Estetická a posvátná geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Kompozice v umění Kompozice v umění.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
RENESANCE A HUMANISMUS
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Perspektiva v malířství
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RENESANCE.
III/2 7.A XV Dějepis Leonardo da Vinci, renesance, malby, vynálezy VII. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Leonardo da Vinci.
Gotická kultura.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Evropská renesance.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Leonardo da Vinci MgA. Lukáš Psík wikipedia
Malířství, sochařství GOTIKA
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
RENESANCE - pokračování
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Umění pravěku a starověku
3. Kompozice ve výtvarném umění
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Byzantská říše.
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Peter Paul Rubens ● Alexander Mansurov. Peter Paul Rubens ● Narozen ● otec zemřel, matka se vrací do Antverp, Petr Paul a jeho bratr posláni.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
VÝVOJ ZOBRAZOVACÍCH METOD malá historická exkurze Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Téma 3: Existuje vizuální jazyk
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Umění pravěku a starověku
Renesance a humanismus
Helénistická estetika
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Estetická a posvátná geometrie Jacopo de Barbari Fra Luca Pacioli a jeho žák cca 1500

Zdroje František Kadeřávek, Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935 (reprint 1994). Robert Lawlor, Sacred Geometry. Philosophy and Practice. London 1982 (reprint 1992). Umberto Eco (ed.), Dějiny krásy. Praha 2005. Mario Livio, Zlatý řez. Příběh fí, nejpodivuhod-nějšího čísla na světě. Praha 2006.

Sochař Polykleitos – autor kánonu Jeho sochy: Doryforos (450 př. Kr Sochař Polykleitos – autor kánonu Jeho sochy: Doryforos (450 př.Kr.) a Diadumenos (430 př.Kr.) Vyobrazeny jsou jejich římské kopie (komentář: Eco, s. 74) Plinius st., Kapitoly o přírodě XXXIV: „Polykleitos ze Sikyónu (…) je rovněž autorem souboru pravidel, jejž umělci nazývají Kánon a v němž hledají pravidla pro umění a zákony, z nichž mají vycházet.“

Tetraktys Pravidelný a pravidelně dělitelný geometrický obrazec, na který skládali přísahu členové Pythagorovy školy

Zlatý řez Ф (fí) poměr definovaný vzorcem m/M = M/m+M (m – minor, kratší strana, M – major, delší strana) Na obrázku: geometrická konstrukce zlatého řezu

Příklady uplatnění zlatého řezu v umění rané renesance v Itálii L. B Příklady uplatnění zlatého řezu v umění rané renesance v Itálii L. B. Alberti, hlavní průčelí kostela Santa Maria Novella ve Florencii Piero della Francesca, Křest Kristův (Rozbor: Lawlor, s. 53, 63)

Lawlor s. 63

Uplatnění geometrické a koloristické proporcionality v avantgardním malířství Piet Mondrian, Kompozice, cca 1925 Adolf Hölzel, Klanění sv. tří králů, 1914

Antropomorfní i geometrické Geometrická konstrukce hlavy Hlava Herma, římský reliéf podle řecké předlohy, 1. stol. př. Kr. (rozbor: Lawlor, s. 53) Kresba Beuronské umělecké školy, 19. stol.

Leonardo da Vinci Vitruviánský muž cca 1490 (komentář Lawlor, s. 59)

Posvátná geometrie Král Ur-Engur koná úlitbu před měsíčním bohem Nannarem (ten drží měřící prut a svinutý provazec ve funci kružítka), reliéf z chaldejského Uru, cca 2300 př.Kr. (Kadeřávek, obr. 1) Bůh přeměřuje kružítkem svět, iluminace z Bible moralisée, cca 1250 (Eco, s. 84)

Vztah mezi geometrickou konstrukcí (šestiúhelník) a symbolikou (Kadeřávek, obr. 26)

Konstrukce kamenických značek jako doklad znalosti geometrie – zasvěcení do „tajné nauky“ (Kadeřávek, obr. 41, 42)

Kánon krásy u Albrechta Dürera Dürer: poučený umělec – erudita, autor spisu Della simmetria dei corpi umani A. Dürer, Melancholie I, mědirytina, 1514 Spojení melancholie (saturn-ského temperamentu umělec-kého génia) s geometrií. Erwin Panofsky chápal toto dílo jako duchovní auto-portrét umělce, který marně usiloval o nalezení věčných pravidel krásy.