na tvářích je výrazný tukový polštář. Oční víčka jsou oteklá. Krk je krátký. Obvod hrudníku je o něco menší než obvod hlavy, na trupu převažuje nad obvodem hrudníku obvod bříška. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Atavismy nacházíme u novorozence jen vzácně. zbytky orgánů, které ztratily svůj funkční význam. Bývá to postavení očí do stran, které nacházíme zachované u řady živočichů. U člověka dochází k jejich posunu dopředu. Dále se může vyskytnout zachování zbytků žeberních štěrbin a jejich chrupavčitých prstenců nebo zachovalé embryonální ochlupení celého těla. Za atavismy, které zůstávají zachovány téměř u všech lidí, počítáme kostrč a slepé střevo. Kostrč je pozůstatkem dlouhé ocasní páteře. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Zajímavosti Jedinec při narození dosáhne 5 % své konečné hmotnosti, 30 % své konečné výšky. Dívky jsou zralejší, i když jejich hmotnost je menší. Během prvních dnů života ztrácí novorozenec asi 10 % své hmotnosti, především se snižuje obsah vody a to se může projevit horečkou. Od 5. dne života opět dítě svou hmotnost zvyšuje. Asi 10. den dosahuje znovu porodní hmotnosti. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Význam mateřského mléka má nejvýhodnější složení, přiměřenou teplotu, neobsahuje žádné choroboplodné zárodky a ovlivňuje příznivě bakteriální osídlení zažívacího systému, jsou v něm přenášeny i některé obranné látky. Mimo to nelze zanedbat ani rozvoj citových pout, která vznikají mezi kojící matkou a sajícím novorozencem. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Psychologie porodu a novorozence Časný poporodní kontakt matky s dítětem přispívá k dobrému citovému vývoji dítěte, poskytuje dítěti pocit bezpečí a jistoty. Intenzívní interakce matky s dítětem prospívá rychlé adaptaci novorozence ke změněným vnitřním i vnějším podmínkám. Systém „rooming in“ („half rooming in“ nebo „full rooming in“) ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Psychologie novorozence Každý novorozenec je závislý na pomoci matky nebo jiné osoby, která uspokojí jeho základní biologické potřeby. Potřeba spánku je 20-22 hodin. Při kojení se prolínají biologické potřeby s psychickými a do značné míry je zde ovlivňováno příznivé citové ladění dítěte. Kojení je v průběhu dne rozděleno do 7 dávek s asi 3 hodinovými přestávkami, v noci je dítě kojeno, když se samo vzbudí. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Křikem dává dítě najevo nespokojenost, což se nápadně projevuje u koupání a přebalování. Reaguje tak na špatnou teplotu, nevhodný dotek atd. Zrakové vnímání u novorozence je zpočátku zcela nepatrné. Novorozenec v prvních dnech života rozlišuje zrakem pouze světlo a tmu, na silné a prudké osvětlení reaguje nelibostí, křikem a prudce se odvrací od zdroje světla. Teprve po 14 dnech ulpívá novorozenec očima na předmět umístěném asi ve vzdálenosti 25 cm. Na intenzívní a silný zvuk reaguje negativní obrannou reakcí. Silných zvuků se dítě leká, pláče a může dojít i k zástavě dechu. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Zdroje: Doc.MUDr. LIDKA LISÁ, CSc., PhDr. MARIE KŇNOURKOVÁ :Vývoj dítěte a jeho úskalí, AVICENUM – zdravotnické nakladatelství, 1. Vydání 1986 ,n. p., Praha 1: 08-084-86   http://www.naseporodnice.cz/vyvoj-ditete/novorozenec.php ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová ZÁPIS Zralý novorozenec je narozený ve ………………… týdnu těhotenství. Znaky zralého novorozence: - váha …………………… - kůže je po porodu ……………………… (barva) - výška ………………….. - …………………………………… Co se považuje za počátek samostatného žití dítěte? …………………………………………... ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Novorozenecká žloutenka - Kolikátý den po narození vzniká? ……………………………….. - Co ji způsobuje? ……………………………………………………………………............... - Projev: ………………………………………............................... Nepodmíněné = ……………… reflexy 1. ……………………………… 3. …………………………......... 2. ……………………………… 4. ……………………………….. Fyziologické funkce novorozence: Teplota …………………………… Dech ………………………………….. Plus ………………………………. Tlak …………………………………... Funkce mázku: ………………………………………………………………………………. Barva očí je po narození ………………..., teprve později se objevuje vlastní trvalé zbarvení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Prvním orgánem, který má obrannou funkci a obsahuje mízní tkáň, je ……………………… Atavismy jsou …………………………………………………………… Příklad zachovalých atavismů: …………………………………………………… Mateřské mléko: Význam: ………………………………………………………… V porodnici je zaveden systém „ ………………….“ ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová