Střední škola stavební Jihlava Deskriptivní geometrie 2 02. Volné okapy Digitální učební materiál projektu: SŠS Jihlava – šablony registrační číslo projektu:CZ.1.09/1.5.00/34.0284 Šablona: III/2 - inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Josef Kotlík © 2012 Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Základní vlastnost při teoretickém řešení střechy: Při teoretickém řešení střech v DG se zabýváme pouze rovinnými střešními plochami se stejným spádem. Všechny okapy jsou ve stejné úrovni. Základní vlastnost při teoretickém řešení střechy: průsečnice střešních rovin v půdorysně půlí vnitřní úhel mezi okapy a končí na nejbližší další průsečnici!
To znamená, že nároží a úžlabí půlí vnitřní úhel sousedních okapů a hřeben je rovnoběžný s protějšími rovnoběžnými okapy a půlí jejich vzdálenost.
Při řešení střechy sestrojíme všechny průsečnice sousedních i protějších rovin.
V nejužším místě sestrojíme první sběžiště. Sběžiště uzavřeme.
Každá průsečnice končí na nejbližší další průsečnici.
Postupně uzavíráme další sběžiště.
Všechna sběžiště jsou uzavřena – střecha je vyřešena.
Šipky, kolmo k jednotlivým okapům, vyznačují spád střešních rovin.
Při řešení střechy můžeme použít číslování stran okapového obrazce a číslovat pomocí nich i jednotlivé průsečnice.
Při řešení střechy můžeme použít číslování stran okapového obrazce a číslovat pomocí nich i jednotlivé průsečnice.
V každém sběžišti tvoří čísla průsečnic dvojice.
V každém sběžišti tvoří čísla průsečnic dvojice.
Všechna sběžiště jsou uzavřena – střecha je vyřešena.
Šipky, kolmo k jednotlivým okapům, vyznačují spád střešních rovin.
Střechy složitějšího půdorysu
Střechy složitějšího půdorysu
Střechy složitějšího půdorysu
Zdroje: AutoCAD Architecture 2011 Adobe Acrobat 6 Zdroje: AutoCAD Architecture 2011 Adobe Acrobat 6.0 CE Professional IrfanView Microsoft Office PowerPoint 2007 Literatura: Musálková, Bohdana. Deskriptivní geometrie II pro 2. ročník SPŠ stavebních. 1. vydání. Praha: SOBOTÁLES, 2000. 156 s. ISBN 80 – 85920 – 65 - 4 . Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je : Josef Kotlík Pokud není uvedeno jinak, byly při tvorbě použity volně přístupné internetové zdroje. Autor souhlasí se sdílením vytvořených materiálů a jejich umístěním na www.ssstavji.cz.