Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Balanced Scorecard R. Kaplan a D. Norton 90. léta 20. století Balance = rovnováha: Vnitřní, vs. vnější faktory výkonnosti, Finanční, vs. nefinanční faktory výkonnosti,
Balanced scorecard měření organizační efektivnosti: Kvalitativní a kvantitativní kritéria 4 oblasti: ekologická oblast, hodnota akcionářů, interní efektivita, rozvoj pracovníků.
Systém balanced scorecard stupeň 1 převedení vize a strategie do systému stupeň 2 komunikace a konkretizace strategie stupeň 3 zakotvení strategie v plánování stupeň 4 přizpůsobení strategie
Perspektivy metody balanced scorecard Perspektiva Strategický cíl Možné ukazatele Finance Zvýšení ziskovosti, obratu, snížení nákladů, optimalizace úrovně strategických investic EVA, podíl nákladů, obrat na vybraném trhu Zákazníci Zvýšení podílu v daném segmentu, zvýšení loajality zákazníků Tržní podíl v dominantní kategorii, počet reklamací, spokojenost zákazníků Potenciál Zvýšení inovačního potenciálu v klíčových oblastech, motivace pracovníků, dosažení změny v podnikové kultuře Hodnocení pracovníků prostřednictvím assessment center, inovační změny, snížení odchodu pracovníků Procesy Optimalizace plnění objednávek, dosažení synergického efektu, optimalizace míry využití technologií Benchmarking, zavedení procesního řízení, iniciace synergie
EFQM Model excelence EFQM Vychází z TQM model ceny za kvalitu 1992 Evropský model – EFQM Americký model M. Baldridge 1992 Evropská nadace pro řízení jakosti
Kritéria EFQM vedení – leadership, politika a strategie, řízení lidských zdrojů – pracovníci, partnerství a zdroje, procesy, výsledky týkající se: zákazníků, zaměstnanců, společnosti, výkonnosti.
Hodnocení modelu EFQM Kritéria Procentuální hodnocení Předpoklady Kritéria Procentuální hodnocení Předpoklady Vedení 10% Pracovníci 9% Strategie 8% Partnerství a zdroje 90% Procesy, produkty a služby 14% Výsledky Zákazníci 20% Společnost 6% Klíčové výsledky 15%